رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: سایت بوشهر جزء تحریم نیست و مسئولان روسی بارها بر این مسئله تاکید کرده‌اند؛ از این‌رو قطعنامه‌ها ربطی به بوشهر ندارند.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی که برای بازدید از نیروگاه هسته‌ای بوشهر به این شهر رفته بود و در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، ادامه داد: اما در بحث غنی‌سازی در برخی از تجهیزات جانبی مثل تجهیزات اندازه‌گیری، ممکن است مشکلاتی پیدا کنیم.

همانطور که خیلی از تجهیزات را خودمان تولید کردیم اگر درخصوص این تجهیزات هم با مشکل روبه‌رو شویم در این خصوص هم وارد عمل می‌شویم و این تجهیزات را می‌سازیم.

صالحی همچنین با بیان این اعتقاد که طول کشیدن راه‌اندازی نیروگاه بوشهر تقدیری بوده است تا از این تاخیرها کارشناسان ایرانی آبدیده شوند، افزود: یکی از مسائل مهم در ساخت نیروگاه، تربیت نیروی انسانی است که این ذخیره انسانی امروز برای ما بسیار ارزشمند است و این اندوخته برای آینده ما حائز اهمیت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ما مشکلی از نظر تامین سوخت رآکتور تهران نداریم؛ هرچند نخستین تجربه ماست و اگر مسئله خاصی پیش نیاید در شهریور ماه سال آینده (90) نخستین مجتمع صفحه سوخت را تحویل رآکتور تهران می‌دهیم.

صالحی گفت: کارکرد رآکتور تهران را طوری تنظیم کرده‌‌ایم که سوختی که در اختیار داریم تا شهریورماه سال آینده رآکتور را تامین کند و فعلا یک هفته در میان از رآکتور استفاده می‌کنیم و رادیودارو تولید می‌کنیم و باقی نیاز کشور در زمینه رادیو دارو را به همراه وزارت بهداشت از خارج تامین می‌کنیم. به بیماران می‌گوییم که نگران تامین رادیودارو نباشند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: امیدواریم در شهریورماه سال‌جاری نیروگاه به بهره‌برداری برسد.صالحی ادامه داد: منظور از راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در شهریورماه آماده شدن برای سوخت‌گذاری اصلی در قلب رآکتور است و امیدواریم در نیمه شهریورماه سوخت را به قلب رآکتور وارد کنیم.

او خبر داد: امروز شاهد به اتمام رسیدن تست گرم هستیم. این تست از اول اردیبهشت‌ماه تا امروز طول کشیده است. این تست برای اطمینان از انتقال سوخت رآکتور و اطمینان از ایمن بودن سیستم‌های ایمنی رآکتور است.

صالحی با بیان اینکه در تست گرم با حداقل مشکلات روبه‌رو بودیم، تصریح کرد: به لطف خدا این تست را امروز به پایان رساندیم و الان مقدمه ورود به فاز بعدی را پیش رو داریم که تست و بازبینی سیستم‌های کلی نیروگاه است؛ از جمله عایق‌بندی‌های لوله‌ها و کل سیستم که پروسه‌ای 60- 70 روزه است.

او با بیان اینکه شروع کار نیروگاه‌های اتمی با نیروگاه‌های فسیلی متفاوت است، تاکید کرد:‌ در نیروگاه‌های اتمی یکباره به توان اسمی نیروگاه (هزار مگاوات) نمی‌رسیم.
5 تا 6 ماه و گاهی تا 9 ماه به توان کامل اسمی رسیدن نیروگاه طول می‌کشد.

ما امیدواریم تا پایان شهریورماه سال‌جاری نیروگاه به 50 درصد توان اسمی خود برسد. برای رسیدن به صددرصد توان اسمی نیروگاه 5 تا 6 ماه نیاز داریم؛چرا که بحث‌های ایمنی سیستم‌ها مطرح است. امیدواریم وقتی قدرت تولید به 50 درصد رسید به شبکه برق متصل شویم.

او همچنین از کارشناسان ایرانی و روسی تشکر کرد و گفت: نزدیک به 3 هزار نیروی روسی در نیروگاه کار می‌کنند که امیدواریم این همکاری‌ها ادامه یابد و در بهره‌برداری از نیروگاه بتوانیم با تشکیل کنسرسیوم مشترک همچنان از تجربه‌ روس‌ها استفاده کنیم.

صالحی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره نحوه بازرسی بازرسان آژانس از نیروگاه بوشهر گفت: طبق تعهدات ما با آژانس، بازرسان در ارتباط با حسابرسی مواد هسته‌ای فعال هستند و کاری به تجهیزات موردنظر ندارند.

در حال حاضر چون اورانیوم در داخل سایت هسته‌ای بوشهر است و پلمب‌شده آژانس هرچند وقت یکبار می‌آید و آن را چک می‌کند که سوخت سرجایش باشد. وقتی سوخت وارد قلب رآکتور شود، بازرسان آژانس در روند ورود و خروج سوخت نظارت خواهند داشت.

در حال حاضر زیر محفظه کره‌فلزی دوربین‌های آژانس نصب شده است که در داخل و خارج کردن سوخت نظارت دارند تا سوخت مسیرش را طبق مقررات و ترتیبات پادمانی طی کند. در مرحله کنونی کاری به بازرسان آژانس نداریم. بازرسان فقط نگهبان سوخت تودیع شده در سایت بوشهر هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد توقیف محموله‌ای از تجهیزات نیروگاه بوشهر از سوی آلمان اظهار کرد: ‌مشکل این محموله توقیف شده، حل شده و موارد توقیف شده مربوط به تجهیزات الکترونیک بوده است.

کد خبر 111220

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز