گروه بورس: حواشی فروش بلوک 18‌درصدی سهام سایپا تمامی ندارد.

دیروز یکی از متقاضیان خرید از ادامه رقابت انصراف داد و شایعه‌ها از احتمال فروش 2بلوک 18‌و‌16‌درصدی دیگر از سهام سایپا که در حال حاضر متعلق به تامین اجتماعی و گروه بهمن است، حکایت دارند.

یک میلیارد و 872‌میلیون سهم سایپا را به قیمت پایه هر سهم 318 تومان و در قالب بلوک 18درصدی از اول تیرماه، سازمان خصوصی‌سازی‌ در بازار اول معاملات عرضه کرد، اما به‌دلیل رقابت فشرده و تنگاتنگ چند متقاضی در 4 هفته اخیر، هنوز مالک جدید این بلوک مشخص نشده است. در پایان معاملات دیروز ارزش بلوک 18درصدی سایپا از رقم باورنکردنی 7 هزار و 500 میلیارد ریال فراتر رفت.

فروش یک بلوک 16 درصدی

تازه‌ترین خبرها از ماجرای سایپا حکایت از آن دارد که گروه بهمن 16 درصد از سهام خود را در سایپا به کنسرسیومی متشکل از کارگران، قطعه سازان و شبکه نمایندگی‌های سایپا فروخته است.

این توافق ظاهرا در نشستی که شب دوشنبه برگزار شد، به دست آمده است. خبرگزاری موج و سایت اینترنتی عصر خودرو با اعلام این خبر نوشتند: این معامله در جریان مذاکراتی فشرده و چندین ساعته صورت گرفته و پایه قیمت معامله برای هر سهم 675تومان بوده است. قرار است گروه بهمن، رقم معامله را مشابه سازمان خصوصی‌سازی‌، یعنی 30درصد به‌صورت پیش‌پرداخت و مابقی در اقساط 3ساله دریافت کند.

انصراف یک متقاضی خرید

از سوی دیگر، انصراف کنسرسیوم سرمایه‌گذاری ملی از ادامه رقابت برای خرید سهام سایپا، بمب خبری دیگری بود که دیروز منفجر شد. امیر حسین ارضا، مدیرعامل شرکت کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی در گفت‌وگو با  ایسنا اعلام کرد: کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی که به نمایندگی از این کنسرسیوم وارد رقابت سهام سایپا شده بود، از رقابت کنار کشید.

او در مورد دلایل انصراف کنسرسیوم سرمایه‌گذاری ملی از جریان رقابت سایپا گفت: به‌دلیل فضای خاصی که وجود دارد بعد از پایان یافتن معامله سایپا در این مورد اظهارنظر می‌کنم.
علیرضا عسگری مارانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ملی هم در مورد دلیل انصراف این کنسرسیوم از رقابت سایپا تنها به بیان این نکته بسنده کرد که سرمایه‌گذاری ملی این قیمت‌ها را برای این سهم مناسب نمی‌دید.

رقابت سه‌جانبه

با توجه به این تحولات از امروز، سه‌شنبه، رقابت سایپا با 3 متقاضی دنبال می‌شود. رقابت برای خرید بلوک 18 درصدی سایپا درهجدهمین روز کاری به افزایش قیمت هر سهم این شرکت تا رقم 7550 ریال منجر شد.

به این ترتیب رقابت برای خرید بلوک 18‌درصدی سایپا به روز نوزدهم کشیده شد تا رکورد تازه‌ای در بازار سهام به ثبت برسد.  دیروز همچنین شایعه شد که سازمان اقتصادی کوثر از خرید بلوک 18درصدی سایپا انصراف داده اما نماینده این گروه اعلام کرد: روز دو شنبه به‌دلیل برگزاری جلسه مدیران غیبت داشته است. در هجدهمین روزکاری در رقابت خرید بلوک سایپا فقط 2گروه کارکنان سایپا و صباتامین حضور داشتند.

براساس این گزارش، با اعلام انصراف کنسرسیوم ملی از ادامه رقابت، از امروز 3‌گروه کارکنان سایپا از طریق کارگزاری عمران فارس، سازمان اقتصادی کوثر با کارگزاری راهنمای سرمایه‌گذاران و شرکت صباتامین به‌وسیله کارگزاری صباتامین به رقابت خواهند پرداخت.

لغو مجمع سایپا

معاون مالی سایپا دیروز از لغو برگزاری 2 مجمع سالانه و فوق‌العاده این شرکت به‌دلیل درخواست سهامداران عمده مبنی بر لزوم مشخص شدن معامله بلوک 18 درصدی خبر داد و گفت: این دو مجمع در مردادماه تشکیل می‌شوند.

حسن امیری در گفت‌وگو با فارس، گفت: به‌دلیل طولانی شدن رقابت چند گروه برای خرید بلوک 18 درصدی سایپا و ‌حاصل‌نشدن نتیجه این رقابت تا روز گذشته، سهامداران عمده این شرکت درخواست لغو برگزاری 2 مجمع سالانه و فوق‌العاده را کردند تا تکلیف این رقابت مشخص شود.

به گفته امیری اطلاعیه لغو برگزاری 2 مجمع سالانه و فوق العاده سایپا به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شده و زمان جدید برگزاری نیز متعاقبا نهایی و اعلام می‌شود.

کد خبر 111962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز