مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۵ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

گروه شهری: شهروندان تهرانی حساسیت خود را نسبت به خطر زلزله از دست داده‌اند

 در حالی که در وضعیت بافت‌های فرسوده‌ای که ساکن آن هستند و هر روز بر تعداد آنها نیز افزوده می‌شود، تغییرات محسوسی ایجاد نشده و خبرهای قابل توجهی نیز در خصوص مقابله با بحران تهران، به گوش نمی‌رسد.

به همین خاطر موضوع اجرای زلزله مصنوعی برای مقابله با این احتمال اجرا خواهد شد، اما بدون شک این طرح بدون اجازه شورای تامین استان به اجرا در نخواهد آمد ضمن آنکه کارشناسان نیز طی اظهارات خود عنوان کرده‌اند که اجرای این طرح خطری برای شهر تهران ندارد.

محمود فاطمی عقدا- رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی کشور- در خصوص امکان اجرای این طرح و خطرات ناشی از آن به خبرنگار فارس گفت: استفاده از امواج لرزه‌ای مصنوعی یکی از روش‌های معمول برای شناخت شبکه زیرسطحی زمین است.

وی اجرای این طرح را با توجه به گستره شهر تهران هزینه‌بر دانست و تصریح کرد: در صورتی که امکانات و تجهیزات فنی و متناسب این کار در اختیار مجریان باشد، اجرای این طرح مطالعاتی مهم و موثر برای شناخت گسل‌های تهران در مدت زمان 3 ماه امکانپذیر است.

دبیر کمیته سوانح طبیعی کشور در پاسخ به این سوال که آیا اجرای این طرح می‌تواند باعث فعالیت گسل‌های شهر تهران شود، ‌گفت: با توجه به اینکه شیوه کار آقایان را نمی‌دانم و از شدت امواج مطلع نیستم، به همین دلیل نمی‌توانم روی این موضوع اظهار نظر کنم، اما با توجه به اینکه کارهای مهندسی و ژئوفیزیکی با پیش‌بینی‌های لازم انجام میشود بنابراین نیازی به نگرانی نیست.

ضمن آنکه انرژی وارده به زمین در اثر اجرای این قبیل طرح‌های مطالعاتی به قدری نیست که باعث تحریک گسل‌ها و بازشدن قفل‌شدگی آنها شود.

وی در خصوص خطرات ناشی از احتمال ریزش برخی از ساختمان‌ها در شهر تهران، خاطرنشان کرد: ارتعاشات ناشی از این امواج نباید باعث ایجاد ارتعاش در سطح زمین شود، مسلما اگر ارتعاش در سطح زمین ایجاد شود، می‌تواند خطراتی برای ساختمان‌های تهران داشته باشد، در غیر این صورت اجرای طرح برای ساختمان‌های شهر خطری ندارد.

وی بار دیگر تاکید کرد: اجرای این طرح هیچ خطری برای شهر تهران ندارد و مجریان صرفا باید مراقب لوله‌های گاز و آب باشند.

کد خبر 10488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز