همشهری‌آنلاین: هنگامی که در نخستین روزهای حضور حسین صفارهرندی در وزارت ارشاد، یکی از فیلم‌های سینمایی توقیف شده در دوره اصلاحات با امضای مدیران جدید اجازه اکران گرفت، هر چند که این اقدام شگفت‌آور به نظر می‌رسید اما باتوجه به سوژه فیلم، این حکم برای بسیاری از اهالی فرهنگ وسیاست قابل توجیه و تحلیل بود.

hamshahri Mah 50

به گزارش سایت گروه مجلات همشهری سید حمید متقی در بخش «آدم‌»‌های نشریه همشهری ماه شماره 50، نوشت:

کمدی خوش‌ساخت مکس به کارگردانی سامان مقدم با بازی خوب فرهادآئیش، رامبد جوان، محمدرضا شریفی‌نیا و... ماجرای حضور یک خواننده لس‌آنجلسی در ایران را به تصویر می‌کشید؛ خواننده‌ای که با سوءتفاهم ناشی از یک اشتباه تایپی به مهمان ویژه نهادهای فرهنگی کشور بدل می‌شود و خرابکاری‌ها و اشتباهات وی توسط مدیران، نبوغ و خلاقیت تعبیر می‌شوند. نوع موسیقی و داستان فیلم ممکن بود حساسیت‌هایی را در بخش‌های سنتی جامعه ایجاد کند. همین امر هم سبب شد که وزارت فرهنگ دولت اصلاحات در آخرین سال فعالیت خود از خیر اکران فیلم بگذرد و مهر توقیف را بر پرونده فیلم درج کند.

با توجه به دوره هشت ساله ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی و نگاه همراه با تسامح و تساهل خاتمی و تیم فرهنگی وی، بسیاری این فیلم سینمایی را نوعی هجو دوران اصلاحات ارزیابی می‌کردند. با این نگاه، اقدام وزارت ارشاد دولت نهم برای اجازه اکران این فیلم، دست‌کم از نظر سیاسی کاملا قابل توجیه بود.

اگر به یاد داشته باشید رسانه‌ها در سال‌های پایانی دهه 70 با توجه به تغییرات سیاست‌های فرهنگی کشور هر از چند گاهی از احتمال بازگشت یکی از هنرمندان دوره گذشته به فعالیت حرفه‌ای خبر می‌دادند. سرانجام نیز در پایان دوره اصلاحات، نه شرایط برای حضور مرحوم فردین جهت بازگشت به سینما هموار شد و نه هنرمندان آن ور آب بخت، بازگشت یافتند.

با این حال مسؤولانی که در سال 84 رأی به اکران مکس دادند، در مخیله‌شان نیز نمی‌گنجید که در دوره دولت اصولگرای محمود احمدی‌نژاد ورژن واقعی «مکس» با ایفای نقش مدیران فرهنگی وی روی صحنه برود.

حبیب محبیان

آنونس فیلم با اجرای رشید‌پور

رضا رشیدپور مجری تلویزیون و رادیو، سال گذشته اولین فردی بود که خبر از بازگشت یکی از خوانندگان مقیم ایالات متحده را به ایران منتشر کرد. وی در وبلاگ خود نوشت: حبیب محبیان، خواننده اهل لس‌آنجلس قصد دارد در ایران کنسرت برگزار کند. این خواننده لس‌آنجلسی که از حدود شش ماه قبل به ایران بازگشته شاید به زودی در ایران کنسرت برگزار کند. او از ریشه‌ها حرف می‌زند و از تمام دلتنگی‌هایش در آمریکا. خیلی‌ها به او کمک کرده‌اند تا مسیر ادامه کارش در داخل کشور هموار شود. این بار که او را دیدم خبرهای خوبی داشت؛ ظاهرا به زودی مجوز رسمی برای اجرای کنسرت با صدای حبیب صادر خواهد شد.» انتشار این خبر با تعجب بسیاری از ناظران امور فرهنگی کشور مواجه شد. [سکوت!]

همیشه پای یک مشایی در میان است

رویدادهای آتی نشان داد که ماجرای حبیب شگفتی‌های فراوانی خواهد داشت و هر روز باید منتظر اخبار جالب‌تری درباره این ماجرا باشیم؛ چند ماه پس از انتشار خبر حضور حبیب در تهران، پایگاه خبری پارسا‌نیوز از نقش مهم یکی از یاران حلقه احمدی‌نژاد در «مکس 2» خبر داد. طبق معمول این فرد هم کسی نبود جز اسفندیار رحیم مشایی که در این چندسال به یکی از خبرساز‌ترین یاران رئیس دولت دهم بدل شده است. وی که هنوز از موج حملات تند اصولگرایان در کمک مالی به هدیه‌تهرانی آسوده نشده بود، این‌بار به عنوان کارگردان این ماجرا معرفی شد. پارسا‌نیوز در این‌باره خبر داد: مشایی در دیدار خود با حبیب مطالبی را درخصوص مسائل هنری و فرهنگی مطرح کرد. در این جلسه چند تن دیگر از فعالان عرصه موسیقی حضور داشتند. گفته می‌شود در این دیدارها رایزنی‌هایی درخصوص مسائل هنری میان این هنرمند و این مقام دولتی صورت گرفته و حتی گفته شده در صورت موافقت مقامات، این هنرمند می‌تواند در تهران کنسرت برگزار کند.

نامه جبیب

با قطعی شدن حضور حبیب در تهران برخی انتقادهای پنهان اصولگرایان سنتی از عملکرد فرهنگی دولت تا حدودی آشکار شد. در این زمان برخی از سایت‌ها خبر از ارسال نامه‌ای از سوی حبیب خطاب به رئیس دولت دهم دادند. پایگاه خبری اصولگرای جهان‌نیوز در این باره اعلام کرد: حبیب حدود سه ماه قبل نامه‌ای قابل‌تامل به احمدی نژاد نوشته بود. این خواننده در نامه خود که به نظر می‌رسد دلیل اصلی مساعدت برای حضور وی در تهران بوده، نوشته بود: «اینجانب تاکنون در آهنگ‌های خود هیچ‌گاه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران چیزی نخوانده‌ام.» حبیب در ادامه نامه مستقیم خود به احمدی‌نژاد، تاکید کرده بود: «خواهشمندم به دلیل وضعیت جسمانی من، با بازگشتم به ایران موافقت فرمایید، زیرا من از یک بیماری صعب‌العلاج (سرطان) رنج می‌برم.» این نامه از سوی دولت یا خود حبیب تکذیب نشد.

اولین مصاحبه

با وجود همه اخبار منتشر شده درباره حبیب، نشریات با توجه به حساسیت‌‌های موجود درباره هنرمندان خارج از کشور وبه ویژه خوانندگان مقیم ایالات متحده، اخبار این خواننده را بیشتر در ستون شنیده‌ها و اخبار غیررسمی منتشر می‌کردند. با این حال در اقدامی عجیب روزنامه کم‌تیراژ راه مردم نخستین گفت‌وگوی مفصل این هنرمند با یک رسانه داخلی در 30 سال گذشته را منتشر کرد.

وی در این مصاحبه از علت بازگشت خود به ایران گفت و تاکید کرد: حس ایران‌دوستی در وجود من شعله می‌کشید. مدت‌ها بود که با خودم کلنجار می‌رفتم اما هر بار که تصمیم گرفتم، یک مشکل خانوادگی و روزمرگی پیش می‌آمد و مانع می‌شد، تا اینکه یه‌ یکباره همه چیز را کنار زدم و قصد دیار کردم. با این حال مستحضر هستید از بین بردن زندگی‌ای که با آن همه سختی و مشقت در آمریکا درست کردم به شدت ریسک‌پذیر بود.

من برای رسیدن به اهدافم ضررهای زیادی متحمل شده‌ام اما این‌بار بالاخره با هر دشواری‌ای که بود توانستم تمام زندگی خود را در آنجا رها کرده و به سمت اصالت واقعی خود یعنی کشورم بازگردم. ضمنا متوجه شدم که حاکمیت نظام با هنر و موسیقی مخالف نیست بلکه با ابتذال و دور شدن از فرهنگ مردم مخالف است.

حبیب در این گفت وگو همچنین خاطرنشان کرد: اراده قوی این ملت واقعا غرورآفرین است. باور کنید ایران به یک قدرت بلامنازع تبدیل شده است و این باعث فخر ایرانیان است. وی همچنین ضمن دفاع از کارنامه هنری خود تصریح کرد: ببینید من هیچ‌گاه به دنبال ابتذال نبوده‌ام حتی قبل از انقلاب در طول این 30 سال هم تلاش کرده‌ام هیچ‌گاه از معیارهای اصولی موسیقی کلاسیک و فاخر و فرهنگ اصیل ایرانی خارج نشوم. شما سابقه کارهای من را ملاحظه کنید. من همیشه و در هر حالتی با عقاید و باورهای خودم زندگی کرده‌ام.

من این حرف را برای اینکه به ایران آمده‌ام نمی‌زنم بلکه در طول این 30 سال گذشته، کارنامه‌ام کاملا واضح و روشن است. وقتی طی سال‌های قبل آثاری در مورد رزمندگان، امام علی (ع)، عید غدیر و چندین قطعه مذهبی دیگر خواندم، در ایران نبودم که گفته شود به خاطر اینکه تأییدی بگیرم آنها را اجرا کرده‌ام. در واقع اجرای این کارها صرفا‌ به خاطر اعتقادات خودم بوده. در عین حال از فضایی که در ایران برای کسانی که بخواهند به اصل خویش برگردند، به وجود آمده و از لطف مردم و مسؤولان تشکر می‌کنم.

واکنش کیهان

چند روز پس از این گفت وگو روزنامه کیهان به افشاگری علیه این خواننده پرداخت. این روزنامه در ستون اخبار ویژه خود اعلام کرد: حبیب محبیان معروف به حبیب، خواننده لس آنجلسی، قبل از انقلاب اسلامی در کاباره‌ها می‌خواند، وی با وقوع انقلاب راهی آن سوی آب‌ها شد و در فهرست کارتل‌های موسیقی لس‌آنجلسی که اکثر مالکان آنها را صهیونیست‌های یهودی و بهائیان تشکیل می‌دهند، قرار گرفت.

حبیب مخصوصا در دوران جنگ تحمیلی در آمریکا با ساخت آهنگ‌هایی چون بزن بارون، من و تو، خسته‌ام و... علیه نظام نوپای اسلامی و مردم غیور آن اقدام به شیطنت و جوسازی کرد. حبیب طی سه دهه اقامت در آمریکا در همکاری با کمپانی‌های موسیقی لس‌آنجلسی با ساخت آهنگ‌ها و موزیک ویدئوهای مبتذل و غیراخلاقی و انتشار آن از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای مبتذل و وقیحی چون طپش، عفت و اخلاق عمومی مردم نجیب ایران را جریحه‌دار کرد و با برگزاری کنسرت‌های رقص و آواز در کنار سایر خوانندگان بدنام، در ترویج ابتذال در بین ایرانیان مقیم خارج و داخل کوشید. اکنون این مبتذل‌خوان که در لس‌آنجلس به آخر خط رسیده و آنجا دیگر کسی تره هم برایش خرد نمی‌کند، با آقای مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور محترم ملاقات می‌کند و متعاقبا با تحمیل از بیرون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف به بررسی صدور مجوز آلبوم و کنسرت برای وی شده است.

در همین زمینه احمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران نیز واکنش بسیار تندی از خود بروز داد. وی در آخرین نماز جمعه تیرماه اعلام کرد: ایران جای خوانندگان لس‌آنجلسی نیست. وزیر ارشاد دو روز بعد در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره فعالیت هنری برخی خوانندگان، موسوم به لس‌آنجلسی تاکید کرد: فقط یک نفر از این افراد، درخواست مجوز برای تهیه آلبوم کرده اما تاکنون هیچ مجوزی صادر نشده است.

خوانندگان دیگر

در ماه‌های گذشته خبر بازگشت برخی دیگر از خوانندگان لس‌آنجلسی از جمله معین و بیژن مرتضوی در رسانه‌ها منتشر شد. این خبرها پس از چند روز، تکذیب شد. با این حال بانی فیلم در هفته ابتدایی مرداد از بازگشت خواننده‌ای دیگر به نام قیصر به ایران و امضای قرارداد برای بازی در یک فیلم سینمایی خبر داد. هرچند شخصیت نقش نخست فیلم سینمایی مکس با شخصیت حبیب فاصله زیادی دارد اما با اخبار منتشر شده می‌توان پیش‌بینی کرد شخصیت نخست ورژن سوم مکس، کپی برابر با اصل قهرمان فیلم سامان مقدم باشد.

و اما پایان

فارغ از همه دعواهای سیاسی، به نظر می‌رسد مرد تنهای شب برای منزلگاه آخر ترانه «آواز قو» را انتخاب کرده است. باید منتظر ماند و دید زمانه، او را برای این اجرا یاری خواهد کرد؟ این پرسشی است که در آینده‌ پاسخ آن را خواهیم یافت.

کد خبر 113756
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز