گروه محیط‌زیست - اسد افلاکی: درحالی‌که استاندار گیلان از رهاسازی 700 هزار بچه‌ماهی با رویکرد اقتصادی در تالاب انزلی خبر داده است،‌دکتر برهان ریاضی، پژوهشگر تالاب می‌گوید که رهاسازی هرگونه ماهی غیربومی، باعث اختلال در این اکوسیستم ارزشمند می‌شود.

anzali

این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با همشهری افزود: حتی اگر با هدف کاهش آزولا، ماهی علفخوار هم در انزلی رهاسازی شود خسارات جبران‌ناپذیری را متوجه این تالاب می‌کند. به‌عبارت دیگر زیان این کار به‌مراتب بیشتر از سود آن است کمااینکه رهاسازی ماهی آمور در هامون باعث از بین رفتن تمام نیزارهای این تالاب شد و رقابت شدید این ماهی با ماهیان بومی، وضعیت هامون را به‌کلی مختل ساخت.

ریاضی در ادامه گفت: متأسفانه رهاسازی بچه‌ماهی در دریاچه‌ها و تالاب‌های ایران تجربه تلخی است که پیامد منفی آن آلوده شدن این زیستبوم‌ها به انواع انگل‌هاست و هیچ دریاچه‌ای را نمی‌یابید که رهاسازی ماهی غیربومی آسیبی به اکوسیستم آن نزده باشد.
ریاضی با اشاره به اهمیت جهانی تالاب‌انزلی و نیز وجود 3 منطقه حفاظت‌شده «سیاه‌کشیم»، «سرخان کل» و «پناهگاه حیات وحش سلکه» در عرصه‌های این تالاب تأکید کرد: هیچ‌کس نباید با دید صرف اقتصادی و به‌عنوان یک حوضچه پرورش ماهی به این تالاب نگاه کند زیرا لازمه فراهم کردن محیط مناسب برای پرورش ماهی، ایجاد تغییراتی در اکوسیستم منطقه است که باعث به‌هم خوردن توازن و چرخه طبیعی تالاب می‌شود.

در عین حال ریاضی گفت: اگر قرار است در تالاب انزلی ماهی رهاسازی شود می‌توانند از گونه‌های بومی نظیر سوف، سیم و ماهی سفید که از ماهیان استخوانی خزر محسوب می‌شوند استفاده کنند.مهندس مسعود باقرزاده کریمی، کارشناس مسئول تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست هم در این‌باره به همشهری گفت: برای احیای تالاب انزلی چند گزینه در دست بررسی است که یکی از آنها رهاسازی ماهیان علفخوار به‌منظور کاهش آزولاست اما از آنجایی که این گزینه نیاز به بررسی‌های تخصصی دارد، اعتباراتی برای مطالعه آن اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه لایروبی، احیای زیستگاه و رهاسازی ماهیان برخی از گزینه‌هایی است که برای احیای تالاب انزلی در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: کمیته استانی احیای تالاب انزلی تشکیل شده که تحت نظارت ستاد اجرایی ملی کار می‌کند. رئیس ستاد اجرایی ملی و معاون اول رئیس‌جمهوری و دبیر اول این ستاد، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست است؛ استاندار هم یکی از اعضای ستاد اجرایی است؛ ضمن آنکه ریاست کمیته اجرایی استان را به‌عهده دارد.

این گزارش می‌افزاید: سه‌شنبه گذشته، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اختصاص 7 میلیارد و 200 میلیون تومان از سوی دولت برای احیای تالاب انزلی در سال‌جاری، گفت: امیدواریم با اجرای طرح جامع حفاظت از تالاب انزلی بتوانیم نسبت به جمع‌آوری گونه غیربومی آزولا از این تالاب و احیای آن اقدام کنیم. همان روز، استاندار گیلان در جمع خبرنگاران از برنامه پرورش ماهیان اقتصادی در تالاب انزلی خبر داد و گفت: به‌زودی 700 هزار بچه‌ماهی در این تالاب رهاسازی می‌شود.

کد خبر 113461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز