گروه بین‌الملل: درحالی‌که محمود عباس باردیگر با وجود هشدارهای گروه‌های مقاومت به از‌سرگیری مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی تن داده است

کلینتون

تشکیلات خودگردان فلسطین روز گذشته اعلام کرد که این دور از مذاکرات درصورت ادامه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در هر زمانی متوقف خواهد شد. این هشدار در حالی اعلام شده است که پیش از این تشکیلات خودگردان توقف کامل شهرک‌سازی‌ها را به‌عنوان یکی از شرط‌های اصلی خود برای بازگشت به میز مذاکرات مستقیم اعلام کرده بود.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا جمعه شب در نشستی خبری به‌طور رسمی اعلام کرد که باراک اوباما از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دعوت کرده است که نخستین نشست دور جدید مذاکرات رو‌در‌روی خود را 2 سپتامبر(11شهریور) در واشنگتن برگزار کنند.

دعوت آمریکا به همراه گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه متشکل از اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد، آمریکا و روسیه برای از سرگیری مذاکرات صلح پس از 1.5 سال تعلیق در حالی صورت گرفته است که کابینه رژیم صهیونیستی در مخالفت با در خواست تشکیلات خودگردان اعلام کرده بود هیچ‌نوع پیش‌شرطی را برای این مذاکرات نمی‌پذیرد.

صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین پس از برگزاری نشست خبری کلینتون اعلام کرد که طرف فلسطینی‌ به هیچ عنوان ادامه مذاکره با اسرائیل را درصورت ادامه شهرک‌سازی‌های این رژیم نمی‌پذیرد.

وی گفت: درصورتی که اسرائیل در 26سپتامبر طرح‌های جدید شهرک‌سازی خود را اعلام کند ما نمی‌توانیم این مذاکرات را ادامه دهیم. توقف موقت شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در اواخر سپتامبر به پایان می‌رسد و گزارش‌ها نشان می‌دهد که اکثریت اعضای کابینه افراط‌گرای نتانیاهو در تلاش برای ادامه شهرک‌سازی‌های این رژیم پس از این تاریخ هستند.

به عقیده بسیاری مسئله شهرک‌سازی‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی مهم‌ترین موضوعی است که اکنون پیش‌بینی شکست دور جدید مذاکرات دو طرف را مانند گذشته آسان کرده است. هیلاری کلینتون در نشست خبری خود اعلام کرد که این مذاکرات بدون هیچ پیش‌شرطی با دورنمای تشکیل کشور فلسطین به‌مدت یکسال ادامه خواهد داشت.

وی همچنین تاکید کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا، ملک عبدالله پادشاه اردن و حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری مصر را هم برای این مذاکرات به واشنگتن دعوت کرده است. این دعوت بدون پیش شرط به مذاکرات با استقبال مقام‌های رژیم صهیونیستی مواجه شد و بنیامین نتانیاهو مدعی شد که خواستار «گفت‌وگوهای جدی و فراگیر» است.

با وجود این جورج میچل، فرستاده ویژه آمریکا در خاورمیانه گفت: آمریکا به درخواست‌های قبلی خود از اسرائیل در زمینه توقف ساخت شهرک‌های جدید در کرانه باختری پایبند است. وی اعلام کرد: ما انتظار داریم که دو طرف فضای مناسبی را برای آغاز مذاکرات ایجاد کنند. میچل گفت: آمریکا آماده ارائه پیشنهادهای جدید درصورت لزوم در طول مذاکرات است.

این در حالی است که حماس و گروه‌های فلسطینی بار دیگر مخالفت خود را با درخواست آمریکا برای از سرگیری مذاکرات مستقیم سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی اعلام کردند. سامی ابوزهری، سخنگوی حماس گفت: این دعوت تلاش دیگری برای فریب ملت فلسطین به‌ویژه پس از تجربه شکست خورده کنفرانس صلح آناپولیس در اواخر سال 2007 است که وعده نهایی شدن مذاکرات سازش طی یکسال را داده بود.

اکنون پس از 3سال هنوز هیچ نتیجه‌ای در این زمینه حاصل نشده و برعکس طرفین فلسطینی و صهیونیستی به نقطه صفر بازگشته‌اند و از همین رو ما مخالفت خود را با این مذاکرات اعلام می‌کنیم. وی با اشاره به نادیده گرفته شدن موضوع توقف شهرک‌سازی‌ها به‌عنوان شرط آغاز مذاکرات تاکید کرد که این مسئله نشان می‌دهد این دور از مذاکرات تنها وسیله‌ای برای مشروعیت بخشی به شهرک‌سازی‌ و تداوم آن است.

یک مقام مسئول در جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم گفت: تصمیم آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات مستقیم میان اسرائیل و فلسطین تثبیت سیطره و دلیلی بر تمایل دولت آمریکا برای تحقق منافع اسرائیل است. جبهه خلق برای آزادی فلسطین هم بیانیه کمیته‌ بین‌المللی چهار جانبه را قبول ضمنی و قانونی کردن شهرک‌سازی‌ خواند و آن را یک عقب نشینی از بیانیه مارس گذشته این کمیته که شهرک‌سازی‌ را غیرقانونی خوانده بود توصیف کرد.

همچنین مصطفی البرغوثی، دبیر کل جنبش طرح ملی فلسطین تاکید کرد: مذاکرات مستقیم با اسرائیل بدون توقف شهرک‌سازی‌‌ها و تعیین مرجعیت الزام آور به شکستی بزرگ‌تر و خطرناک‌تر از آنچه سال 2000 در کمپ دیوید گذشت، منجر خواهد شد. آمریکا در حالی خواستار از سرگیری مذاکرات مستقیم میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی شده که به عقیده بسیاری این کشور هیچ طرح مشخصی برای این مذاکرات ارائه نکرده است.

در نشست خبری مقام‌های این کشور جورج میچل، فرستاده ویژه باراک اوباما به خاورمیانه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چه پیشرفتی در مذاکرات غیرمستقیم منجر به نشست رو در روی دو طرف شده است، عملا نتوانست جواب قانع‌کننده‌ای ارائه کند. واقعیت این است که حتی در مذاکرات غیرمستقیم هم با ادامه پافشاری رژیم صهیونیستی بر خواست‌های غیرقانونی خود هیچ پیشرفتی حاصل نشده است و اکنون مذاکرات مستقیم دوطرف را می‌توان تنها یک طرح تبلیغاتی دیگر مانند سال‌های گذشته ارزیابی کرد.

نشست حساس رهبران فتح و حماس در غزه

عضو کمیته مرکزی جنبش فتح روز گذشته از موافقت این جنبش با دعوت اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین برای دیدار مقام‌های دو طرف در غزه خبر داد. صخر بسیسو، عضو کمیته مرکز جنبش فتح گفت: قراراست رهبران جنبش فتح و حماس برای بررسی راهکارهایی برای پایان بخشیدن به شکاف داخلی فلسطینی‌ها با یکدیگر دیدار کنند.

این مقام جنبش فتح با تاکید بر لزوم پایان اختلافات میان گروه‌های فلسطینی تاکید کرد: ما خواهان آشتی حقیقی هستیم. هنیه طی مراسم سوگواری درگذشت امین الهندی، مدیرکل سابق سرویس اطلاعات فلسطین از جنبش فتح خواست تا با رهبران جنبش حماس برای بررسی امور مربوط به آشتی ملی فلسطین دیدار کنند.

کد خبر 114415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز