گروه بورس: درحالی‌که خریداران بلوک 18 درصدی سهام ایران‌خودرو تاکید دارند وجوه لازم برای قطعیت معامله را به حساب تعیین‌شده‌ واریز کرده‌اند، معاونان سازمان خصوصی‌سازی‌ با رد این موضوع بر فروش دوباره این بلوک بزرگ سهام پافشاری می‌کنند

بورس سهام

پس از آنکه یکی از مدیران شرکت بورس از لغو معامله سهام ایران‌خودرو خبر داد، یکی از اعضای شورای بورس این موضوع را به‌صورت تلویحی رد کرد و گفت: تصمیم‌گیری در مورد چنین امری در صلاحیت شورای بورس است. همین موضع‌گیری موجب پیچیده‌تر شدن ماجرا شد.

بورس اوراق بهادار تهران پس از فروش بلوک سهام 18 درصدی ایران‌خودرو به کنسرسیوم تعاونی کارکنان ایران‌خودرو در هفتم تیرماه امسال، براساس قوانین و مقررات مهلت 30روزه‌ای برای ارسال مدارک و اسناد معامله در نظر گرفته بود. با پایان این مهلت در 20 مردادماه جاری، مدیر عملیات بازار شرکت بورس از ارسال نشدن این اسناد و مدارک و واریزنشدن وجه نقدی معامله خبر داد.

واریز وجه نقد معامله، 10 روز زودتر

جمشید ایمانی قائم مقام مالی و اقتصادی گروه صنعتی ایران‌خودرو هم که به‌عنوان فردی مطلع با موج گفت‌وگو می‌کرد، گفت: واریز وجه نقد معامله، اصلی‌ترین شرط انجام آن است، بر این اساس مبلغ 125 میلیارد تومان بابت خرید بلوک 18 درصدی ایران‌خودرو، 10 روز قبل از پایان مهلت 30روزه (بیستم مردادماه) به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز شده است.

او تاکید کرد: 30 درصد از وجه نقدی معامله بلوک ایران‌خودرو، 10 روز زودتر از موعد مقرر از سوی کنسرسیوم تعاونی خاص کارکنان ایران‌خودرو پرداخت شده است. به این ترتیب 125 میلیارد تومان به حساب سپرده‌گذاری مرکزی واریز شد که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز آن را به حساب سازمان خصوصی‌سازی‌ واریز کرده است.

ایمانی، مسئله قطعی نشدن این معامله را مربوط به پرداخت وجه نقدی معامله ندانست و تصریح کرد: وقتی که وجه نقد معامله پرداخت می‌شود، لزومی در تعلل برای ارائه باقی مدارک وجود ندارد. قطعی نشدن انجام این معامله ربطی به خریدار ندارد و ارائه نشدن چک و سفته آن ناشی از مشکلات دیگر بوده است.

مهلت شورای بورس برای خریدار

همزمان با این تحولات محمد رضا پورابراهیمی، عضو شورای بورس اعلام کرد: با توجه به اینکه سازمان بورس براساس آیین‌نامه‌های خود نمی‌تواند در قطعیت معامله ایران‌خودرو دخل و تصرفی داشته باشد، قطعیت معامله بلوک 18 درصدی ایران‌خودرو می‌تواند در شورای بورس مورد بررسی قرار گیرد.

او در گفت‌وگو با موج، تاکیدکرد: متقاضیان ورود در رقابت به‌عنوان ضمانت شرکت در مزایده مبلغی را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پرداخت می‌کنند. این مبلغ ربطی به انجام معامله ندارد. چنانچه خریدار، اسناد اعلام شده در شرایط مزایده مانند چک و سفته را در تاریخ قبل از قطعی شدن معامله ارائه نداده باشد، معامله قطعی نخواهد شد. پورابراهیمی ادامه داد: احتمالا بخشی از شرایط سازمان خصوصی‌سازی‌ در انجام این معامله از سوی خریدار محقق نشده که منجر به بیان عدم‌قطعیت این معامله شده است.

وقت اضافه

به گفته او، طبق قوانین و مقررات بورس اوراق بهادار تهران، نمی‌توان مهلتی برای خریدار در نظر گرفت اما در گذشته موارد استثنایی بوده که معامله با شرایط خاصی با تاخیر انجام شده است. عضو شورای بورس تصریح کرد: با توجه به اینکه سازمان بورس براساس آیین‌نامه‌های خود نمی‌تواند در این معامله دخل و تصرفی داشته باشد، این مورد می‌تواند در شورای بورس مورد بررسی قرار گیرد.

دیدگاه مدیر بازار شرکت بورس

در عین حال مدیر عملیات بازار شرکت بورس از قطعی نشدن معامله بلوک 18درصدی ایران‌خودرو به‌دلیل ارائه نشدن اسناد تسویه پایاپای خبرداد. علی صحرایی در گفت‌وگو با فارس گفت: بلوک 18درصدی ایران‌خودرو به ارزش 418میلیارد تومان در 7تیرماه معامله شده بود که فرصت 30 روزه برای ارائه اسناد پایاپای، ساعت اداری روز چهارشنبه (30روزکاری) بود که این اسناد از سوی کارگزار فروشنده در پایان وقت اداری ارائه نشد به همین خاطر معامله یک میلیارد و 134 میلیون سهم ایران‌خودرو قطعی اعلام نمی‌شود.

کاری به واریز وجه نداریم

صحرایی در مورد ادعای کنسرسیوم خریدار مبنی بر واریز وجه نقد معامله اظهار کرد: کاری نداریم که وجه واریز شده است یا نه، ما به‌عنوان بورس، کارگزار را می‌شناسیم که کارگزار نیز فرم خارج از سیستم پایاپای را ارائه نکرده است و علت آن نیز بعدا در تخلفات بررسی می‌شود.

ناظر معاملات بورس توضیح داد: کارگزار بورس باید کتبا به بورس اعلام و فرم خارج از پایاپای و سند تسویه خارج از اتاق پایاپای را ارائه کند. این درحالی است که حصه نقدی واریز شده است ولی شرایط 70 درصد ثمن معامله، بین خریدار و فروشنده واضع نشده و قطعیت پیدا نکرده است و طبق مقررات به توافق نرسیده‌اند.

احتمال فروش مجدد

از سوی دیگر مهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد: از دیدگاه سازمان خصوصی‌سازی‌ این داد و ستد منتفی اعلام می‌شود. وی ‌ تاکید کرد:‌ با این اوصاف احتمال دارد این بلوک مجددا در هیأت واگذاری قیمت‌گذاری شده تا یک بار دیگر عرضه شود. این تصمیم به آرای هیأت واگذاری بستگی دارد.

کد خبر 113754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز