همشهری آنلاین: رییس سازمان انرژی اتمی گفت: تمام تلاش خود را می‌کنیم که حدود 25 شهریور بتوانیم پایان سوخت‌گذاری در رآکتور بوشهر و آغاز راه‌اندازی آن را شاهد باشیم. از آن پس تاسیسات اتمی بوشهر، عنوان نیروگاه به خود می‌گیرد.

aliakbar salehi

علی‌اکبر صالحی با اشاره به آغاز سوخت‌گذاری نیروگاه اتمی بوشهر،گفت: اقدامات لازم انجام شده و تجهیزات نصب و تست‌ها پایان یافتند و اکنون سوخت نیروگاه آماده انتقال به ساختمان رآکتور است.

وی اظهار داشت: بیش از 160 مجتمع سوخت باید وارد قلب رآکتور شود که این کار حدود هفت تا هشت روز و حتی تا 10 روز به طول می‌انجامد ؛ کارکنان در نیروگاه سه شیفته مشغول به کار هستند.

صالحی تاکید کرد:‌ پس از آن که سوخت به طور کامل به داخل قلب رآکتور بوشهر منتقل شد، تاسیسات اتمی بوشهر عنوان نیروگاه به خود می‌گیرد.

وی با اشاره به سفر سرگئی کرینکو ـ رییس روس‌اتم ـ 20 اوت (29 مرداد) به تهران گفت: این مسوول روسی به منظور بازدید از آغاز سوخت‌گذاری در قلب رآکتور و برنامه‌ریزی برای اقدامات بعدی به ایران سفر می‌کند و ما روز 21 اوت (30 مرداد) به اتفاق ایشان از نیروگاه بازدید می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی در رابطه با تبادل سوخت برای رآکتور تهران نیز گفت: پاسخ‌هایی که در این رابطه دریافت کرده‌ایم برای ادامه گفت‌وگوهای فنی مثبت بوده است هرچند هنوز پاسخ رسمی‌ای دریافت نکرده‌ایم. طرف مقابل از طریق رسانه‌ها اعلام کرده است حاضر به مذاکرات در این‌باره هست که در هفته‌های آینده احتمالا مذاکرات انجام شود. در میان کشورهای مجموعه گروه وین روسیه به ویژه از برگزاری نشست‌ درباره تبادل سوخت حمایت بسیار کرده است.

 

کد خبر 113836
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز