مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سه‌شنبه گذشته گزارشی در روزنامه همشهری به چاپ رسید که مضمون آن به تغییر سیاست معاون هنری وزیر ارشاد در مقوله موسیقی اشاره داشت.

اینکه در جایی حمید شاه‌آبادی اعلام کرده بود از موسیقی پاپ حمایت می‌کند درحالی‌که پیش از این بدون ذکر ویژگی‌ای خاصی گفته بود از موسیقی پاپ حمایت نمی‌شود.

در پاسخ به این گزارش، معاونت هنری وزارت ارشاد پاسخی ارائه کرده که طبق قانون مطبوعات حضورتان تقدیم می‌شود که البته ذکر این نکته ضروری است که باز هم در این جوابیه به اصل گزارش همشهری خدشه‌ای وارد نیست و در تکرار حرف‌های این جوابیه نیز پاسخی به اصل حرف نیامده است.

اما متن کامل جوابیه چنین است:

در پاسخ به مطلب مندرج در صفحه ادب و هنر مورخه سه‌شنبه 26 مرداد ماه با عنوان تغییر سیاست متولی موسیقی کشور خواهشمند است طبق قانون مطبوعات و جهت تنویر افکار عمومی در اولین شماره منتشره از آن روزنامه جوابیه روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را منتشر فرمایید.

1) سیاست معاونت هنری حمایت و دفاع از موسیقی سنتی، ملی و مقامی و برخورد با تولید و پخش موسیقی‌هایی است که مناسب مجالس لهو و لعب باشند.

2) معاونت هنری از هنرمندانی که همواره موسیقی پاپ را از موسیقی مجالس جدا می‌سازند و در راه ترویج موسیقی‌های قابل‌قبول و متناسب با فضای فرهنگی کشور و نیاز جامعه تلاش می‌کنند حمایت می‌کند در عین حالی که هیچ موضع‌گیری نفیا و اثباتا درمورد حضور و یا عدم‌حضور اشخاص در حوزه موسیقی پاپ ندارد.

3) برخلاف آنچه نگارنده «تغییر در سیاست‌های متولی موسیقی کشور» یا «مشخص نبودن سیاست‌های عرصه موسیقی» عنوان کرده است هیچ تغییری در سیاست‌های اصولی معاونت هنری در حوزه موسیقی به‌وجود نیامده است و طرح اینگونه مسائل تنها نادیده گرفتن تلاش‌های مدیران و هنرمندان عرصه موسیقی کشور است که جا دارد نگارنده این سطور توجهی به آمار تولیدات و مجوزهای 4ماهه سال‌جاری در حوزه موسیقی داشته باشد که خود حاصل سیاست‌های جدید در عرصه موسیقی کشور است و پاسخی قاطع به این سؤالات است.

4) در پاسخ به آنچه «حذف موسیقی پاپ از بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر» عنوان شده است، بیان می‌دارد با چه استدلالی رقابت جشنواره‌ای حمایت و غیررقابتی شدن یک بخش از یک جشنواره عدم‌حمایت تلقی می‌شود آن هم در شرایطی که موسیقی پاپ به‌دلیل مردمی بودن چندان نیازی به حمایت‌های دولتی ندارد و همواره مخاطب و جریان اقتصادی خود را دارد و سودآوری اغلب تولیدات موسیقایی پاپ نشان می‌دهد که این بخش چندان نیازی به اختصاص یارانه دولتی ندارند.

5) معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره براساس سیاست‌های شفاف و روشن خود در حوزه موسیقی از هنرمندان و موسیقی‌های تأثیرگذار حمایت می‌کند و این حمایت‌ها شامل همه گونه‌های موسیقی و چهره‌هایی خواهد شد که در احیا و توسعه بخش‌هایی از موسیقی تأثیرگذار کشور مؤثر بوده و هستند.

6) نگاه معاونت هنری به سبک‌های مختلف موسیقایی نگاهی جامع است و هرگز نگاه بخشی به سبک خاصی از موسیقی ندارد و هرگونه موسیقی که از 2 شاخصه زیبایی‌شناختی و ارزش هنری و همچنین ارزش‌های اخلاقی و دینی برخوردار باشد همواره مورد حمایت و پشتیبانی معاونت هنری است.

7) حمایت تنها منوط به حمایت مالی نیست بلکه ایجاد شرایط مناسب برای عرضه، تولید، تکثیر و همچنین انتشار آثار موسیقایی نیز ازجمله شرایط حمایتی است که در مطلب نگارنده یادداشت مورد غفلت قرار گرفته است.

8) معاونت هنری در مسیر رسالت فرهنگی و هنری و ارزشی خود از همه سبک‌های موسیقایی حمایت می‌کند و نفس اینکه یک موسیقی پاپ یا سنتی باشد هرگز ملاک ارزش‌گذاری برای حمایت نیست.

9) در پایان روابط عمومی معاونت هنری آماده پاسخگویی به سؤالات و شبهات و همچنین ایجاد شرایط گفت‌وگویی دوسویه در طرح مسائل این حوزه است، سؤالاتی که ممکن است انتشار یکجانبه آن موجب تشویقش اذهان عمومی و نادیده گرفتن زحمات خادمان عرصه فرهنگ و هنر کشور را درپی داشته باشد.

کد خبر 114411

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز