همشهری آنلاین: مدیرکل حوادث غیرمترقبه وزارت کشور گفت: دفتر منطقه‌ای بلایای طبیعی اکو در ایران تشکیل می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور،"عباس جزایری" که به استان گلستان سفر کرده بود، در اولین کارگاه آموزشی مدیریت بحران ویژه اعضای ستاد حوادث غیرمترقبه و فرمانداران این استان در گرگان افزود: با انتقال تجربیاتی که در دفاع مقدس و در سالهای اخیر آموخته‌ایم می‌توانیم به کشورهای منقطه یاری برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: از ۴۰‬بلا در دنیا ۳۱‬مورد آن سابقه وقوع در ایران داشته و در این زمینه زلزله تمام نقاط ایران را شامل می‌شود.

به گفته وی، ۸۰‬درصد خاک ایران با خطر بالای زلزله، ۱۶‬درصد باخطر متوسط و چهار درصد با خطر نسبی پایین مواجه است.

جزایری با اشاره به زلزله بامداد روز پنجشنبه استان گلستان گفت: این استان مساحت زیادی ندارد ولی حوادث بسیاری در آن رخ می‌دهد و باید مراقبت بیشتری داشت. زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳/۶‬درجه در مقیاس امواج درونی زمین "ریشتر" در ساعت چهار و ۲۸‬دقیقه و ۱۴‬ثانیه بامداد پنجشنبه حوالی سیمین شهر واقع در استان گلستان را لرزاند.
 
وی تاکید کرد: خطر همواره در کشور ما وجود دارد و زلزله امروز یک هشدار بود تا با آمادگیهای لازم خسارات را کم کنیم.

مدیرکل حوادث غیرمترقبه وزارت کشور با اشاره به طرح امداد و نجات کشور گفت: بعد از تجربیات زلزله سالهای گذشته و مطالعات انجام شده، طرح جامع امداد و نجات کشور به تصویب هیات دولت رسیده و لایحه آن از طرف کمیسیون اجتماعی مجلس آماده طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

جزایری هدف از این طرح را پیشگیری، آمادگی و بازسازی کشور در حوادث غیرمترقبه عنوان کرد و افزود: ریاست شورای عالی آن به عهده رییس جمهوری است. به گفته وی، با تصویب این طرح استفاده از امکانات کلیه نهادهای کشور هنگام وقوع حوادث راحت می‌شود و خسارات ناشی از حوادث نیز به حداقل خود می‌رسد.

وی درباره اعتبارات سال ۸۵‬ستاد حوادث غیرمترقبه کشور گفت: امسال ۹۵۰‬ میلیارد ریال در بخش خشکسالی، آب شرب و کشاورزی و دو هزار و دویست میلیارد ریال به سایر حوادث اختصاص یافته است.

جزایری ادامه داد: امسال یک هزار میلیارد ریال به صندوق بیمه محصولات کشاورزی کمک شد. جزایری گفت: امسال ۱۰۸‬مورد بلای طبیعی در کشور اتفاق افتاد که پنج هزار میلیارد ریال خسارت برجای گذاشته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان نیز در این کارگاه گفت: گلستان جزو ۱۰‬استان حادثه‌خیز است که بیش از ۳۰‬پدیده حادثه‌خیز در آن اتفاق می‌افتد.

انجم شعاع افزود: گسلهای مخرب، سیل، آتش سوزی، تخریب جنگل، خشکسالی، حوادث جاده‌ای و بحرانهای دیگر از حوادث اتفاق افتاده در استان طی سالهای گذشته است.

وی تاکیدکرد: توجه به مدیریت بحران در استان ضروری است و هم‌اکنون بیش از دو هزار طرح مانند طرحهای آبخیزداری، هواشناسی و آب که بسیاری از آنها ماهیت پیشگیری دارد در استان در حال اجرا است.

به گفته وی، برای پیشگیری از بحران باید هواشناسی، امور آب، راه و ترابری و مسکن روستایی تجهیز و نیروی انسانی مورد نظر تامین شود.

وی افزود: تامین منابع مالی استان در حوادث با تاخیر صورت می‌گیرد و میزان آن جوابگوی خسارات نیست. اولین کارگاه آموزشی یک روزه مدیریت بحران ویژه اعضای ستاد حوادث غیرمترقبه و فرمانداران استان گلستان درسالن آمفی تئاتر جمعیت هلال احمر استان گلستان برگزار شد.

 استان گلستان با ۲۰‬هزار و ۴۳۷‬کیلومترمربع وسعت حدود یک میلیون و ۶۵۰‬ هزار نفر جمعیت دارد. 

کد خبر 7419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز