شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: بیش از یک ماه از رفتن دکتر محمدعلی خبری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گذرد

اما در این مدت هنوز خبری از جانشین جدید مطرح نیست و در این مدت علی ترابی که از زمان محمد حسین احمدی، مدیرکل اسبق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عهده‌دار این سمت بوده، امور این حوزه را اداره می‌کند.

در این مدت نه تنها جانشین دکتر محمدعلی خبری مشخص نشده بلکه هنوز دبیر بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر هم مشخص نشده‌است. اگر در سال گذشته دبیر بیست و پنجمین جشنواره موسیقی بین‌المللی فجر در یک اقدام دیرهنگام در اسفندماه مشخص شد، امسال در نیمه اردیبهشت ماه هنوز نه مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد معرفی شده‌است و نه دبیر جشنواره.

البته زمان برگزاری جشنواره موسیقی هم هنوز مشخص نیست. پاسخ این سؤال که چرا اول مناره دزدیده می‌شود و سپس چاه کنده می‌شود را می‌توان از حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزارت  ارشاد پرسید که چرا استفعای مدیرکل دفتر موسیقی به این سرعت پذیرفته شده و زمانی هم که استفعای او پذیرفته شده، چرا جانشین او مشخص نشده‌است؟ با وجود اینکه شاه‌آبادی این روزها برای خبرنگارها دست نیافتنی است اما به‌نظر می‌رسد،

معاون هنری وزارت ارشاد این روزها ترجیح می‌دهد که نشست‌های صمیمانه‌ای با هنرمندان برگزار کند تا یک نشست با خبرنگارانی که در جست وجوی پاسخ سؤالات بی‌شمار خود هستند.

سواد، اطلاعات و علم مدیریت

اگر هر روز شایعات مختلفی از جانشینی حسین پارسایی که برخلاف خداحافظی‌های مکررش از مرکز هنرهای نمایشی همچنان بر صندلی مدیر کلی مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکیه زده‌است به گوش می‌رسد، برای جانشینی صندلی خالی مدیریت دفتر موسیقی هنوز کسی انتخاب نشده و شایعه‌ای از این جانشینی به گوش نمی‌رسد.

با این حال هنرمندان از انتخاب شخص ایده‌آل برای این سمت می‌گویند. محمد سریر، مدیرعامل خانه موسیقی ویژگی‌های یک مدیر موسیقی خوب را در شناخت او از موسیقی می‌داند و به ایسنا می‌گوید: یک مدیر باید به تاثیر هنر موسیقی در ارتقای فکر و اندیشه در تمام سطوح جامعه باور داشته ‌باشد.

به‌نظر او اگر یک مدیر با چنین دیدگاهی مدیریت عرصه موسیقی کشور را در دست بگیرد، تمام مشکلات هنرمندان به لحاظ اخذ مجوز کنسرت، آلبوم، اجرا و... حل خواهد شد. به‌نظر این آهنگساز اگر این باور در یک مدیر باشد او براساس این باور رفتار می‌کند و به خاطر اعتقادش در پیشبرد موسیقی در برابر تمامی سختی‌ها ایستادگی کرده و با تمامی مسئولان مرتبط در این عرصه وارد گفت‌وگو خواهد شد.

مسعود نظر، سرپرست گروه ارف معتقد است که یک مدیر هنری علاوه بر داشتن علم مدیریت و تسلط بر‌آن باید با موسیقی آشنا باشد و از یک مشاور آشنا با هنرمندان و کار بلد در این عرصه دعوت به همکاری کند.

این مدرس موسیقی کودک به امور اقتصادی هنرمندان و امنیت شغلی‌ آ‌نان اشاره کرد و گفت: متأسفانه اکنون موسیقی وضعیت خوبی ندارد و جوانان به موسیقی‌های مبتذل روی آورده‌اند؛ گرچه شاید یک دوران‌گذار باشد اما اینگونه شعر و موسیقی بی‌محتوا فاقد اعتبار علمی است.

لوریس چکناواریان، آ‌هنگساز هم مانند همه هنرمندان دیگر معتقد است که یک مدیر موسیقی باید با موسیقی آشنا باشد. به‌نظر آهنگساز اپرای سهراب و رستم تعامل و ارتباط با هنرمندان کشور از جمله مواردی است که باید یک مدیر در این عرصه درنظر داشته باشد تا بتواند با بهره‌گیری از نظرات آنها، تصمیمات درستی را اتخاذ کند.

او با اشاره به اقتصاد هنر و موسیقی که ویژگی یک مدیر موسیقی خوب است، گفت: مدیریت فعالیت‌های هنری نیازمند آشنایی با اقتصاد هنر برای پیشبرد اهداف هنری کشور و بهره‌مندی از امکانات موجود است

رسیدن به نقطه ابتدایی مسیر

سال گذشته ارکستر ملی ایران با 11 سال سابقه موسیقیایی خاموش شد. هرچند که مدیران و مسئولان موسیقی کشور این نوید را دادند که این مشکل به‌زودی برطرف می‌شود اما نه تنها این مشکل همچنان پابرجاست بلکه مشکل جدیدی درهنر موسیقی به‌وجود آمد‌ه‌است.

ارکستر سمفونیک تهران که عمری 80 ساله دارد، در ابتدای سال با رهبری میهمان تمرین خود را آغاز کرده است؛ گرچه 21 فروردین امسال منوچهر صهبایی، رهبر ارکستر سمفونیک تهران در گفت‌وگو با فارس از برنامه‌های این ارکستر در سال جدید گفت و اعلام کرد که با تغییر مدیریت دفتر موسیقی باید منتظر تصمیمات جدید بماند.

او با اشاره به برنامه‌های ارکستر گفت که هر ارکستر رهبری دارد که برنامه‌ها را مشخص می‌کند اما ما باید منتظر مدیر جدید باشیم تا با هماهنگی لازم برنامه‌هایمان را اجرایی کنیم.

اما خبر کنار‌گذاشتن منوچهر صهبایی در 12 اردیبهشت در خبرگزاری مهر منتشر شد و در همان روز این خبر در خبرگزاری ایلنا و از سوی صهبایی تکذیب شد. بعدها در خبرگزاری ایلنا بابک رضایی، مدیر انجمن موسیقی عزل منوچهر صهبایی از رهبری ارکستر سمفونیک را تایید و از تعیین مدیرهنری و رهبرتازه ارکستر در هفته‌های آتی خبرداد. به‌گفته او، قرارداد صهبایی 15 اسفند تمام شده و دفتر موسیقی تعهدی برای ادامه کار با وی ندارد؛

گرچه او اعلام کرده که تصمیم امسال بر این بوده است که ارکستر  با وجود رهبران میهمان هدایت شود. رضایی دلیل این کار را جذابیت و تنوع در کار ارکستر اعلام کرد و افزود: ما از رهبران خوبی که به‌دلیل مشغله زیاد نمی‌توانند، ارکستر را به‌صورت ثابت هدایت کنند،

به‌صورت میهمان استفاده می‌کنیم. البته این تصمیم، اقدام عجیب و غریبی هم نیست و شورای فنی ارکستر هم آن را تایید کرده است. البته ما از اواخر سال گذشته این موضوع را مطرح و آن را بررسی کردیم.

بعد از گذشت یک هفته از عدم‌معرفی رهبر ارکستر سمفونیک تهران هنوز جانشین منوچهر صهبایی مشخص نیست که البته در مقایسه با مشکل ارکستر ملی، این زمان اندکی است.

پیش از این هم ارکستر سمفونیک تهران، رهبر میهمان و البته اوضاع آشفته را زیاد تجربه کرده‌است و به همین دلیل مسئولان به رهبر ارکستر ثابت رسیدند اما سؤال اینجاست که چرا مسئولان موسیقی و انجمن موسیقی دوباره فضایی را تجربه‌ می‌کنند که قبلا جواب خود را پس داده‌است؟

کد خبر 106943

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز