گروه بورس: مدیرعامل بورس تهران دیروز پس از برگزاری نشست ویژه با اعضای کمیسیون اصل 44 مجلس اعلام کرد: از نظر بورس تهران معامله بلوک 18 درصدی سهام ایران‌خودرو باطل است و سهام این شرکت باید بار دیگر عرضه شود

بورس تابلو

به گزارش همشهری، 18 درصد از سهام شرکت ایران‌خودرو 30 تیرماه امسال از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ در بورس اوراق بهادار عرضه شده، و این بلوک بعد از رقابت چند گروه 7 تیرماه به ارزش 418 میلیارد تومان توسط کنسرسیومی به رهبری تعاونی خاص ایران‌خودرو خریداری شد و این شرکت تعاونی چهارشنبه 2 هفته گذشته و 7 روز قبل از مهلت قانونی نسبت به پرداخت وجه نقد معامله اقدام کرده بود اما این معامله به‌علت اختلاف نظر در ترکیب نهایی خریداران مانع از قطعیت این بلوک شد.

بر این اساس به‌دلیل ارائه نشدن فرم خارج از پایاپای به بورس و همچنین واریز نکردن وجه نقد معامله از سوی کارگزار فروشنده سهام در مهلت مقرر، بورس تهران اعلام کرد که معامله قطعی نیست و بلوک 18درصدی سهام ایران‌خودرو باید بار دیگر عرضه شود. مدیران ایران‌خودرو نیز بیان می‌کنند که مبلغ 125میلیارد تومان بابت خرید بلوک 18‌درصدی ایران‌خودرو 10 روز پیش از پایان مهلت 30 روزه (20 مردادماه) به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز شده است.

پس از این کشمکش‌ها روز گذشته مسئولان بورس اوراق بهادار تهران و سازمان خصوصی‌سازی‌ به کمیسیون اصل 44 مجلس شورای اسلامی فرا خوانده شدند تا جزئیات ماجرا را تشریح کنند. حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس تهران پس از برگزاری این نشست در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: معامله بلوک 18 درصدی سهام ایران‌خودرو با توجه به موارد پیش‌آمده قطعی نیست و این معامله باید بار دیگر برگزار شود. به گفته قالیباف با مقررات فعلی قطعی نشدن معامله بلوک 18‌درصدی ایران‌خودرو محرز است.

وی در پاسخ به این پرسش که نظر نمایندگان مجلس و کمیسیون اصل 44 چیست؟ گفت: واقعیت این است که با مقررات فعلی و مصوبات شورای بورس امکان قطعی شدن این معامله وجود ندارد اما اینکه اعضای کمیسیون اصل 44 این موضوع را در شورای بورس مطرح و تصویب کنند از آن بی‌اطلاع هستم، چراکه در حیطه وظایف شرکت بورس نیست.

امکان قطعی شدن معامله وجود دارد

در همین رابطه، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با موج و فارس اعلام کرد: سازمان خصوصی‌سازی‌ و سازمان بورس حق ندارند بی‌دلیل معامله بلوک ایران‌خودرو را منتفی اعلام کنند. احمد مهدوی گفت: وقتی تعاونی کارکنان ایران‌خودرو مبلغ مقرر را واریز کرده است، سازمان خصوصی‌سازی‌ و بورس نمی‌توانند این معامله را باطل کنند.

برای سازمان خصوصی‌سازی‌ نباید تفاوت داشته باشد که چه سازمان و شرکتی قصد خرید این بلوک را دارد و نباید بین تعاونی کارکنان و سایر رقبا تبعیض قائل شود. وی افزود: درصورت هرگونه تخطی در این واگذاری توسط سازمان خصوصی‌سازی‌ و بورس، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اصل44 ورود خواهند کرد. به گفته وی با واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی و وجود راهکارهای حقوقی، امکان قطعی شدن معامله این بلوک وجود دارد.

مهدوی اظهار داشت: ایرادهایی که از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ و شرکت بورس در عدم‌قطعیت این معامله اعلام شده قابل حل است و به‌گونه‌ای نیست که مانع از این معامله شود.

تکلیف، تا 2 روز آینده مشخص می‌شود

رئیس کمیسیون ویژه اصل44 مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: تکلیف بلوک 18درصدی ایران‌خودرو در یکی دو روز آینده مشخص می‌شود. حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با ایرنا و فارسگفت: واگذاری ایران‌خودرو در شرایط کنونی دارای مشکل حقوقی است و باید راه حلی برای این امر پیدا شود در غیر این صورت باید مزایده دوباره برگزار شود.

فولادگر اظهار داشت: به‌دنبال راهکارهای حقوقی برای حمایت از معامله بلوک 18 درصدی ایران‌خودرو هستیم و تا آخر هفته نظر این کمیسیون در خصوص این معامله اعلام می‌شود.

کد خبر 114044

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز