گروه سیاسی: اگرچه بوشهر در تاریخ جهان به خط مقدم دفاع مردمی در برابر متجاوزان بیگانه شناخته می‌شود و دریانوردان و جهان‌دیده‌های غربی و شرقی و منطقه‌ای، شناخت خود از بوشهر را در تعریف نام و فرهنگ ایران نگاشته‌اند؛ اما 200خبرنگار روایت تازه‌ای از این بندر کهن ایرانی و پایگاه مقاومت ملی ایرانیان گزارش کردند.

نیروگاه بوشهر

دقایقی بعد، مردم دنیا توصیف تازه‌ای از بوشهر را در صدر خبرهای بین‌المللی یافتند. بوشهر از دیروز و در پایان یک ماجرای 36ساله، نخستین نیروگاه فعال برق هسته‌ای ایران را میزبانی می‌کند.عملیات انتقال سوخت هسته‌ای به قلب رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر با حضور علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و سرگئی کرینکو رئیس آژانس انرژی اتمی روسیه آغاز شد.نخستین بارگذاری سوخت نیروگاه بوشهر شامل 163 مجتمع سوخت است که پس از استقرار در ساختمان رآکتور و انجام بازرسی‌های لازم به قلب رآکتور منتقل شد.

با انتقال سوخت به قلب رآکتور، مراحل راه‌اندازی رآکتور آغاز خواهد شد و نیروگاه هسته‌ای 1000مگاواتی بوشهر در شرایط رسیدن به قدرت نامی، معادل 915 مگاوات به ظرفیت شبکه برق کشور خواهد افزود.

رئیس آژانس انرژی اتمی روسیه در گفت‌وگوهای پیش از آغاز عملیات راه‌اندازی با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بوشهر تاکید کرد: واقعه راه‌اندازی نیروگاه بوشهر از آن جهت برای کشورما مهم است که روسیه توانسته است همه تعهداتی را که سال‌ها پیش متقبل شده بود، اجرا کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این مذاکرات از دولت روسیه تشکر کرد و گفت: همراهی روسیه در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر موجب ثبت نام این کشور در تاریخ زرین ایران شده و همچنین موجب جاودانه شدن روسیه در تاریخ ایران خواهد شد. این در حالی است که براساس نخستین تاریخ مورد توافق ایران و روسیه، قرار بود این نیروگاه در هشتم ماه جولای سال 1999 میلادی تکمیل شود اما تاریخ بهره‌برداری از آن تاکنون در 7 مرحله و حدود 10 سال است که به تعویق افتاده است. 36 سال پیش شرکت زیمنس آلمان احداث نیروگاه اتمی بوشهر را آغاز کرد.

اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی طرف آلمانی حاضر به همکاری با ایران نشد و سرانجام در 25 ماه آگوست سال 1992 میلادی تهران و مسکو توافقنامه جامع همکاری‌های هسته‌ای را امضا کردند که براساس آن شرکت روسی اتم استروی اکسپورت هشتم ماه ژانویه سال 1995 میلادی عملیات تکمیل نیروگاه بوشهر را برعهده گرفت و قرار بود کار نیروگاه تا سال 1999 تمام شود.

نهایتا پس از 7 مرحله تعویق، روسیه در زمستان سال 1386 -16 دسامبر سال 2007 میلادی- تحویل سوخت هسته‌‌ای به نیروگاه را آغاز کرد. عرضه‌ سوخت براساس توافقنامه بین دولت‌های روسیه و ایران و تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه پیدا کرد.

خروج از محفظه‌های ویژه

اکنون در پایان مرداد سال 89 خورشیدی سوختی که تا پیش از این در محفظه‌های ویژه‌ای در انباری مخصوص نگهداری می‌شد، پس از انتقال سوخت به داخل ساختمان رآکتور به‌منظور فراهم کردن امکان بازرسی فنی، سوخت از درون محفظه‌های ویژه خارج و در مکان پیش‌بینی‌شده مستقر می‌شود.

انتقال سوخت هسته‌ای به قلب رآکتور بیانگر این است که نیروگاه اتمی بوشهر با انجام موفق تمامی آزمایش‌ها روی سیستم‌ها و تجهیزات اصلی رآکتور طی یکسال گذشته، آماده راه‌اندازی شده است.

تشکر از دولت‌های قبلی

علی‌اکبر صالحی و سرگئی کرینکو دیروز همچنین در یک نشست خبری مشترک به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند. براساس گزارش مهر، صالحی در این فرصت رسانه‌ای گفت: تمامی دولت‌های قبل به سهم خود از این پروژه ملی حمایت کرده‌اند و جا دارد از تمامی آنها و به‌ویژه رؤسا و مجریان این پروژه بزرگ در این مناسبت تشکر و قدردانی کنیم. صالحی در پاسخ به پرسشی درباره ایجاد 10 سایت جدید غنی‌سازی گفت: شناسایی 10 سایت ادامه دارد.

او با بیان اینکه ایران عجله‌ای برای ایجاد 10سایت جدید غنی‌سازی‌ ندارد، گفت: احتمال دارد ساخت یکی از این سایت‌ها سال آینده آغاز شود.

تولید بخش عمده سوخت اتمی در ایران

صالحی با بیان اینکه تهران در تامین سوخت نیروگاه بوشهر به روسیه اعتماد کامل دارد، اعلام کرد که ایران قصد دارد بخش عمده سوخت اتمی مورد نیاز خودرا برای نیروگاه‌های اتمی در داخل تولید کند.

او در پاسخ به این پرسش که ایران در چه صورتی از غنی‌سازی‌ اورانیوم تا سقف 20درصد صرف‌نظر خواهد کرد، گفت: ما صرفا به این دلیل به سمت غنی‌سازی‌ 20 درصد اورانیوم رفتیم که به نامه ارسالی ما به آژانس جواب مثبتی داده نشد و شرایط بسیاری را برای تامین سوخت رآکتور تهران گذاشتند و از همین رو ما برای تامین سوخت رآکتور تهران براساس نیازهایمان ادامه می‌دهیم.

دیروز همچنین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با حضور مقامات 2کشور در بوشهر 3سند همکاری در راستای راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر امضا کردند.

حمله به نیروگاه بوشهر جرم است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگوی زنده با خبر شبکه یک سیما خبر داد که برق تولیدی نیروگاه بوشهر احتمالا در آبان یا آذرماه سال‌جاری به شبکه سراسری برق کشور وصل شود. علی‌اکبر صالحی همچنین تاکید کرد: رآکتور بوشهر از امروز نیروگاه است، زیرا به آن سوخت وارد شده است و لذا حمله به آن جرم محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه از امروز با توجه به بیانیه‌ای که صادر خواهد شد، تاسیسات هسته‌ای بوشهر عنوان نیروگاه بوشهر به‌خود گرفت، با تاکید بر اینکه این نامه پیامی به بدخواهان است، گفت: مصوبات آژانس بین‌المللی اتمی و قوانین بین‌المللی، کشورها را از حمله به پایگاه هسته‌ای در هنگام بهره‌برداری منع کرده اند و رآکتور بوشهر نیز از امروز نیروگاه است زیرا به آن سوخت وارد شده است و لذا حمله به آن جرم محسوب می‌شود، البته ما چنین انتظاری نداریم ولی بدخواهان باید این نکته را درنظر داشته باشند

کد خبر 114421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز