دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

گروه بورس: در پی طولانی‌شدن زمان انجام معامله بلوک 18درصدی سایپا، بورس تهران حداقل نرخ هر دستور خرید را برای کارگزاران از یک ریال به 5 ریال تغییر داد

این موضوع باعث می‌شود افزایش رقم هر دستور خرید از 180 میلیون تومان به 900 میلیون تومان افزایش یابد.به گزارش همشهری، سازمان خصوصی‌سازی‌ 14 روز پیش 18 درصد از بلوک سهام شرکت سایپا را برای فروش در بورس تهران عرضه کرد.

همزمان با این عرضه 3 خریدار از طریق 3 کارگزار، برای خرید سهام این بلوک از طریق سیستم حراج اقدام کردند و در حال حاضر 14روز است که خریداران در حال ارائه سفارش‌های خرید بر مبنای یک ریال اضافه‌تر هستند.

روش حراج کنونی در بورس تهران می‌گوید، خریداران یک سهم برای ارائه سفارش خرید خود باید یک ریال بالاتر پیشنهاد بدهند، به این صورت که اگر خریداری برای خرید یک سهم 100 ریال پیشنهاد بدهد خریدار بعدی برای اینکه بتواند این میزان سهام را به مالکیت خود درآورد باید 101 ریال پیشنهاد دهد و در نهایت آخرین فردی که بالاترین پیشنهاد را ارائه بدهد برنده معامله خواهد بود.

بر این اساس 3خریدار بلوک سهام سایپا در طول 13روز گذشته سفارش‌های متعددی برای خرید سهام این شرکت بر مبنای یک ریال اضافه‌تر ارائه کرده‌اند اما نزدیک شدن به زمان برگزاری مجمع عمومی شرکت سایپا بورس تهران را مجبور کرد تا این رقم را از یک ریال به 5 ریال افزایش دهد تا پیش از برگزاری مجمع عمومی این شرکت، تکلیف این میزان از سهام شرکت سایپا روشن شود.

3 متقاضی در طول 2 هفته گذشته از طریق شرکت‌های کارگزاری سرمایه‌گذاری ایران، مفید و راهنمای سرمایه‌گذاران به رقابت فشرده پرداخته و تا به امروز هیچ کدام حاضر به کنار کشیدن نشده‌اند. 

براساس قانون، سهام شرکت سایپا باید تا قبل از برگزاری مجمع عمومی این شرکت فروخته شود در غیر این صورت بلوک 18 درصدی این شرکت باید بار دیگر در هیات واگذاری قیمت‌گذاری شود چراکه موضوع پیش‌بینی و تقسیم سود شرکت در مجمع عمومی در قیمت سهام این شرکت مؤثر است.

موضع کارگزار فروشنده

در همین رابطه محمد حسن‌نژاد مدیرعامل شرکت کارگزاری رضوی به‌عنوان کارگزاری فروشنده بلوک 18 درصدی سایپا به همشهری گفت: اتخاذ روش جدید برای فروش سهام با حداقل 5 ریال افزایش قیمت باعث می‌شود تا تکلیف سهام سایپا هر چه زود‌تر روشن شود چرا‌که در غیراین صورت سهام این شرکت باید بار دیگر در هیات واگذاری قیمت‌گذاری شود.

وی با اشاره به برگزاری مجمع عمومی شرکت سایپا در روز 31تیرماه گفت: رقابت خریداران 14روز است که ادامه دارد و قیمت سهام تا محدوده‌ای بالا رفته و نسبت به قیمت پایه فاصله گرفته است اما خریداران همچنان به رقابت می‌پردازند؛

بنابراین افزایش دامنه قیمت 5 ریال برای دستورهای خرید، برای رقبا چندان بالا نیست، ضمن اینکه این موضوع باعث می‌شود تکلیف بلوک سهام هرچه زود‌تر روشن شود. وی افزود: حجم کل سهام عرضه شده، یک میلیاردو 800 میلیون سهم است که با احتساب یک ریال افزایش قیمت هر دستور 180 میلیون تومان ارزش دارد و با افزایش این رقم به 5 ریال این میزان به 900میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

موضع یک کارگزار خریدار

محمد حسین ارضا مدیرعامل شرکت کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز به‌عنوان یکی از کارگزاران خریدار سهام درباره افزایش 5ریالی برای دستور‌های خرید گفت: این موضوع مشکلی برای رقبا به‌وجود نمی‌آورد ضمن اینکه این شرایط برای همه خریداران است و همه خریداران باید تحت این شرایط به رقابت بپردازند. وی افزود: البته شاید بهتر بود از ابتدا روش دیگری برای این معامله در نظر گرفته می‌شد اما از دید ما اتخاذ روش جدید نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند.

کد خبر 111458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز