علی ابراهیمی: این روزها افزایش قیمت گوشت‌قرمز، مرغ و تخم مرغ به معیار سنجشی برای میزان کارآمدی و تحقق وعده‌های مسئولان برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان تبدیل شده است ...

گوشت قرمز

چرا که با گذشت چند روز از آغاز  این ماه قیمت این محصولات نه تنها کاهش نداشته بلکه بررسی قیمت خرده فروشی مواد پروتئینی در فروشگاه‌های سطح شهر بیانگر بی‌تأثیر بودن وعده‌های مطرح شده برای ثبات یا کاهش قیمت‌ها در بازار است. این افزایش قیمت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان وزارت بازرگانی و اصناف از افزایش واردات و عرضه گوشت قرمز خبر داده و قیمت بیش از 3 هزار تومانی مرغ را تخلف قلمداد می‌کنند.

با آغاز ماه مبارک رمضان دست‌اندرکاران تنظیم بازار گوشت قرمز تلاش کردند تا با راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه مستقیم این فراورده در میادین و افزایش عرضه گوشت منجمد و تازه در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا مراکز تعیین شده نسبت به کند کردن روند صعودی قیمت گوشت قرمز اقدام کنند اما اکنون پس از گذشت چند روز از ماه مبارک رمضان خبری از عرضه گوشت قرمز موعود به قیمت کمتر از 10 هزار تومان یا گوشت گوسفندی در محدوده قیمتی حتی تا 15 هزار تومان نیست؛ در واقع عرضه محدود گوشت قرمز قادر به پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان در ماه مبارک رمضان نبوده و قیمت‌ها در سطح شهر بالا مانده است.

با این روند گوشت قرمز که پیش از ماه مبارک رمضان آهنگ افزایش قیمت را نواخته بود همچنان رکورد‌دار افزایش قیمت‌ها در بازار است به‌نحوی که اکنون قیمت هر کیلو گوشت ران گوسفندی در فروشگاه‌های سطح شهر به 19 هزار و 300 تومان، شقه گوسفندی 16هزار و 300 تومان، چرخ کرده مخلوط قلوه‌گاه 8 هزار تومان، گوشت گوساله بدون استخوان
13 هزار تومان و گوشت مخلوط گوساله به 11هزار و 500 تومان افزایش یافته است که بیانگر تداوم روند صعودی قیمت‌ها نسبت به پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، محقق نشدن وعده‌های کاهش قیمت و ناکارآمدی سیاست‌های تنظیم بازار گوشت قرمز است.

قیمت‌های خلاف در بازار مرغ

گذری بر قیمت‌های عرضه گوشت مرغ در بازار نیز بیانگر حکایت دیگری از محقق نشدن وعده‌های تنظیم بازار است. برخلاف گوشت قرمز که برخی دست‌اندرکاران، کاهش تولید داخل و مشکلات واردات را عامل اصلی نوسان بازار قلمداد کرده‌اند، در زمینه تولید گوشت مرغ به اذعان مسئولان مشکل چندانی وجود نداشته و کاهش قیمت چند ماه گذشته این فراورده در بازار نیز گواهی بر این مدعاست. اگر بپذیریم که سیاست‌های تنظیم بازار برای خرید و ذخیره‌سازی برخی محصولات هنگام کاهش قیمت‌ها و افزایش عرضه با رشد تقاضا اجرا می‌شود و از سوی دیگر قیمت تمام شده نیز به گفته دست‌اندرکاران حدود 3هزار تومان است دیگر دلیلی برای افزایش قیمت گوشت مرغ به بیش از 3 هزارو 500 تومان وجود ندارد.

اما واقعیت‌های کنونی بازار گوشت مرغ حکایت دیگری است؛ جایی که اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در فروشگاه‌های سطح شهر به بیش از 3 هزارو 500 تومان افزایش یافته یا قیمت هر کیلو گرم گوشت جوجه کبابی به 7هزار و 500 تومان رسیده است. این افزایش قیمت‌ها در شرایطی صورت گرفته که چندی پیش مسئولان دولتی و رئیس شورای اصناف کشور عرضه گوشت مرغ به نرخ بیش از 3 هزار تومان را تخلف قلمداد کرده و از برخورد با متخلفان خبر دادند اما این قیمت‌های خلاف همچنان حرف نخست بازار گوشت مرغ است.

تخم مرغ در شیب افزایش قیمت

روایت قیمت تخم مرغ در بازار نیز شباهت‌های بسیاری با قیمت گوشت مرغ دارد با این تفاوت که به‌دلیل بی‌مهری‌های دستگاه‌های متولی تنظیم بازار در سال‌های گذشته اکنون اتحادیه‌های صنفی ذی‌ربط دخالت چندانی در تنظیم بازار تخم مرغ نداشته و کار خرید یا ذخیره‌سازی این فراورده انجام نشده است اما آغاز ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضا برای این محصول همراه با محقق نشدن وعده‌های تنظیم بازار موجب شد تا تخم‌مرغ نیز مانند سایر مواد پروتئینی با افزایش قیمت بیش از 15 درصدی در فاصله چند روز به میدان رقابت برای افزایش قیمت‌ها پا گذارد.

با این افزایش قیمت بود که سناریوی برخورد با متخلفان و وعده افزایش عرضه برای کاهش این محصول نیز تکرار شد. اما مروری بر قیمت کنونی تخم‌مرغ در بازار بیانگر کوبیدن مسئولان بر طبل توخالی ثبات بازار و کاهش قیمت‌ها در ماه مبارک رمضان است به‌نحوی که اکنون قیمت هر شانه تخم مرغ در فروشگاه‌های سطح شهر به بیش از 3 هزار و 200 تومان رسیده، قیمتی که در فاصله 10روز مانده به ماه مبارک رمضان حدود 2هزارو 500 تا 2هزارو 600 تومان بود و در فاصله مدت زمانی بیست روزه افزایش قیمتی به‌مراتب بیش از آنچه در آمار دستگاه‌های دولتی مانند بانک مرکزی اعلام شده را تجربه کرده است.

کد خبر 113996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز