یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: هم‌اکنون فکر می‌کنم اطراف تیم ملی جنگ بین صداقت و دروغ در گرفته و این جنگ برای من جذاب است و تا آخر در این جنگ می‌مانم.

فوتبال

به گزارش ایسنا، افشین قطبی در نشست مطبوعاتی کادر فنی تیم ملی با بیان این که سعی می‌کنم در 10 دقیقه توضیحاتی را در مورد برنامه‌های تیم ملی ارائه دهم افزود: پس از قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیا برنامه‌ریزی خود را آغاز کردیم و سعی کردیم با در نظر گرفتن روزهای فیفا و رقابت‌های لیگ، تیمی بسازیم که بتواند هدفش که همان قهرمانی در آسیاست، برسد. 4 ماه پیش برنامه‌مان در کمیته فنی بررسی شد و تمامی باشگاه‌ها هم این تقویم را در اختیار گرفتند. 12 روز پیش از شروع رقابت‌های لیگ اردویی را در اتریش برگزار کردیم که در مدت حضورمان در آنجا 14 جلسه تمرین و 3 بازی دوستانه برگزار کردیم. تلاش کردیم که از بهترین بازیکن‌ها به غیر از لژیونرها استفاده کنیم. پس از آن بازی با ارمنستان را پیش رو داریم که پس از 4 روز تمرین برابر این تیم بازی خواهیم کرد.

 وی افزود: به خاطر حضور در غرب آسیا از دو روز فیفا گذشتیم. همچنین 28 آگوست پس از دو جلسه تمرین راهی چین خواهیم شد و سوم سپتامبر با این تیم بازی خواهیم کرد. یک روز بعد به کره جنوبی سفر خواهیم کرد و هفتم سپتامبر با این تیم بازی خواهیم داشت. سپس 26 سپتامبر در تورنمنت غرب آسیا شرکت خواهیم کرد. پس از تورنمنت غرب آسیا بازیکنان به باشگاه‌هایشان اضافه خواهند شد. برای 17 نوامبر هم که آخرین روز فیفاست، کمیته بین‌الملل تلاش دارد که تیم بسیار مطرحی را به ایران بیاورد. 24 دسامبر و 17 روز قبل از جام ملت‌ها اردوی تیم ملی دوباره تشکیل خواهد شد. در این مدت چهار بازی دوستانه پشت درهای بسته انجام خواهیم داد. هفتم ژانویه و چهار روز قبل از شروع جام ملت‌های آسیا به دوحه می‌رویم و امیدوارم که بتوانم 24 ژانویه در دیدار نهایی جام ملت‌ها حاضر شده و رویای ایرانی‌ها را پس از 35 سال تعبیر کنیم.

 قطبی با بیان اینکه شرایط همه بازیکنان حاضر در اردوی تیم ملی همواره زیر نظر کادر فنی قرار دارد، گفت: تلاش کرده‌ایم با مدرن‌ترین تکنولوژی شرایط بدنی بازیکنان از جمله ضربان قلب آن‌ها را ضبط کنیم که این اطلاعات قطعا به ما کمک زیادی خواهد کرد. همچنین با استفاده از تکنولوژی وضعیت تمامی حریفان را زیر نظر خواهیم گرفت. تلاش‌مان این است که بهترین بازیکنان را در بهترین شرایط به تیم ملی دعوت کنیم. در میان بازیکنانی که به اردوی تیم ملی برای بازی با ارمنستان دعوت شده‌اند، سه بازیکن مصدوم داریم که میلاد میداودی دستش شکسته، خلعتبری دچار مصدومیت است و مهرداد اولادی هم کار خروجش حل نشده است. صددرصد دو بازیکن از این سه بازیکن را در اختیار نخواهیم داشت و وضعیت یکی دیگر از این بازیکنان 50 ، 50 است. به همین خاطر از جواد نکونام برای حضور در اردوی تیم ملی دعوت کردیم که او هم فردا (دوشنبه) به ایران می‌آید و پس از دو جلسه تمرین، در دیدار با ارمنستان حاضر خواهد شد.

  قطبی با بیان اینکه نظم در موفقیت یک تیم تاثیر فراوانی دارد گفت: اگر می‌خواهیم موفق باشیم باید تیم منظمی داشته باشیم. بازیکنی که به تیم ملی دعوت می‌شود باید سرباز 70 میلیون ایرانی باشد. ممکن است یک بازیکن از لحاظ فنی خوب باشد اما یک بازیکن دیگر به لحاظ هماهنگی و گروهی بتواند شرایط بهتری داشته باشد. ما تلاش‌مان این است که بهترین بازیکنان را به تیم ملی دعوت کنیم. ایمان دارم هدف همه بازیکنان یکی است و آن‌ها می‌خواهند تیم ملی ایران قهرمان آسیا شود. با کمک رسانه‌ها، باشگاه‌ها، مربیان باشگاهی و حمایت آن‌ها در 5 ماه باقی مانده می‌توانیم به آرزوی 35 ساله مردم ایران جامه‌ی عمل بپوشانیم. تردید ندارم که هدف همه شما هم یکسان است و می‌خواهید پرچم و کشور ایران موفق باشد.

  قطبی افزود: می‌بینیم انگلیس با بهترین امکانات و بیشترین سرمایه‌گذاری نتوانست به آرزوی مردمش جامه‌ عمل بپوشاند. این نشان می‌دهد که تیم‌های بی‌حاشیه که می‌توانند بهتر تمرکز کنند موفق‌ترند. باید در عمل نشان دهیم که از تیم ملی حمایت می‌کنیم. بازیکنان ایران مانند مردم ایران حساس هستند و مطالب و عکس‌های شما می‌تواند احساسات مثبت آن‌ها را بروز دهد و به این ترتیب آن‌ها کیفیت بهتری را به نمایش یگذارند. احساسم این است که تیم ما با ادغام بازیکنان جوان و باتجربه تیم بسیار خوبی خواهد بود. امیدوارم که همه به این تیم کمک کنیم.

 در پایان صحبت‌های قطبی خبرنگاران پرسش‌های خود را مطرح کردند.

  سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در ادامه نشست خبری روز یکشنبه خود با بیان این که در طول سال‌های کاری‌اش نشان داده است که آدم کینه‌توزی نیست، ابراز داشت: در تاریخ و کارنامه فوتبالم نشان داده‌ام که اهل کینه نیستم اما وظیفه خود می‌دانم که با هر بازیکنی که علیه اعضای کادر فنی یا فدراسیون فوتبال مصاحبه منفی می‌کند برخورد کنم. من باید فضایی بدون حاشیه در تیم ملی بسازم و بازیکنانی که با مصاحبه‌های خود حاشیه‌سازی می‌کنند را دور از ترکیب نگه دارم.

 افشین قطبی درباره‌ غیبت علی کریمی در اردوی جدید تیم ملی فوتبال هم گفت: من هیچ وقت نگفته‌ام که علی کریمی مصدوم بوده است و به این خاطر او را به اردوی تیم ملی دعوت نکرده‌ام. علی کریمی اردوی اتریش را به دلیل آسیب دیدگی ترک کرد و به همین دلیل هم بازی اول استیل آذین را در لیگ دهم از دست داد. ضمن آن که او در بازی دوم استیل آذین از نیمه دوم به زمین آمد. من باید بازیکنی را به تیم ملی دعوت کنم که دارای بهترین شرایط باشد. ما هنوز زمان زیادی داریم و کریمی هم از جمله بازیکنان باتجربه و خوبی است که به فوتبال او همواره علاقه‌مند بوده‌ام. خود من بودم که خواستم او قبل از بازی با تایلند برگردد. باید بگویم که همیشه درهای تیم ملی باز است و بازیکن باید در بهترین شرایط باشد تا به اردوی تیم ملی دعوت شود. اگر احساس کنم علی کریمی می‌تواند به ما کمک کند به تیم ملی فوتبال دعوت خواهد شد؛ کریمی و هر بازیکن دیگری.

 قطبی در پاسخ به پرسشی درباره‌ فضای ایجاد شده اخیر که منجر به درخواست ارائه مدرک برای حضورش در آفریقای جنوبی بود، تنها به گفتن واژه خیر بسنده کرد و در این باره هیچ اظهار نظر دیگری نداشت.

 سرمربی تیم ملی فوتبال ایران درباره‌ بیانیه اخیر سه باشگاه که گفته بودند در صورت تغییر نکردن برنامه‌های بازی‌هایشان در لیگ بازیکنان خود را در اختیار تیم ملی فوتبال هم قرار نخواهند داد، گفت: قوانین فدراسیون جهانی فوتبال به تیم ملی و مربی‌اش این اجازه را می‌دهد تا بازیکنان مورد نظر خود را در اختیار داشته باشد. روزهای فیفا برای ساختن تیم ملی است و ما نباید این زمان را برای ساختن تیم ملی از دست بدهیم. یادمان باشد که جام ملت‌ها هر 4 سال یک بار برگزار می‌شود. باشگاه‌ها باید با تیم ملی همکاری کنند تا از روزهای فیفا استفاده کنیم. این راهم باید بگویم که در برنامه‌ریزی لیگ نقشی نداشتم. این سازمان لیگ است که با توجه به برنامه‌ی رقابت‌ها برای برگزاری لیگ تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی می‌کند. باید با همکاری با آن‌ها شرایطی را فراهم کنیم تا تیم ملی به هدفش برسد.

 قطبی ادامه داد: من در سه کشور مختلف مربی باشگاهی بوده‌ام. در لیگ حرفه‌ای آمریکا هم‌زمان با بازی‌های جام جهانی، تیم ملی و باشگاه‌ها بازی داشتند. این مربیان بودند که تصمیم می‌گرفتند تا بازیکنان باتجربه، محبوب و مورد علاقه‌شان را برای باشگاه‌هایشان به خدمت بگیرند. این بازیکنان به باشگاه‌ها کمک می‌کردند و برای آن‌ها سودمند بودند اما از سوی دیگر باشگاه‌ها هم می‌دانستند که این بازیکنان ملی‌پوش هستند و در روزهای تقویم فیفا و بازی‌های ملی در خدمت باشگاه‌ها خواهند بود. من مربی باشگاهی بوده‌ام و درد مربیان باشگاهی را به خوبی درک می‌کنم اما شاید اگر آن‌ها هم جای من بودند و شرایط من را داشتند، اردوهای مختلفی را تشکیل می‌دادند و لیگ را تعطیل می‌کردند. باید سعی کنیم نگاه‌مان کلی و ملی باشد. باید از اولین هدف‌مان یعنی قهرمانی در جام ملت‌های آسیا پس از 35 سال دفاع کنیم. نقش مربیان باشگاهی در رسیدن به این هدف بسیار بزرگ است. باشگاه‌ها هم از پیروزی تیم ملی سود خواهند برد چرا که ارزش بازیکنان‌شان بالاتر رفته و علاقه به فوتبال بیشتر شده و در نتیجه هواداران بیشتری برای تماشای بازی‌های باشگاهی به ورزشگاه می‌آیند. این به نگاه مثبت مردم به فوتبال کمک می‌کند. باز هم می‌گویم قوانین فیفا و فدراسیون فوتبال و همچنین کمیته انضباطی به گونه‌ای است که با باشگاه‌های خاطی در این مورد برخورد خواهد کرد.

 افشین قطبی درباره‌ی برخی اختلاف‌نظرها در فدراسیون و میزان حمایت اعضای کادر فنی از او گفت: من باید تمام تمرکزم را تا روز آخر صرف ساخت تیم ملی کنم. فضایی که من در آن تصمیم‌گیری و همه چیز را کنترل می‌کنم. در فدراسیون فوتبال هر کس نظر خودش را دارد که بسیار هم محترم است اما تا زمانی که مردم از من حمایت می‌کنند سرباز کشور و در خدمت تیم ملی هستم. باید کاری بکنم تا مردم با بازی‌های تیم ملی شاد شوند. این کار با تلاش تمامی اعضای تیم ملی خواهد بود تا پس از 35 سال قهرمانی را به ایران برگردانیم. من هم‌اکنون کاملا احساس آرامش می‌کنم و تمرکز کامل دارم. از انرژی مثبتی هم برخوردارم. باید تلاش کنم تا از اردوهای کوتاه مدتی که داریم، استفاده کرده، پله‌ها را بالا رفته و کاری کنیم تا این تیم پیشرفت کند.

قطبی درباره‌ نحوه انتخاب تیم‌ها برای انجام بازی‌های تدارکاتی هم گفت: من دوست دارم در نوکمپ با تیم ملی اسپانیا، در ومبلی با انگلیس و در سائوپائولو با برزیل بازی کنم. آرزوی هر مربی بازی با بهترین تیم‌های جهان است. من هم دوست دارم در ورزشگاه آزادی با تیم ملی ایتالیا بازی داشته باشم. ما این آرزو را داریم اما واقعیت این است که نمی‌توانیم. فدراسیون فوتبال اوکراین با وجود توافق‌ها در آخرین لحظه از بازی برابر ایران کناره‌گیری کرد و ما با توجه به زمانی که در اختیار داشتیم ارمنستان را بهترین گزینه دیدیم. این را باید بگویم که در بسیاری موارد نام تیم‌ها کمرنگ‌تر از کیفیتی است که دارند. به عنوان نمونه ارمنستان در بازی اخیرش برابر اسپانیا، تا دقایق پایانی با این تیم مساوی بود. بلژیک را برد و برابر ترکیه با نتیجه 2 بر صفر بازنده شد. ارمنستان می‌تواند تست خوبی باشد. نباید روزهای فیفا را از دست بدهیم و باید از آن‌ها برای ساخت تیم ملی استفاده کنیم. به محض اینکه نام تیم ملی ارمنستان مطرح شد از آن استقبال کردم. دوست داشتم در تهران با این تیم بازی کنیم اما این اتفاق ممکن نشد. با این حال پروازمان به ارمنستان هم کوتاه است.

 قطبی درباره‌ دعوت نکردن از مسعود شجاعی و احتمال این تصمیم با انتقادهایی که او از کادر فنی تیم ملی فوتبال داشت، گفت: ما با توجه به شرایط تصمیم داشتیم تا لژیونرها را در این مرحله در باشگاه‌هایشان نگاه داریم. می‌خواستیم اردوها را با بازیکنان حاضر در لیگ شروع کنیم. می‌خواستیم از بازیکنان داخلی استفاده کنیم که در باشگاه‌هایشان از جایگاه ثابتی برخوردارند. با این حال ما چند بازیکن را از دست دادیم و با توجه به آنکه جواد نکونام در اوساسونا از شرایط خوب و جایگاهی ثابت برخوردار است، به تیم ملی فوتبال دعوت شد. آندرانیک تیموریان به باشگاه جدیدی رفته است و به دنبال یافتن جایگاهی ثابت در باشگاه جدیدش است. مسعود شجاعی هم در اوساسونا مشکلات مختلفی دارد و در عین حال دقایق اندکی بازی می‌کند. برای نگه داشتن جایگاه ثابت آن‌ها در باشگاه‌هایشان این تصمیم را گرفته‌ام. این را هم باید بگویم که ما در پست‌های مختلف بازیکنان مختلفی داریم. تصمیم‌گیری در تیم ملی به عهده اعضای کادر فنی است که با هم تصمیم‌گیری می‌کنند.

قطبی در پاسخ به این سوال که جام جهانی به شما چه چیزی اضافه کرد، گفت: من جام جهانی 94 را از نزدیک دنبال کردم و در جام‌های جهانی 98، 2002، 2006 هم به همراه دو تیم حضور داشتم. در جام جهانی 2010 هم وظیفه‌ام این بود که از نزدیک بازی تیم‌های آسیایی به ویژه کره شمالی، کره جنوبی و استرالیا را از نزدیک تماشا کنم. چیزی که برایم جذاب بود این که سرعت فوتبال روز به روز بیشتر می‌شود و تیم‌ها ساماندهی بهتری پیدا می‌کنند. همچنین مهاجمان از جلو کار دفاع را آغاز می‌کنند. آمارهایی که از جام جهانی 2010 باقی مانده نشان می‌دهد تغییراتی در فوتبال بوجود آمده است. اسپانیا قهرمان جام جهانی به طور میانگین در هر بازی 543 پاس می‌دهد. این تیم با وجود این که در هفت بازی تنها هشت گل به ثمر رساند اما تنها دو گل دریافت کرد که این نشان می‌دهد تیمی که می‌خواهد قهرمان شود باید ساماندهی دفاعی خوبی داشته باشد. نکته‌ای که درباره تیمهای آسیایی باید بدانم این است که فاصله آنها با تیم‌های بین‌المللی دیگر کمتر شده است. با این حال این اعتماد به نفس در من وجود دارد که بگویم تیم ملی می‌تواند در رقابت با این تیم‌ها موفق شود. تنها باید شرایط و امکانات لازم را فراهم کنیم و با تمرکز بازیهای بین‌المللی را انجام دهیم.

 خبرنگاری از قطبی پرسید آیا این شایعه که سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال خواستند کریمی به تیم ملی دعوت نشود، گفت: از شما می‌خواهم این بحث را ببندید چرا که توضیحی که باید می‌دادم را ارائه کردم.

 خبرنگار دیگری درباره دعوت نشدن سیاووش اکبرپور پرسید که قطبی در پاسخ گفت: ما حدود 540 بازیکن در لیگ برتر داریم که اگر من بخواهم راجع به همه آنها صحبت کنم تا فردا باید بنشینیم. ما برای انتخاب بازیکنان ملاک‌هایی را داریم و احساس‌مان این است که بهترین‌ها را به تیم ملی دعوت کنیم. تیم ملی ایران فقط 11 نفر نیست بلکه ما فهرستی 40 تا 50 نفره داریم و با توجه به شرایط بازیکنان آنها را به اردو دعوت می‌کنیم. نگاه ما به تیم ملی طولانی ‌مدت است، در تیمی که به اتریش رفت دیدید که 4 بازیکن از تیم المپیک حضور داشت و این نشان می‌دهد که حلقه بین تیم‌های ملی نزدیک‌تر شده است. مطمئن هستم اگر آرامش بیشتری فراهم کنیم می‌توانیم موفق شویم.

 خبرنگار دیگری از قطبی پرسید آیا امیر حاج رضایی را قبول دارید که قطبی گفت: بله من همه افراد را قبول دارم، این خبرنگار گفت: حاج رضایی شب قبل در برنامه تلویزیونی گفته که شما صداقت ندارید و بهتر است به خاطر 80 میلیون ایرانی از سرمربیگری تیم ملی کنار بروید که قطبی در پاسخ به او گفت: من به نظر همه احترام می‌گذارم.اما او یک نفر از 70 میلیون ایرانی است. ضمن این که مسئولان فدراسیون فوتبال هستند که سرمربی تیم ملی را انتخاب می‌کنند. همچنین بیشتر مردم ایران دوست دارند افشین قطبی سرمربی تیم ملی ایران بماند و به همین خاطر من اینجا هستم.

 قطبی در پاسخ به این سوال که با توجه به سابقه حضور شما در پرسپولیس و دعوت 5 بازیکن از این تیم به تیم ملی این شایبه را به وجود می‌آورد که شما همچنان تفکر باشگاهی دارید، گفت: من ایران را بیشتر از پرسپولیس دوست دارم. آرزوی همه این است که تیم ملی ایران قهرمان شود و این آرزو در من بیشتر از همه است. من با کسی تعارف ندارم و بهترین بازیکنان را بدون در نظر گرفتن تیم باشگاهی‌شان انتخاب می‌کنم. اگر بازیکنی باشد که در یک تیم کوچک بازی می‌کند اما شرایط حضور در تیم ملی را داشته باشد او را دعوت می‌کنم. پرسپولیس را هم دوست دارم چرا که در این تیم زندگی کردم و هواداران هم ر فتار خوبی با من داشتند. همان سالی که با پرسپولیس پس از هفت سال قهرمان شدیم خیلی‌ها می‌گفتند تمرینات و بازی پرسپولیس برای 30 سال پیش است اما دیدید که با کمک بازیکنان، کادر فنی و مدیران قهرمان ایران شدیم. معتقدم باید نگاه‌مان کلی و ملی باشد. اگر همه را رودروی هم بگذاریم به هدفی که داریم نمی‌رسیم. اگر تیم ایران قهرمان آسیا شود این به نفع همه است. ما باید نگاه‌مان ملی باشد و به قلب‌مان رجوع کنیم و می‌دانم که قلب همه ما در گرو موفقیت تیم ملی است. وقتی پرسپولیس قهرمان ایران شد استقلالی‌ها هم به خاطر شخصیت و وضعیتی که پرسپولیس داشته خوشحال شدند.

 قطبی درباره دعوت نشدن شهاب گردان هم گفت: در اردوی اتریش به دلیل اینکه اردو طولانی مدت بود 4 دروازه‌بان را به تیم ملی دعوت کردیم که این 4 دروازه‌بان شامل دو بازیکن جوان و دو دروازه‌بان باتجربه بودند. می‌خواستیم دو دروازه‌بان باتجربه‌مان بازی کنند و دو دروازه‌بان جوانمان تمرین کنند. پیش از بازی با لاتزیو به دلیل اینکه باید بازیکنان را آماده به تیمهای باشگاهی‌شان می‌دادیم از همه خواستیم که با تیم تمرین کنند. منصور رشیدی از گردان خواست تمرین کند، اما نظر او چیز دیگری بود. فکر می‌کنم دروازه‌بان جوانی که حتی یک بازی ملی هم ندارد باید تفکر دیگری داشته باشد. او با مصاحبه‌اش نشان داد که آماتور است. اگر بازیکنی علیه تیم ملی مصاحبه‌ای انجام دهد خیلی ساده است که با او برخورد کنیم. گردان دروازه‌بان خوب و توانمندی است و باید با او صحبت کنیم و ببینیم که آیا او می‌تواند به روند خوب گذشته‌اش ادامه دهد. ضمن اینکه به دلیل کوتاه بودن اردوی ارمنستان تنها سه دروازه‌بان را به تیم ملی دعوت کردیم و به خاطر شرایط جسمانی که گردان داشت احساس کردیم او نمی‌تواند جزو سه دروازه‌بان اول ما باشد.

 افشین قطبی گفت: هیچ کس در روز آخر به حرف‌ها و بهانه‌هایی که برای شکست مطرح می‌شود گوش نمی‌کند و همه تنها به فکر نتیجه هستند.

افشین قطبی در ادامه نشست خبری روز یکشنبه خود گفت: تیم ملی فوتبال انگلیس در جام جهانی با حضور کاپلو هم شکست خورد و با آن که آن گل درستش هم گرفته نشد ولی در نهایت با شکست برابر آلمان مجبور شد به خانه بازگردد. تنها چیزی که مردم از تیم ملی می‌خواهند نتیجه است. برای مردم مهم نیست که تیم ملی فوتبال با هواپیمای درجه چندم سفر می‌کند و یا آن که کادر فنی چه شرایطی دارند. آن‌ها تنها نتیجه می‌خواهند و به نتیجه فکر می‌کنند.

  افشین قطبی در پاسخ به پرسشی درباره‌ مقایسه شرایط تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی هم گفت که نمی‌توان شرایط این دو تیم را با یکدیگر مشابه دانست و مقایسه کرد: من در دو جام جهانی و یک جام ملت‌ها در کنار تیم ملی کره جنوبی بودم. در این زمان‌ها ما روزهای بهتر و بدتری داشتیم. با بسیاری از تیم‌های خوب جهان بازی کردیم و همچنین با تیم‌های بی‌کیفیتی هم بازی داشتیم. باید بگویم که اردوی آماده‌سازی اخیر تیم ملی را برای این تیم مفید می‌دانم. ما در این اردو توانستیم تیم را در کارهای دفاعی و حمله‌ای سازماندهی کرده و نقش هر بازیکن را در تیم ملی تعریف کنیم. ضمن این که در این اردو از بازیکنان تست‌های مختلفی را هم گرفتیم. تست‌هایی در مورد آمادگی بدنی بازیکنان که نتایج این تست‌ها به ما برای اردوهای مختلف کمک خواهد کرد.

  قطبی همچنین گفت: قبل از جام جهانی 2002 شش ماه با کره در اردو بودیم. نزدیک 40 روز در آمریکا بودیم و با تیم‌های باشگاهی مختلف بازی کردیم. سپس به اروگوئه رفتیم و پس از آن هم در اسپانیا اردو داشتیم. سپس در بازگشت به کره 3 ماه تمرین داشتیم و بازیکنان در تمامی این بازی‌ها در کنار تیم ملی بودند، ضمن آن که باشگاه‌ها هم به فعالیت خود ادامه می‌دادند. به یاد دارم در ژانویه و در فصل بدنسازی باشگاه‌ها با تیم ملی سفر داشتیم. از کره به عربستان و سپس به هنگ کنگ و پس از آن به آمریکا رفتیم و در ادامه با تیم ملی کاستاریکا و سوریه بازی داشتیم. پس از این اردوها بازیکنان به باشگاه‌هایشان بازگشتند.

 وی ادامه داد: در همان زمان هم انتقادهای زیادی از تیم ملی کره وجود داشت. با این حال "ادووکات" می‌خواست بازیکنان کم‌تجربه در کنار تیم ملی باشند، با هم زندگی کنند و در بازی‌های دوستانه حضور داشته باشند. نتیجه‌اش هم آن بود که توگو را شکست دادیم. فرانسه مدعی را با تساوی یک بر یک متوقف کردیم ولی با این حال انتقادها از ما وجود داشت. باشگاه‌ها و مربیان باشگاهی از ما انتقاد می‌کردند که چرا در روزهای بدنسازی بازیکنان را به اردو برده‌ایم. با این حال من نظر منفی به انتقادهای آن‌ها نداشتم. باشگاه‌ها مسئول موفقیت خودشان هستند. دید مربی تیم ملی هم در مورد نتایج تیم ملی همین است. باید بگویم که چیزهایی هستند که می‌توانم آن‌ها را کنترل کنم و چیزهایی هستند که نمی‌توانم آن‌ها را کنترل کنم.

 قطبی خطاب به خبرنگاران گفت: شما به عنوان خبرنگار دوست دارید بهترین ابزارها را داشته باشید ولی گاهی این طور نیست. اما با قلم خود بهترین‌ها را می‌نویسید. تلاش من هم در تیم ملی همین است. وظیفه من حمایت از تیم ملی است و مسئولیت بزرگی روی شانه من است. من در ایران کار و زندگی کرده‌ام. از امکانات و ابزارمان آگاهی داشتم و با توجه به این مساله این مسئولیت را قبول کردم. به عشق بازیکنان و استعدادشان باور دارم و با آن که می‌دانیم ممکن است بهترین‌ امکانات را نداشته باشیم اما با این حال کارمان را انجام می‌دهیم. عراق در جام ملت‌های 2007 کمترین امکانات را داشت ولی با همدلی قهرمان شد. مسوولیت من این نیست که کمبودها را بلافاصله در رسانه‌ها مطرح کنم و گله داشته باشم. کار من گفت‌وگو با فدراسیون فوتبال و اعضای کمیته فنی است.

 قطبی در پایان نشست خبری درباره‌ی سفر اخیرش در روز نخست برگزاری لیگ دهم هم گفت که این سفر به خاطر جراحی دخترش بوده است و هر پدر ایرانی در این مورد از تصمیم او حمایت می‌کند.

 قطبی گفت: هیچ وقت از وظیفه‌ام کوتاه نیامده‌ام و روزی 20 ساعت کار می‌کنم و در بازی‌هایی هم که حضور نداشته باشم، با استفاده از کامپیوتر و دی وی دی بازی‌ها را از نزدیک تماشا می‌کنم. ضمن آن که بقیه اعضای کادر فنی هم به ورزشگاه‌ها می‌روند و از نزدیک بازی‌ها را می‌بینند. از روز اول در چارچوب شرایط قراردادم کار کردم و سفرهایم یا ماموریت کاری بوده است یا در روزهای آزاد که هیچ کاری نداشتم به دیدن خانواده‌ام رفتم.

قطبی در سوالی مجدد درباره‌ دعوت نشدن علی کریمی گفت: علی کریمی یکی از نابغه‌های فوتبال ایران است و او خودش می‌داند که من چقدر به این بازیکن علاقه دارم. خودم پیش از بازی با تایلند او را به تیم ملی دعوت کردم و به اندازه کافی وقت داریم که او را دوباره به تیم ملی دعوت کنیم.

 قطبی در پاسخ به این سوال که برخی بازیکنان از جمله علی کریمی، مصاحبه‌هایی را علیه تیم ملی انجام داده‌اند، گفت: هر بازیکنی که نظم و انضباط را رعایت نکند، حتی اگر بهترین بازیکن جهان هم باشد، او را دعوت نمی‌کنم. خبرنگار پرسید، حتی علی کریمی که قطبی با تکان دادن سر گفت: بله.

  قطبی درباره‌ انتقاد مربیان از او گفت: نباید افراد را رودرروی هم قرار دهیم. خبرنگار در این حین پاسخ داد: وقتی فلان مربی می‌گوید شما تنها یک آنالیزور بوده‌اید، آیا نمی‌خواهید پاسخ این افراد را بدهید، گفت: این نظر آن فرد است. من با کسی مشکلی ندارم. چیزی که یاد گرفته‌ام، دل‌های پاک است. ضمن این که بچه سیدها کسی را پشت سر خودشان دارند. وقتی می‌بینم جدالی بین صداقت و دروغ وجود دارد سعی می‌کنم در آن وارد شوم. هم‌اکنون فکر می‌کنم اطراف تیم ملی چنین جنگی در گرفته و این جنگ برای من جذاب است و تا آخر در این جنگ می‌مانم.

کد خبر 113441
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز