گروه بورس: با نزدیک شدن به پایان تیرماه، 300 هزار سهامدار در انتظار برگزاری مجامع عمومی 2 شرکت ایران خودرو و سایپا هستند تا شاهد تعیین ترکیب جدید هیأت‌مدیره و روشن شدن سود تقسیمی این شرکت‌ها باشند

به گزارش همشهری، مطابق سنت هر ساله، در پایان تیرماه، مجمع عمومی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا برگزار می‌شود اما امسال به‌دلیل واگذاری 18 درصد از سهام این دو شرکت بزرگ، معادلات آنها دچار تغییرات اساسی شد و خبر‌های جدید نیز رویداد‌های این دو شرکت بزرگ را روزبه‌روز داغ‌تر می‌کند.

تازه‌ترین خبرها از برگزاری مجمع عمومی ایران خودرو حکایت از آن دارد که مسئولان ایران‌خودرو درصدد هستند برنامه‌ای را به اجرا درآورند که براساس آن سرمایه شرکت ایران خودرو به نحو مناسبی افزایش خواهد یافت.

در واقع هیأت‌مدیره این شرکت در تلاش است به‌دلیل حجم کم سرمایه این شرکت برنامه‌ای را برای افزایش سرمایه به مجمع عمومی پیشنهاد کند. سرمایه ایران‌خودرو در حال حاضر متناسب با تولیدات این شرکت نیست چرا که سرمایه این شرکت در طول سال‌های گذشته تغییر نکرده است.

حجم تولید ایران خودرو در طول چند سال گذشته از 200 هزار دستگاه به 600‌هزار دستگاه رسیده اما سرمایه این شرکت متناسب با این میزان تولید افزایش نیافته است چرا که هیأت‌مدیره این شرکت عموما از سوی سهامداران برای تقسیم بیشترین میزان سود تحت فشار بوده است.

این موضوع باعث شده شرکت ایران خودرو در حال حاضر با کسری سرمایه در گردش مواجه باشد. در واقع شرایط خاص صنعت خودروسازی و تعداد سهامداران این شرکت‌ها عموما هیأت‌مدیره آنها را ناچار به تقسیم بیشترین میزان سود کرده به‌طوری که این دو شرکت به تقسیم بالاترین درصد سود در مجامع عمومی شرکت‌های بورس شهرت دارند،

در حالی که بر خلاف صنعت خودروسازی، امسال بانک‌ها به دستور بانک مرکزی موظف شده‌اند به‌دلیل اعمال افزایش سرمایه در تقسیم سود سالانه خود محتاط باشند اما به‌نظر می‌رسد صنعت خودروسازی به‌دلیل نبود حمایت‌های کافی در این زمینه از صنعت بانکداری عقب مانده است.

بر این اساس مسئولان ایران‌خودرو تصمیم گرفته‌اند از آنجا که برای افزایش سرمایه حامی ندارند، خود اقدام به اعمال سیاست‌هایی کنند که براساس آن سرمایه شرکت متناسب با تولید افزایش یابد.

پیش از این گفته می‌شد حجم کسری سرمایه در گردش ایران‌خودرو به 2 هزار میلیارد تومان و بدهی‌های آن به 8 هزار میلیارد تومان رسیده است، ضمن اینکه شرکت ایران خودرو در سال 87 برای نخستین بار با 177 میلیارد تومان زیان روبه‌روشد، که این میزان زیان پارسال به سود تبدیل شد.

از سوی دیگر مجمع عمومی ایران خودرو در سال‌جاری شاهد حضور سهامداران جدید خواهد بود چون 18درصد از سهام این شرکت طی یک رقابت چند روزه در بورس به تعاونی کارکنان ایران خودرو فروخته شد و اکنون زمان آن است که این تعاونی یک کرسی از هیأت‌مدیره ایران خودرو را تصاحب کند.

در چنین شرایطی مجمع عمومی سایپا نیز با حاشیه‌های متعددی همراه خواهد بود اگرچه رقابت برای خرید بلوک 18 درصدی سهام این شرکت که از سوی سازمان گسترش عرضه شده همچنان در بورس ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود مجمع عمومی سایپا به همین دلیل با 15 روز تاخیر برگزار شود اما پس از فروش بلوک 18درصدی سهام این شرکت، مالک جدید ترکیب هیأت‌مدیره سایپا را دچار تغییرات جدی خواهد کرد،

ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود معادلات سهامداران دیگر نیز دچار تغییر شود و شرکت‌های تامین اجتماعی، سرمایه‌گذاری تدبیر و گروه بهمن باید در کنار سازمان گسترش و نوسازی که هم‌اکنون20 درصد از سهام سایپا را در اختیار دارد برای تعیین نمایندگان جدید با یکدیگر به تعامل برسند.

کد خبر 111861

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز