همشهری آنلاین: راندمان پایین منجر به اتلاف روزانه 70میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه‌های کشور شده است.

به گزارش مهر، در حال حاضر ظرفیت نصب شده شبکه برق ایران حدود 56 هزار مگاوات بوده که امکان تولید روزانه به طور متوسط بیش از 50 هزار مگاوات برق در سطح کشور وجود دارد.

اما با افزایش بی‌سابقه گرمای هوا متوسط مصرف گاز طبیعی نیز در واحدهای نیروگاهی سراسر کشور افزایش یافته است به طوری که از ابتدای تیر ماه تاکنون مصرف گاز طبیعی در نیروگاهها حدود 16 درصد رشد داشته است.

مصرف معادل 8 فاز پارس جنوبی گاز در نیروگاه‌ها

حسن منتظر تربتی درباره آخرین وضعیت مصرف گاز طبیعی در نیروگاههای کشور با بیان اینکه مصرف گاز نیروگاههای کشور از ابتدای تیر ماه سالجاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 16 درصد افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر هیچ گونه مشکلی برای تامین گاز نیروگاه‌های کشور وجود ندارد.

به گفته مدیر مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در روزهای جاری که به دلیل گرمای بیش از حد مصارف برق افزایش یافته است به طوری که گاز سوخت مصرفی نیروگاهها به طور مطلوب تامین شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون مصارف سوخت نیروگاهها معادل 210 میلیون متر مکعب گاز است، تصریح کرد: از این مقدار حدود 200 میلیون متر مکعب آن از طریق شبکه گاز کشور قابل تامین است.

وی ادامه داد: 10 میلیون متر مکعب معادل آن نیز مربوط به نیروگاه‌هایی بوده که تاکنون به شبکه گاز متصل نشده‌اند و در شرایط فعلی از سوخت مایع استفاده می‌کنند.
 
اتلاف روزانه 70 میلیون متر مکعب گاز در شبکه برق

اما در کنار افزایش بی‌سابق گرمای هوا که منجر به رشد مصرف گاز طبیعی در نیروگاههای سراسر کشور شده است کارشناسان یکی از مهمترین دلایل رشد مصرف گاز در این بخش را فرسودگی شبکه و راندمان پایین تولید برق در سطح شبکه و نیروگاههای کشور اعلام می‌کنند.

در همین حال سازمان بازرسی کل کشور با انتشار گزارشی درباره میزان دقیق هدرروی انرژی در صنعت برق ایران، اعلام کرده است: در حال حاضر بالغ بر 70 میلیون متر مکعب (معادل تولید 2 فاز پارس جنوبی) در شبکه تولید برق به دلیل راندمان پایین تلف می‌شود.

حمدالله محمدنژاد معاون وزیر نفت نیز با بیان اینکه هم اکنون متوسط بازده نیروگاههای کشور حدود 34 درصد است، گفته بود اگر بتوانیم راندمان نیروگاهها را به 40 درصد افزایش دهیم، سالانه حدود 47 میلیون بشکه معادل نفت خام صرفه جویی حاصل می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری 8/2 میلیارد دلاری برای افزایش راندمان نیروگاههای برق، اظهار داشت: اگر متوسط قیمت نفت خام را حدود 73 تا 74 دلار در نظر بگیریم سالانه حدود 3/3 میلیارد دلار صرفه جویی در این بخش حاصل می‌شود.

به گفته این مسئول نفتی در حال حاضر نزدیک به 20 درصد اتلاف انرژی در شبکه برق کشور وجود دارد که یکی از مهمترین دلایل آن طولانی بودن انتقال برق از مبادی تولید به مبادی مصرف است.

این در حالی است که بر اساس احکام برنامه پنجم توسعه باید تا پایان سال 1393 متوسط راندمان نیروگاههای برق کشور به 45 درصد و نیروگاههای سیکل ترکیبی به 50 درصد افزایش یابد و به عبارت دیگر در این مدت باید سالانه متوسط بازده نیروگاهها سالانه حدود 2 درصد افزایش یابد.

کد خبر 111518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز