شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: جرایم مشترکان پرمصرف که شامل دهک‌های 8 تا 10 مصرفی شده و طبق الگوی مصرف رعایت نمی‌کنند، بین دو تا 2.5 برابر افزایش یافته است.

سهمیه بندی

به گزارش ایسنا، جواد اوجی ـ مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ـ با بیان  این مطلب اظهار کرد: به این ترتیب در قبوضی که از مهرماه توزیع می‌شود، جرایم جدید اعمال شده است.

 وی افزود: به این ترتیب مشترکانی که طبق الگو مصرف کرده و در دهک‌های یک تا 7 مصرفی قرار گرفته‌اند، هیچ گونه جریمه‌ای برایشان در نظر گرفته نشده است، ولی دهک‌های 8 تا 10 مصرفی که در مجموع 9 درصد خانوارها را تشکیل می‌دهند و بین 30 تا 32 درصد گاز را مصرف می‌کنند، شامل جریمه خواهند شد.

 به گفته او جریمه دهک 8 به دو برابر، جریمه دهک 9 به 2.25 برابر و دهک 10 به 2.5 برابر افزایش پیدا کرده است.

 اوجی با تاکید بر این‌که تغییری در تعرفه گاز نداشته‌ایم و تنها جرایم مشترکان پرمصرف دهک‌های 8 تا 10 افزایش پیدا کرده است، توضیح داد: از سال 1385 و براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی کل مصرف کنندگان گاز به 10 دهک تقسیم‌بندی شدند که براساس تقسیم‌بندی استان‌ها به پنج دسته براساس آب و هوا تعرفه‌ گاز برای این 10 دهک مشخص شده است که براساس آن جریمه مشترکان پرمصرف شامل دهک‌های 8 تا 10 به صورت پلکانی اعمال شده است.

 وی همچنین از افزایش تعرفه گاز در بخش دولتی خبر داد و افزود: تعرفه بخش دولتی از 15 مرداد از 250 ریال به 900 ریال افزایش پیدا کرده است. همچنین در بخش تجاری تعرفه‌ها افزایش نیافته، ولی جرایم بیشتر شده است؛ به طوری که اگر واحدهای تجاری در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش مصرف نداشته باشند یا تا 95 درصد سال گذشته گاز مصرف کنند، با قیمت ثابت 28 تومان در هر متر مکعب مانند قبض محاسبه می‌شود، ولی اگر افزایش مصرف بین 95 تا 100 درصد مشابه سال گذشته باشد، قیمت هر متر مکعب گاز به 350 ریال رسیده و بیشتر از آن به صورت پلکانی تا 700 ریال افزایش می‌یابد.

 به گفته او در این خصوص قیمت گاز نانوایی‌ها و گرمابه‌ها ثابت و 78 ریال است.

 وی با تاکید بر این‌که قیمت گاز صنایع بخش‌های آموزشی و خانگی هیچ تغییری نکرده است، تصریح کرد: در بخش خانگی نیز فقط مبلغ جرایم بیشتر شده است.

 دریافت مجوز ترانزیت گاز ایران از ترکیه به اروپا

 مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به دریافت مجوز ترانزیت گاز ایران از ترکیه به اروپا توضیح داد: در حال حاضر مذاکره برای صادرات گاز به اروپا ادامه دارد.

 وی با اشاره به دو قرارداد امضا شده با بانک صادرات برای تامین 80 درصد منابع مالی ساخت پالایشگاه بیدبلند2 و واحد استحصال اتان پالایشگاه پارسیان که در مجموع سه میلیارد دلار خواهد شد، گفت: در این زمینه سهم شرکت ملی گاز نیز 20 درصد خواهد بود.

صادرات 6.8 میلیارد مترمکعب گاز در سال گذشته

 معاون وزیر نفت با تاکید بر این‌که سال گذشته 1.8 میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات، واردات و جرایم مرتبط به دست آمده است، تصریح کرد: در سال گذشته برای اولین بار حجم صادرات گاز به 6.8 میلیارد مترمکعب افزایش یافت.

 او از غیر استاندارد بودن عمده وسایل گاز سوز از جمله بخاری‌ها انتقاد کرد و گفت: وزارت نفت در تلاش است با سرمایه‌گذاران توانمند همکاری کند تا وسایل استاندارد گازسوز را بومی سازی کند.

 آخرین وضعیت ساخت خطوط لوله سراسری

 وی در خصوص خط لوله ششم سراسری با اشاره به اینکه قطعه‌ اول خط لوله سراسری از عسلویه به آغاجاری تا اهواز تکمیل شده است، افزود: قطعه دوم از اهواز تا دهگلان از چهار استان گلستان، ایلام، کرمانشاه و کردستان می‌گذرد که قرارداد آن با قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) نهایی شده است. قطعه سوم در مسیر دهگلان، میاندوآب، بازرگان با فاینانس شرکت ترکیه‌ای نهایی شده و به مرحله‌ی قرارداد رسیده‌اند.

 وی در خصوص ساخت خط لوله نهم سراسری که به موازات خط لوله ششم و به منظور صادرات به اروپا پیش بینی شده است، یادآوری کرد: این خط زمانی عملیات اجرایی‌اش آغاز خواهد شد که مذاکرات با کشورهای اروپایی نهایی شود و بازاریابی برای گاز آن انجام شده باشد.

 اوجی با تاکید بر این‌که امسال در مجموع با افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها و واردات، روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز بیشتر در زمستان خواهیم داشت، توضیح داد: با راه اندازی قطعه‌ی دوم خط لوله دولت آباد سنگ‌بست از مهرماه میزان گاز وارداتی از ترکمنستان به روزانه 40 تا 45 میلیون مترمکعب خواهد رسید. همچنین با ایجاد دو انشعاب در خط لوله پنجم سراسری ظرفیت پالایشگاه فجر جم را حدود 10 میلیون مترمکعب افزایش داده و به 117 میلیون مترمکعب در روز رسانده‌ایم. از سوی دیگر با ایجاد یک انشعاب به پالایشگاه بیدبلند1 خوراک این پالایشگاه را که پیشتر 19 میلیون مترمکعب در روز بود به حدود 26 میلیون مترمکعب افزایش داده‌ایم.

 وی با اشاره به بهره‌برداری و تزریق گاز به سه خط شبکه‌ی سراسری گاز تشریح کرد: در دی ماه قطعه دوم خط هشتم سراسری از ابرکوه تا نیزار قم به بهره‌برداری رسید. در بهمن ماه تزریق گاز ترش به خط پنجم سراسری انجام شد که تا امروز به طور متوسط روزانه 25 میلیون مترمکعب و در مجموع دو میلیارد مترمکعب گاز به میدان آغاجاری تزریق کرده‌ است.

 به گفته او همچنین قطعه اول خط هفتم سراسری به طول 907 کیلومتر آماده افتتاح است. همزمان با افتتاح این بخش توسط رئیس جمهور قطعه دوم این خط لوله از ایرانشهر به مرز پاکستان به طول 200 کیلومتر با فاینانس داخل و خارج و همچنین ساخت خط انتقال به سمت زاهدان و زابل به طول 600 کیلومتر آغاز خواهد شد.

 امیدواری به بهره‌برداری از طرح ذخیره سازی سراجه قم در نیمه دوم امسال

 او درباره طرح ذخیره سازی سراجه قم نیز ابراز امیدواری کرد که این پروژه در نیمه دوم امسال به بهره‌برداری برسد.

وی با تاکید بر این‌که الحاقیه پاکستان برای افزایش گاز صادراتی از ایران از 21.5 به 30 میلیون مترمکعب از سال 1403 است، درباره قیمت گاز تحویلی به پتروشیمی‌ها توضیح داد: هم اکنون قیمت گاز 180 ریال برای هر مترمکعب است، در حالی‌که این واحدها گاز یارانه‌ای تحویل گرفته و محصولات خود را به صورت ارزی می‌فروشند؛ بنابراین خواستار افزایش قیمت گاز آنها هستیم که در حال حاضر در حال نهایی شدن است.

پایان مذاکره با کرسنت

 وی در پایان با بیان این‌که مذاکره با شرکت کرسنت برای صادرات گاز ایران به امارات منتفی شده است، افزود: به این منظور با دولت شارجه مذاکره می‌کنیم.

کد خبر 113342
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز