گروه محیط‌زیست - اسد افلاکی: معاون مناطق مرطوب و نیمه‌مرطوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، خسارت ناشی از وجود 3میلیون و 80 هزار واحد دامی در جنگل‌های شمال را سالانه 320میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این درحالی است که درآمد این دام‌ها، سالانه 31میلیارد و 900 میلیون تومان برآورد می‌شود.

agriculture-cows

به گزارش همشهری، علی اوسط منتظری که در جمع خبرنگاران اعزامی به گیلان سخن می‌گفت، تصریح کرد: برای رفع این معضل بزرگ، لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس پیشنهاد شده که درصورت تصویب، طی برنامه پنجم توسعه، دام‌های موجود در جنگل به‌طور کامل از جنگل خارج شده و ساماندهی می‌شوند.وی افزود: در حال حاضر، مشکل اصلی اجرای طرح خروج دام از جنگل و ساماندهی آن، کمبود منابع مالی است. براین اساس، سازمان جنگل‌ها انتظار دارد این منابع که بخشی از آن در حوزه وزارت جهاد کشاورزی است، تامین شود تا اجرای این طرح بیش از این طولانی نشود. معاون مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل‌ها و مراتع، با اشاره به مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اجرای طرح ساماندهی جنگل‌نشینان دامدار، گفت: راهکار اساسی برای ساماندهی جنگل‌نشینان دامدار در خارج از جنگل، اجرای طرح بازنشستگی و برخورداری جنگل‌نشینان سالمند از مزایای این طرح است زیرا جنگل‌نشینی که عمری را در جنگل گذرانده قادر به انجام هیچ کاری در خارج از جنگل نیست؛ از این رو، ضروری است مسئولان با فراهم کردن زمینه اجرای این طرح، سازمان جنگل‌ها را در ساماندهی دام در خارج از جنگل یاری کنند.منتظری، قاچاق چوب و زمین‌خواری در عرصه‌های جنگلی شمال را معضل دیگر حوزه مدیریتی خود عنوان کرد و افزود: تاکنون 300سرباز به کمک گارد حفاظت جنگل‌های شمال آمده‌اند اما برای حفاظت از جنگل‌های شمال که نزدیک به 2میلیون هکتار وسعت دارد، باید این تعداد به 3هزار سرباز افزایش یابد.

رحمت‌الله رحمانی، مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان هم در این نشست خبری، کمبود نیروی انسانی، تجهیزات و اعتبار را 3 مشکل اصلی منابع طبیعی گیلان دانست و گفت: کل اعتبار ساماندهی برای خروج دام از جنگل‌های گیلان، 3 میلیارد و 200 میلیون تومان در سال است، درحالی‌که نزدیک به یک میلیون و 400 هزار واحد دامی یعنی 2 برابر بیش از حد مجاز، در عرصه‌های جنگلی استان دام وجود دارد و از آنجایی که 70 درصد دامداران، در جنگل ساکن هستند برای خروج دام از جنگل، منابع طبیعی ناگزیر به خرید محوطه و محل زندگی این جنگل‌نشینان است که هزینه سنگینی را بر منابع طبیعی تحمیل می‌کند. برای نمونه در سال86 برای خروج 47خانوار دامدار جنگل‌نشین از منطقه جنگلی دولی چای در بالادست ماسوله، 500 میلیون تومان هزینه شده است. وی اضافه کرد: در منطقه ماسوله رودخان که در بالا‌دست ماسوله قرار دارد بیش از 45هزار واحد دامی وجود دارد. منطقه‌ای که تخریب پوشش گیاهی آن سبب بروز 2سیل، طی سال‌های 73 و 88 شد که نخستین سیل علاوه بر خسارات مالی فراوان، با تلفات جانی هم همراه بود؛ به همین دلیل منابع طبیعی با 1700هکتار جنگل کاری در منطقه و توسعه و احیا، غنی‌سازی‌ و ساماندهی تلاش کرده تا خطر بروز سیل احتمالی را کاهش دهد؛ اما رفع کامل این معضل در گرو همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی با منابع طبیعی است.به‌گفته وی، از سال 85 تا امسال، 157 خانوار جنگل نشین به‌طور داوطلب و 18 هزار واحد دامی با صرف یک میلیارد و 800 میلیون تومان هزینه از منطقه جنگلی دولی چای خارج شده‌اند و با اجرای عملیات آبخیزداری و بیولوژیکی تهدیدات ناشی از سیل احتمالی در ماسوله به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

افزایش آمار تخلفات در عرصه‌های جنگلی

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، در بخشی از سخنان خود به برخی تخلفات در اراضی ملی و طبیعی اشاره کرد و گفت: طی 5 ماهه اخیر تجاوز به حریم دریا وساحل برابر با کل تصرفات این اراضی دریکسال گذشته بوده که از بخش عمده آن رفع تصرف شده است؛ ضمن اینکه در سال‌جاری، 443 پرونده قاچاق چوب تشکیل شده درحالی‌که کل پرونده‌های قاچاق درسال گذشته 413مورد بوده است. میزان تصرفات اراضی ملی و جنگلی نیز در سال‌جاری 537 هکتار بوده حال آنکه در سال 88 کل تصرفات 76 هکتار بوده است. به گفته وی، عمده‌ترین عامل رشد میزان قاچاق چوب و تصرفات و تعرض به عرصه‌ها و اراضی ملی و طبیعی فقر، بیکاری، معضلات اقتصادی، اجتماعی و افزایش جمعیت است.

کد خبر 112200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز