چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست از افزوده‌شدن 3تالاب کشور به فهرست تالاب های بین‌المللی و خروج یک سایت تالابی از فهرست تالاب‌های در معرض تغییرات شدید اکولوژیکی خبر داد.

talab

دکتر محمدباقر صدوق در گفت‌وگو با ایسنا، در آستانه چهلمین سالگرد کنوانسیون جهانی «حفاظت از تالاب‌های جهان» (کنوانسیون رامسر) با اشاره به اینکه هم‌اکنون کشور دارای 22 تالاب بین‌المللی است، افزود: براساس توافق انجام شده با دبیرخانه کنوانسیون رامسر، تا برگزاری چهلمین سالگرد این کنوانسیون که قرار است 14 تا 16 اسفند ماه (4 تا 6 مارس 2011 میلادی)برگزار شود ، 3سایت تالابی شامل «زریوار»، «چغاخور» و «کانی برازان» به فهرست تالاب‌های بین‌المللی کشور افزوده خواهد شد. همچنین یک سایت تالابی شامل 5 تالاب اقماری نیز از فهرست تالاب‌های درمعرض تغییرات شدید اکولوژیک (فهرست مونترو کنوانسیون رامسر) خارج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همچنان 5 تالاب کشور شامل «مجموعه تالاب انزلی»، «شادگان، خورالامیه و خورموسی»، «نیریز و کمیجان»، «انتهای جنوبی هامون پوزک» و «هامون صابری و هامون هیرمند» در فهرست تالاب‌های در معرض تغییرات شدید اکولوژیکی باقی می‌مانند، اظهار امیدواری کرد که با تلاش‌های صورت‌گرفته توسط تمامی دستگاه‌های ذیربط ایران بتواند تعداد تالاب‌های در خطر خود را کاهش دهد.

صدوق درخصوص اقدامات انجام شده برای خروج تالاب‌های کشور از فهرست قرمز گفت: نخستین اقدام تأمین حقابه تالاب‌هاست که با پیگیری‌های انجام‌شده قرار است تیم مشترکی از سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارتخانه‌های نیرو و جهادکشاورزی تأمین این حقابه را پیگیری و اجرا کنند.

از سوی دیگر محدود کردن بهره‌برداری‌های غیرمجاز از تالاب‌ها شامل برداشت آب، احداث چاه در حریم تالاب یا احداث هرسازه در حریم و احداث سد روی منابع آب ورودی و فعال کردن موضوع ایجاد سایت‌های پرنده‌نگری که می‌تواند تالاب‌ها را از حالت صرف حفاظتی خارج کرده و موجب بهره‌مندی مردم محلی از درآمد حاصل از طبیعت گران شود از جمله اقدامات انجام شده در راستای حفاظت از تالاب‌های ایران است.

کد خبر 118841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز