گروه اقتصادی: با وجود اینکه حدود 5 ماه از زمان رسمی اجرای قانون یارانه‌ها گذشته هنوز جزئیات چگونگی عملیاتی شدن این قانون اعلام نشده‌ و نهادهای دست‌اندرکار در اظهارات مختلف صرفا به ارائه اطلاعات کلی بسنده‌ می‌کنند

subsidy

اخیرا وزیر رفاه ضمن رد وجود برنامه زمانی خاص برای اجرای قانون یارانه‌ها اعلام کرد که این قانون در نیمه دوم سال اجرایی می‌شود. بر اساس اظهارات محصولی، کمیته تصمیم‌گیر هنوز نسبت به زمان اجرای این قانون به نتیجه نرسیده‌است. بر اساس شواهد موجود، به نظر می‌رسد با وجود گذشت 5ماه از آغاز زمان رسمی اجرای قانون یارانه‌ها، دولت هنوز پیرامون چگونگی اجرای این قانون در میانه راه قرار دارد و به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.

به گزارش همشهری، این شرایط ابهامات زیادی در افکار عمومی و شهروندان ایجاد کرده و نگرانی‌هایی را نسبت به آینده طرح موجب شده‌است. به نظر می‌رسد زمان برای اطلاع‌رسانی و توجیه کردن افکار عمومی برای اجرای این طرح در حال ازدست رفتن است.

در این زمینه، یک استاد دانشگاه معتقد است: دولت باید در اولین فرصت‌ به طور شفاف تمام جزئیات طرح هدفمند کردن یارانه ها را اعلام کند. مهدی تقوی به فارس گفت: اکنون هیچ اطلاع دقیقی در خصوص جزئیات این قانون در اختیار اقتصاددانان نیست.
وی با اشاره به اینکه هنوز مشخص نیست که این طرح قرار است در چند مرحله یا به طور یکجا اجرا ‌شود، ادامه داد: هنوز مشخص نیست قیمـت‌ کالاها را که قرار است واقعی شود به چه نحوی محاسبه کرده‌اند و چرا در ابتدا گفته می‌شد به عنوان مثال 15هزار تومان پرداخت می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: دولت باید به طور صریح بگوید که اجرای این قانون تا چه اندازه نرخ تورم را افزایش می‌دهد. این سؤالات نشان‌دهنده این واقعیت است که هنوز قانون هدفمند کردن یارانه‌ها شفاف نیست.تقوی تصریح کرد: اگر دولت به درستی اطلاع‌رسانی نکند اجرای این طرح، تورمی بسیار بیشتر از آنچه که اکنون در حد حدس و گمان است ایجاد خواهد کرد و این تورم تشنج ایجاد می‌کند.

اما اگر اطلاع‌رسانی دقیقی در این زمینه رخ دهد و با محاسبات درست و دقیق میزان تورم منتشر شود، آنگاه خیال مردم راحت‌تر است زیرا خود را برای مقابله با این میزان تورم‌ آماده خواهند کرد.وی تصریح کرد: هنگامی که مردم به دولت اعتماد کنند و دولت با یک محاسبه دقیق بگوید میزان تورم به یک میزان مشخصی است،آنگاه انتظار تورمی به وجود نمی‌آید اما هنگامی که دولت در این باره سکوت می‌کند، به انتظار تورمی دامن می‌زند.

خرمی: اطلاع‌رسانی دقیق مانع شوک می‌شود

دکتر فرهاد خرمی نیز گفت: اطلاع‌رسانی بموقع در خصوص هدفمندکردن یارانه‌ها می تواند منجر به برنامه‌ریزی دقیق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در زمان اجرای این قانون و حتی قبل از اجرای این قانون شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مصرف‌کنندگان می توانند با نرخ تورمی که دولت اعلام می‌کند میزان درآمد خود را در زمینه مصرف در طول مدت اجرای این قانون برنامه‌ریزی کنند که با مشکلی روبه‌رو نشوند و در نهایت، آنها می توانند برنامه اقتصادی زندگی خود را با اطلاعاتی که دولت در اختیار مردم قرار می‌دهد، تنظیم کنند.

وی با اشاره به برنامه ریزی‌هایی که باید تولیدکنندگان در طول مدت اجرای این قانون داشته باشند، گفت: دولت باید بگوید در مدت زمان اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها چه تدابیری را برای تولیدکنندگان در نظر گرفته است و آنها باید چه کارهایی را در طول زمان اجرای این قانون انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی در این زمینه بسیار گنگ و نامشخص است. اگر به گفته مسئولان امر قرار است این قانون در نیمه دوم سال جاری اجرا شود باید از تمامی زوایای این طرح پرده برداشته شود. خرمی گفت: عدم اطلاع‌رسانی که تاکنون صورت گرفته است، شاید به این دلیل است که مسئولان امر هنوز نمی دانند چه اتفاقی قرار است با اجرای این طرح رخ دهد.

کد خبر 113695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز