گروه بورس: همزمان با عرضه بلوک 18‌درصدی سهام سایپا و رقابت برای خرید این میزان سهام، اخبار حاشیه‌ای در مورد خریداران احتمالی شدت گرفت

به گزارش همشهری، در شرایطی که گفته می‌شود شرکت‌های سرمایه‌گذاری ملی ایران و برخی قطعه سازان از جمله متقاضیان خرید سهام شرکت سایپا هستند که در طول 10روز گذشته با یکدیگر رقابت کرده‌اند،

روز گذشته سازمان اقتصادی کوثر به‌عنوان یک خریدار جدید موجودیت خود را اعلام کرد؛  این در حالی است که گفته می‌شود این شرکت درصدد است سهام شرکت سایپا را به جای مطالبات دولتی خود خریداری کند که بورس تهران وسازمان خصوصی‌سازی‌ در این زمینه واکنش نشان دادند.

دیروز در جریان یازدهمین روز رقابت برای خرید سهام شرکت سایپا 3 متقاضی پا به پای یکدیگر برای خرید بلوک 18 درصدی سهام سایپا رقابت کردند و در نهایت قیمت هر سهم این شرکت به 4 هزار و 152 ریال رسید.

علی صحرایی در این‌باره اظهار داشت: دیروز و در پایان دومین هفته عرضه بلوک 18‌درصدی سایپا نتیجه‌ای حاصل نشد و با تشدید رقابت همان 3گروه قبلی،  قیمت هر سهم این بلوک با جهش حدود 15 تومانی به 4 هزار و 152‌ریال رسید.  با این اوصاف رقابت برای روشن شدن این بلوک وارد سومین هفته شد و از یکشنبه آینده و بعد از تعطیلی روز شنبه پیگیری می‌شود.

سازمان اقتصادی کوثر متقاضی است

اما همزمان با ادامه رقابت برای خرید سهام سایپا در سومین هفته، کارگزار یکی از متقاضیان خرید بلوک 18 درصدی سایپا گفت: سازمان اقتصادی کوثر با رعایت شرایط اعلامی از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ متقاضی خرید یک میلیارد و 872 میلیون سهم سایپا شده است.

شاهرخ بدیعی مدیرعامل شرکت کارگزاری راهنمای سرمایه‌گذاران در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان اقتصادی کوثر بابت مطالباتش از دولت برای خرید سهم سایپا با 2گروه دیگر رقابت می‌کند،

پاسخ داد: سازمان خصوصی‌سازی‌ به‌عنوان فروشنده شرایط واگذاری هر بلوک از جمله بلوک 18‌درصدی سایپا را مشخص کرده و می‌کند. براین اساس بلوک سایپا به‌صورت 30‌درصد نقد و باقی اقساط واگذار می‌شود و خریداران باید 3 درصد سپرده ضمانت معامله را ارائه دهند.وی ادامه داد: سازمان اقتصادی کوثر با رعایت این موارد متقاضی خرید شده و دولت براساس شرایط اعلامی، قصد واگذاری این بلوک را دارد.

خرید بابت مطالبات قابل‌قبول نیست

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ هم در این باره گفت: خرید بلوک 18 درصدی سایپا بابت مطالبات از دولت قابل‌قبول نیست و تاکنون چنین موردی وجود نداشته است.مهدی عقدایی ادامه داد: مطمئن باشید هیچ مجموعه‌ای بدون مصوبه دولت حق ندارد در خرید بلوک 18 درصدی سایپا بابت مطالبات از دولت حضور داشته باشد.

برنده باید وجه نقد را بپردازد

مدیرعامل شرکت بورس هم گفت: طبق مقررات موجود، هیچ خریداری نمی‌تواند در قبال مطالبات از دولت وجه نقد معامله بلوک 18‌درصدی سایپا را پرداخت نکند. حسن‌قالیباف‌اصل در رابطه با احتمال حضور یک متقاضی خرید بلوک 18 درصدی بابت مطالبات از دولت اظهار داشت: طبق مقررات موجود در عرضه‌های غیردولتی و دولتی باید طی 9 و 30 روزکاری خریدار یا خریداران نسبت به ارائه مدارک و پرداخت وجه نقد معامله اقدام کنند.

وی ادامه داد: بنابراین، هر کدام از رقبایی که برنده بلوک 18 درصدی سایپا شوند، باید طبق شرایط اعلامی، ظرف 30 روزکاری نسبت به پرداخت 30 درصد وجه نقدی معامله و ارائه اسناد مربوط به شرکت بورس اقدام کنند. براین اساس هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند در ازای طلب از دولت غیراز این رویه رفتار کند.

کد خبر 111197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز