گروه بورس: رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اظهارات و فعالیت‌های چند روز گذشته سازمان‌های خصوصی‌سازی‌ و بورس نشان می‌دهد آنها به‌دنبال ورود و حضور شبه‌دولتی‌ها، به جای مجموعه‌های خصوصی واقعی هستند.

بورس بازار

سیدحسین هاشمی در گفت‌وگو با موج، افزود: چنانچه این سازمان‌ها قصد نداشتند شرکت‌های خصوصی برای خرید سهام ایران‌خودرو اقدام کنند از روز اول باید این موضوع را اعلام می‌کردند، نه اینکه با اعلام بهانه‌هایی واهی از نهایی شدن بلوک خریداری‌شده جلوگیری کنند.

او تاکید کرد: خصوصی‌سازی‌ ایران‌خودرو از جمله خصوصی‌سازی‌‌هایی است که نزدیک‌ترین روش به خصوصی‌سازی‌ واقعی است.
هاشمی پیگیری 2 سازمان خصوصی‌سازی‌ و سازمان بورس برای ابطال معامله ایران‌خودرو را نشان‌دهنده تمایل آنها به ورود شبه‌دولتی‌ها در عرضه شرکت‌های دولتی دانست.

او با بیان اینکه پیش‌تر طی نامه‌ای از سوی روسای 3‌کمیسیون اقتصادی، صنایع و معادن و انرژی مجلس شورای اسلامی مراتب نگرانی خود را در این خصوص اعلام کرده‌ایم، اضافه کرد: باید مراقب باشیم تا شبه‌دولتی‌ها به بخش خصوصی و حوزه صنعت ورود پیدا نکنند. او این نوع به چالش کشیدن معامله را بدون هیچ منطق عقلانی دانست و گفت: یقین دارم که تحقق این قضیه، اعتماد مردم را نسبت به اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی کم خواهد کرد.

هاشمی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی این موضوع را بررسی خواهد کرد و کمیسیون اصل 44 خانه ملت نیز باید حتما در این زمینه ورود کند و موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

بررسی در کمیسیون اصل 44

حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون اصل‌44 هم با اشاره به اینکه کمیسیون امروز (دوشنبه) جلسه‌ای به‌منظور بررسی معامله ایران‌خودرو با حضور مسئولان سازمان خصوصی‌سازی و بورس برگزار می‌کند، گفت: براساس قانون اگر شرایط معامله رقابتی نباشد یا شرایط معامله براساس قانون پیش نرود، امکان ابطال آن وجود دارد. کمیسیون اصل 44 نیز زمانی نظر خود را اعلام می‌کند که صحبت‌های هر دو طرف را شنیده باشد.

نظر رئیس سازمان بورس

رئیس سازمان بورس نیز اعلام کرد: تمدید زمان احراز قطعیت بلوک 18 درصدی ایران‌خودرو امکان پذیر نیست. علی‌صالح‌آبادی گفت: طبق آیین‌نامه معاملات بورس تهران منظور از ساعت کاری معاملات، ساعات فعالیت بورس است. به گفته رئیس هیأت‌مدیره سازمان بورس، در گذشته تعیین ساعات کاری بورس چندان اهمیتی نداشت اما با توجه به لزوم روشن شدن همه ابعاد معاملات و بروز مشکلات، شورای بورس از چند سال گذشته زمان دقیق ساعت اداری و روزهای کاری بورس را مشخص کرده است. از سوی دیگر خریداران 30 روز کاری مهلت داشتند و قرار نبود در آن 2روز تعطیلی اقدامی انجام دهند.

وی در برابر این پرسش که با توجه به واریز وجه نقد 30 درصدی معامله یک میلیارد و 134 میلیون سهم ایران‌خودرو از سوی خریداران آن، آیا امکانی وجود دارد تا این معامله قطعی شود، گفت: هر معامله عمده‌ای 2 بخش پرداخت حصه نقدی و ارائه فرم پایاپای دارد که در برابر واریز وجه نقد معامله، فرم پایاپای در موعد مقرر 30 روز کاری ارائه نشد. بر همین اساس شرکت بورس عدم‌قطعیت این معامله را اعلام کرد.

120 میلیارد تومان را برمی‌گردانیم

در عین حال مدیرعامل بورس و اوراق بهادار نیز در این باره گفت: بررسی ادعای خریداران در مورد لحاظ کردن 2 روز تعطیلی معامله بلوک 18 درصدی ایران به شورای‌ بورس بستگی دارد. حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با فارس، تاکید کرد: بورس به‌رغم تعطیلی دوروزه اعلام شده باز بود چرا که بورس، بخش خصوصی است.

قالیباف‌اصل درخصوص بازگشت 120میلیارد تومان وجه نقد واریزی خریداران و ضبط 3 درصد ضمانت سپرده به‌عنوان جریمه عدم‌قطعیت این معامله نیز توضیح داد: هر گاه خریداران درخواست بدهند وجه نقد معامله عودت داده خواهد شد. برای دریافت 3 درصد سپرده هم باید به کمیته‌ سازش کانون کارگزاران بورس مراجعه شود.

سابقه ماجرا

هرچند یک میلیارد و 134 میلیون سهم ایران‌خودرو در 30 تیرماه از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ در بورس و اوراق بهادار عرضه شده بود و این بلوک در 7 تیرماه به ارزش 418میلیارد تومان توسط کنسرسیومی به رهبری تعاونی خاص ایران‌خودرو خریداری شد و این شرکت تعاونی چهارشنبه 2 هفته گذشته و 7روز قبل از مهلت قانونی نسبت به پرداخت وجه نقد معامله اقدام کرده بود اما این معامله به‌علت اختلاف نظر در ترکیب نهایی خریداران مانع از قطعیت این بلوک شد.

این امر موجب شد مسئولان شرکت بورس دلیل قطعی‌نشدن معامله را ارائه نشدن فرم خارج از پایاپای به بورس و همچنین واریز نکردن وجه نقدی معامله از سوی کارگزار فروشنده (سرمایه‌گذاری پارسیان) در مهلت مقرر 30روز کاری عنوان ‌کنند. مدیران ایران‌خودرو نیز ابراز می‌کنند که مبلغ 125میلیارد تومان بابت خرید بلوک 18درصدی ایران‌خودرو 10روز پیش از پایان مهلت 30 روزه (20مردادماه) به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز شده است.

کد خبر 113960

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز