جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: با آغاز ماه مبارک رمضان، طرح «افطار تا سحر» در سینماهای ممتاز و پردیس‌های سینمایی به اجرا درآمد.

سینما-تدارکات

براساس این طرح، در ایام ماه رمضان، سینماهای سرگروه و پردیس‌های سینمایی از ساعت 23 به بعد بلیت را به‌صورت نیم‌بها در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند و می‌توانند حداکثر تا ساعت3:30 بامداد فعال باشند.درحالی‌که تقریبا همواره ماه رمضان ایام مناسبی برای اکران سینماها به‌شمار نمی‌آمد،

از سال گذشته طرحی به اجرا درآمد که براساس آن برخی سینماها تا نیمه‌شب اقدام به نمایش فیلم‌های سینمایی کردند. اجرای این طرح به گفته محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینمای ایران مخاطبان را از 6 درصد ظرفیت سینماها به 85 درصد رساند که آمار فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

به همین دلیل سینماداران امسال نیز درپی اجرای طرحی مشابه در ماه مبارک رمضان بودند که در پی مساعدت اداره نظارت و ارزشیابی، نیروی انتظامی نیز با این امر موافقت کرد. سردار حسین ساجدی‌نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در نشست خبری هفته گذشته‌اش به خبرنگاران گفت: طبق درخواست سینماداران مبنی بر اکران فیلم‌ها تا سحر که به پلیس داده شد، نیروی انتظامی با این کار موافقت کرد. فرمانده نیروی انتظامی تهران همچنین از افزایش گشت‌های پلیس در مناطقی که سینماهای اجراکننده این طرح واقع شده‌اند، خبر داد.

به این ترتیب امسال نیز مردم می‌توانند فیلم‌های در حال اکران را در شب‌های ماه رمضان تماشا کنند و پیش‌بینی کارشناسان اکران حکایت از رونق گیشه در این ایام دارد.سعید سهیلی که به‌تازگی به‌عنوان رئیس شورای صنفی نمایش منصوب شده در این رابطه می‌گوید: «باتوجه به آنچه سال گذشته رخ داد، امیدواریم در ماه رمضان امسال نیز شاهد رونق سینماها باشیم.

طبیعی است که در این ایام، مردم در طول روز کمتر سینما می‌روند. فروش پایین فیلم‌ها در ماه رمضان باعث شده بود که تهیه‌کننده‌ها رغبتی به نمایش فیلمشان در این ماه نشان ندهند ولی با اجرای طرح افطار تا سحر می‌توان تماشاگران زیادی را به سالن‌های سینما جذب کرد.» به اعتقاد سهیلی بهتر است آخرین سئانس نمایش فیلم در پردیس‌ها و سینماهای ممتاز در زمان نزدیک به سحر باشد.

سینماهایی که این طرح در آنها اجرا می‌شود علاوه بر فیلم‌های در حال اکران می‌توانند آثاری که از عید نوروز تاکنون به نمایش درآمده را نیز مجددا به نمایش عمومی درآورند. همچنین فیلم‌های خاطره‌انگیز قدیمی که برخی سینماداران علاقه‌مند به نمایش آنها در این ایام بودند نیز می‌توانند اکران شوند. پیش از این علیرضا سجادپور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی با اکران فیلم‌های قدیمی مخالفت کرده بود، ولی وی 2 روز پیش از تصمیم‌اش کوتاه آمد. سجادپور گفت: موافقت اداره کل نظارت و ارزشیابی را با نمایش فیلم‌های قدیمی اعلام کردیم و دوستان اسامی فیلم‌های پیشنهادی‌شان را اعلام کردند.

سجادپور با اشاره به اینکه شخصا مخالف نمایش فیلم‌های قدیمی بوده، گفت: گرچه من مخالف بودم ولی با موافقت کارشناسان اداره ارزشیابی و نظارت از تصمیم خودم عدول کردم و تمایلی به آن ندارم. اگر ببینم استدلال خوبی برای موضوعی وجود دارد، مخالفت نمی‌کنم.

به این ترتیب پردیس‌های سینمایی که سالن‌های نمایش بیشتری دارند می‌توانند با تنوع بخشیدن به اکران، مخاطبان بیشتری را جذب کنند. این طرح سال گذشته ابتدا در 4 سالن سینماهای آزادی، زندگی، جوان و ماندانا اجرا شد و امسال با گسترش سینماها انتظار می‌رود که شاهد جذب تماشاگران گسترده‌تری به سالن‌های سینما باشیم. همچنین به گفته سخنگوی انجمن سینماداران امسال هنگام افطار با یک استکان چای از تماشاگران سینما پذیرایی خواهد شد.

اکران محدود خاطره‌انگیزان

با نمایش «مادر»، «دلشدگان»، «بانو»، «ناخدا خورشید»، «اجاره‌نشین‌ها»، «یک‌بار برای همیشه» و «هامون» اکران فیلم‌های منتخب دهه‌های ‌٦٠ و ‌٧٠ از این هفته‌ آغاز می‌شود. امیرحسین علم‌الهدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب بیان کرد: اداره کل نظارت و ارزشیابی ارشاد با نمایش تک‌سئانس این فیلم‌ها موافقت کرده است و با صدور پروانه‌ نمایش، اکران آنها آغاز خواهد شد.

مدیر پردیس سینمایی پارک ملت ادامه داد: این آثار، فیلم‌هایی هستند که عمدتا نسل جوان امروز هنگام اکران آنها در سن کودکی بوده و امکان دیدن آنها روی پرده را نداشته ‌اند. اکنون جوانان می‌توانند در کنار کسانی که آن زمان این فیلم‌ها را در سینما دیده‌اند، این آثار خاطره‌ساز را در پردیس‌های سینمایی ببینند.

علم‌الهدی درباره‌ طرح «از اذان تا اذان» نیز توضیح داد: این طرح سال گذشته با هماهنگی خوبی که بین مجموعه سینمایی و صدا و سیما اتفاق افتاد، توانست آثار خوب و پربرکتی را برای سینمای ایران به‌جا بگذارد و فروش سینماها تقریبا از ماه‌های پیش از رمضان، بهتر شد و دیگر شاهد عدم‌رونق نبودیم.

وی گفت: امسال هم با هماهنگی‌هایی که انجام شده است، امیدواریم بتوانیم پذیرای روزه‌داران در زمان‌های اوقات فراغت‌شان باشیم. برنامه سینماها به‌گونه‌ای سئانس‌بندی شده است که تا ساعت 3:30 بامداد برنامه نمایش فیلم‌ها تمام می‌شود و مردم می‌توانند2 ساعت پیش از اذان صبح در خانه باشند و به عبادت و دیگر فرایض دینی‌شان برسند.

کد خبر 113758

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز