دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست اصفهان هشدار داد: 90 درصد تالاب بین‌المللی گاوخونی خشک شده است و هم ‌اکنون تنها لکه‌هایی از آب در این تالاب دیده می‌شود

تالاب

به گزارش ایسنا، در حالی که پیش از این کارشناسان نسبت به بحرانی شدن وضعیت تالاب بین‌المللی گاوخونی هشدار داده و گفته بودند که در صورت ادامه این روند نام این تالاب در معرض مونترو کنوانسیون رامسر ـ تالاب‌های در فهرست تغییرات شدید اکولوژیکی ـ قرار خواهد گرفت، سرانجام 90 درصد این تالاب خشک شد.

 مریم فرهمند، معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست اصفهان در این خصوص با اشاره به وضع تالاب بین‌المللی گاوخونی و آثار خشکسالی بر این زیست بوم  گفت: بیش از 90 درصد وسعت 46 هزار هکتاری این تالاب بین‌المللی خشک شده است.

 وی افزود: امسال تنها زهکش‌های منطقه شرق اصفهان و دشت ورزنه و سگزی به تالاب وارد شد.

 فرهمند تصریح کرد: اوضاع نامساعد اقلیمی و خشکسالی، بهره‌برداری‌های بی‌رویه از آب زاینده رود، کاهش آب ورودی به تالاب و افزایش آلودگی آب تالاب ناشی از پسماند صنایع و کشاورزی، تالاب بین‌المللی گاوخونی را با خطر نابودی مواجه کرده است.

 معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست اصفهان تصریح کرد:عمق تالاب بکر گاوخونی که از با ارزشترین اکوسیستم‌های کشور در فلات مرکزی به شمار می‌رفت، در مواقع پرآبی بیش از 5 متر بود.

 وی گفت: تالاب گاو خونی در 140 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان در ارتفاع حدود هزار و 475 متری از سطح دریا قرار دارد و دارای پوشش گیاهی شامل گونه‌های متفاوت از جمله نی، لوئی، بارهنگهای آبی، علف بوریا و انواع جلبک و درفصل مهاجرت میزبان پرندگان مهاجر همچون فلامینگو و حواصیل است.

 تالاب بین‌المللی گاوخونی در استان اصفهان در سال 1354 هجری شمسی / 1975 میلادی با وسعت 43 هزار هکتار در فهرست کنوانسیون جهانی تالاب‌ها ـ رامسر ـ ثبت شد.

کد خبر 114029
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز