جام جهانی 2010 برای تیم‌هایی که در آفریقای جنوبی ناکام شدند، پس لرزه‌های زیادی داشت

فوتبال- تیم ملی

اکثر مربیان شکست‌خورده مجبور به ترک نیمکت شدند و بازیکنان پابه‌سن‌گذاشته هم چاره‌ای جز خداحافظی با پیراهن تیم ملی نداشتند. با گذشت یک ماه از پایان جام جهانی، امروز تیم‌های ملی در نخستین رونمایی‌شان، با چهره جدیدی به میدان می‌آیند که شروع راهی 4 ساله تا جام جهانی 2014 است.

بیشترین تغییر بی‌تردید در تیم ملی فرانسه است. عصر دومنک سرانجام به پایان رسید ولی آثار جنجالی که در جام جهانی به‌وجود آمد هنوز باقی است و لوران بلان مجبور شد همه 23 بازیکن حاضر در آفریقای جنوبی را برای بازی امشب در خاک نروژ کنار بگذارد. این بازی بهترین فرصت برای بازیکنانی است که در سال‌های گذشته با قهر دومنک روبه‌رو شده بودند و می‌توانند با درخشش در اسلو جزو ترکیب تیم جدید باشند.

یکی از آنها فیلیپ مکسز، مدافع رم است که امشب در قلب دفاع فرانسه بازی خواهد کرد. کریم بن زما و سمیر نصری هم که قبل از جام جهانی به دلایل غیرفنی خط خوردند، امیدوارند بازگشت خوبی به تیم ملی داشته باشند. لاسانا دیارا هم که به‌دلیل بیماری نتوانسته بود در جام جهانی بازی کند، می‌خواهد جای ثابتش در تیم را به دست آورد.

در کنار این چند بازیکن باتجربه، نام 13 بازیکن که بازی ملی ندارند هم دیده می‌شود. بلان درباره نخستین بازی‌اش به‌عنوان مربی تیم ملی فرانسه گفت:« زخم جام جهانی همیشه باقی خواهد ماند. تنها نتایج خوب می‌تواند اتفاقات قبلی را پاک کند. ما برای کسب بهترین نتیجه ممکن به نروژ می‌رویم؛ برای پیروزی.»

دوره تازه کاپلو

کاپلو که در پستش ابقا شد، می‌خواهد برای یورو 2012، انگلیس جوانی بسازد و نام‌های جدیدی را برای بازی دوستانه امشب مقابل مجارستان دعوت کرده است. ترکیب اصلی تیم اما متشکل از 10بازیکن حاضر در جام جهانی به علاوه بابی زامورا خواهد بود که قرار است زوج وین رونی در خط حمله باشد.

البته کاپلو می‌داند که تماشاگران انگلیسی در نخستین ملاقات شان با تیم ناکام جام جهانی استقبال خوبی از او نخواهند کرد؛« منتظر فریادهای اعتراض‌آمیز هستم. چرا که نه؟ ما با هم می‌بریم و با هم می‌بازیم. آنها می‌توانند من را هم مثل بازیکنان هو کنند.» در نیمه دوم اما قرار است او بازیکنانی مثل جک ویلشر 18ساله و کایرون گیبس 20ساله را به زمین بفرستد.

هلندی‌ها در استراحت

هلند که در جام جهانی به نایب‌قهرمانی رسید، در بازی دوستانه امشب در دونتسک اوکراین، بدون بازیکنان حاضر در آفریقای جنوبی است. برت فان مارویک با دورنمای یورو 2012 ترجیح داده بازیکنان جدیدی را در این بازی بیازماید که اکثر آنها کمتر از 23‌سال سن دارند.

قهرمان جهان در مکزیک

اسپانیا در نخستین بازی‌اش پس از قهرمانی جهان در ورزشگاه تاریخی آزتک مقابل مکزیک بازی می‌کند. دل‌بوسکه 18 بازیکن از 23 بازیکن قهرمان جهان را برای این بازی دعوت کرده که 7 نفر آنها از بارسا هستند اما به بازیکنانی مثل اینی یستا، تورس و رینا استراحت داده است. در سوی مقابل انریکه مزا، مربی موقت مکزیک 19 بازیکن دعوت کرده که 12 نفر از آنها در جام جهانی حاضر بودند. اما کواتموک‌بلانکو غایب است.

آلمان با کاپیتان جدید

آلمان که جام جهانی درخشانی را پشت سر گذاشت، با بازگشت بالاک دردسر جدیدی برای بازوبند کاپیتانی دارد. یواخیم لو برای بازی امشب مقابل دانمارک بازوبند کاپیتانی را به توماس هیتسلسپرگر می‌دهد. بالاک که در جام جهانی به‌دلیل مصدومیت غایب بود و فیلیپ‌لام که در آفریقای جنوبی به جای او بازوبند را به دست بست، هر دو در این بازی غایبند.

هیتسلسپرگر 28 ساله که قبل از جام جهانی خط خورد، با تجربه‌ترین بازیکن آلمان در بازی امشب است، درحالی‌که لو به اکثر بازیکنان اصلی‌اش استراحت داده است. لو درباره بحث کاپیتانی گفت: «هیچ‌چیزی برای گفتن ندارم. در این مورد در ماه سپتامبر تصمیم می‌گیرم.»

کد خبر 113603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز