گروه سیاسی: معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور هیچگاه از راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به‌عنوان ابزار سیاسی استفاده نکرده است.

روسیه مذاکره هسته ای

براساس نخستین تاریخ مورد توافق ایران و روسیه، قرار بود این نیروگاه در هشتم ماه جولای سال 1999 میلادی تکمیل شود اما تاریخ بهره‌برداری از آن تاکنون در 7 مرحله، حدود 10 سال به تعویق افتاده است.

کارت بازی نبود

سرگئی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با محمودرضا سجادی سفیر ایران در روسیه که مهر خبر آن را منتشر کرد، گفت: روسیه همواره مصمم به تکمیل و راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر و توسعه مناسبات با ایران بوده است.

ریابکف در این دیدار تاکید کرد: روسیه هیچگاه به موضوع راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر به‌عنوان کارت بازی برای مقاصد سیاسی استفاده نکرده و از آماده شدن نیروگاه خوشحال هستیم. او با حمایت از بیانیه تهران میان ایران، برزیل و ترکیه و نیز مشارکت آنکارا و برازیلیا در مذاکرات گروه وین برای تامین سوخت رآکتور تهران ادامه داد: ایران حق دارد براساس پیمان ان‌پی‌تی به حقوق هسته‌ای خود دست یابد.

تقدیر از روسیه

سفیر ایران در روسیه نیز ضمن قدردانی از ثمر‌بخش بودن تحرک مسئولان روسی برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر و نیز مواضع مثبت هفته‌های اخیر این کشور درباره مسائل هسته‌ای ایران، بر ضرورت استمرار رایزنی میان 2 کشور در سطوح مختلف تاکید کرد.
سجادی ادامه داد: با توجه به‌وجود ظرفیت‌های فراوان برای همکاری و منافع و تهدیدات مشترک میان ایران و روسیه فرصت‌های خوبی برای توسعه همکاری در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وجود دارد و افتتاح نیروگاه بوشهر گام مؤثری برای توسعه مناسبات است.

وعده 36 ساله

وعده راه‌اندازی نیروگاه بوشهر پس از 36 سال انتظار، برای مردم ایران، خبر تازه‌ای نیست. نیروگاه اتمی بوشهر هزار مگاواتی و از نوع آب سبک است که در 15 کیلومتری جنوب شهر بوشهر قرار دارد. ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را شرکت زیمنس آلمان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 1974 آغاز کرد.

اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی طرف آلمانی حاضر به همکاری با ایران نشد و سرانجام در 25 ماه آگوست سال 1992 میلادی تهران و مسکو توافقنامه جامع همکاری‌های هسته‌ای را امضا کردند که براساس آن شرکت روسی اتم استروی اکسپورت هشتم ماه ژانویه سال 1995 میلادی عملیات تکمیل نیروگاه بوشهر را برعهده گرفت و قرار بود کار نیروگاه تا سال 1999 تمام شود. نهایتا پس از 7 مرحله تعویق، روسیه از روز 16 دسامبر سال 2007 میلادی تحویل سوخت هسته‌‌ای به نیروگاه را آغاز کرد. عرضه‌ سوخت براساس توافقنامه بین دولتی روسیه و ایران و تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد.

سرانجام راه می‌افتد

پنجشنبه گذشته اما مقامات سازمان انرژی اتمی روسیه از راه‌اندازی این نیروگاه در 21 اگوست مطابق با30 مرداد، خبر دادند؛ اما رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ابراز امیدواری کرد که پایان سوخت‌گذاری در رآکتور بوشهر و آغاز راه‌اندازی این نیروگاه حدود 25 شهریور باشد.

علی‌اکبر صالحی گفت: بیش از 160 مجتمع سوخت باید وارد قلب رآکتور شود که این کار حدود 7 تا 8 روز و حتی تا 10 روز طول خواهد کشید. صالحی ادامه داد: راه‌اندازی رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر به معنای اتصال آن به برق شبکه‌ سراسری کشور نیست و پس از آغاز به‌کار رآکتور حدود 2ماه زمان برای وصل برق تولیدی به شبکه سراسری لازم است.

کد خبر 114248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز