جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

گاردین - ترجمه محمد کرباسی: ارتش آمریکا برای نخستین بار یک ژنرال را مسئول جنگ‌های سایبری کرده است؛ اقدامی که به عقیده بسیاری نگرانی‌ها درباره تسلیحاتی شدن فضای مجازی و اینترنت را شدت می‌بخشد

cyber warfare

کیث الکساندر، ژنرال 4 ستاره ارتش آمریکا اکنون مسئول پست جنجالی فرماندهی سایبر در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) است که برای هدایت جنگ‌های مجازی در شبکه‌های رایانه‌ای جهان درنظر گرفته شده است. مسئولان وزارت دفاع آمریکا انتصاب الکساندر را هفته گذشته در یک مراسم بسیار کوچک و بی‌سر و صدا در مریلند اعلام کردند اما این انتصاب نشان می‌دهد که پنتاگون حساب جدیدی روی جنگ‌های سایبری باز کرده است.

فرمانده جدید بخش سایبری پنتاگون تنها چند روز پس از آن معرفی شد که نیروی هوایی آمریکا از ماموریت جدید هزاران نفر از نیروهای خود خبر داد. نیروی هوایی آمریکا به تازگی اعلام کرده است که 30 هزار نفر از نظامیان خود را از بخش پشتیبانی فنی به خط مقدم جنگ سایبری منتقل کرده است.

جیمز میلر، یکی از مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که واشنگتن اکنون تصمیم دارد به بخش مهمی از حملات آنلاین پاسخ جدی بدهد.

هر چند ژنرال الکساندر در مراسم معرفی خود وعده داد که فرماندهی جنگ‌های سایبری به نظامی‌شدن فضای مجازی منجر نخواهد شد اما بسیاری امیدی به این مسئله ندارند. مقام‌های دولت آمریکا اکنون عقیده دارند که دکترین پنتاگون و چارچوب قانونی موجود نتوانسته است عملیات‌های آنلاین را سازماندهی کند و واشنگتن در سال‌های گذشته در جنگ‌های سایبری یک قدرت ضعیف بوده است.

نمایندگان کنگره می‌گویند ضعف واشنگتن در این مورد حتی در مقابل کشورهای توسعه نیافته در دراز مدت می‌تواند بر منافع ملی آمریکا تاثیر‌گذار باشد. طرح ایجاد فرماندهی جنگ‌های سایبری در واقع به دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش بازمی‌گردد. دولت جدید آمریکا از زمان روی کار آمدن با چالش‌های جدی درباره امنیت سایبری مواجه بوده است و اوباما به همین خاطر سال گذشته این مسئله را یکی از مهم‌ترین خطرات برای اقتصاد و امنیت ملی آمریکا دانست.

ژنرال الکساندر می‌گوید: تنها شبکه وزارت دفاع آمریکا هرروز با ده‌ها هزار حمله در فضای مجازی روبه‌روست که امسال این مسئله به اوج خود رسیده است. واقعیت این است که در دنیای امروز میزان حملات و نبردهای سایبری هر روز در حال افزایش است. در این میان کشوری مانند چین با در اختیار داشتن گروهی از بهترین هکرها در صف اول کشورهای قدرتمند در نبردهای مجازی به حساب می‌آید.

چین اکنون از سوی مقام‌های غربی متهم شده است که سال گذشته با حملات مجازی خود گوگل و 20 شرکت بزرگ دیگر را هدف قرار داده است. آمریکایی‌ها همچنین چین را مسئول مجموعه‌ای از حملات زنجیره‌ای و هماهنگ به شبکه‌های رایانه‌ای دولتی آمریکا در سال 2003 می‌دانند. هکرهای کره‌شمالی و روسیه هم در ردیف‌های بعدی متهمان به حملات گسترده در فضای مجازی هستند.

مسکو متهم است که در پشت پرده حمله گسترده سایبری به استونی در سال 2007قرار دارد؛ حمله‌ای که دومین عملیات بزرگ در فضای مجازی در تاریخ به حساب می‌آید. هر چند ژنرال الکساندر قصد دارد اهداف تهاجمی بخش تحت فرماندهی خود را پوشیده نگه دارد اما مشخص است که وزارت دفاع آمریکا با ایجاد این بخش به‌دنبال ایجاد یگانی قدرتمند در دنیای مجازی است.

مقام‌های پنتاگون به صراحت اعلام کرده‌اند که این ژنرال 4ستاره فرماندهی دپارتمان ویژه دفاع از شبکه‌های اطلاعاتی را به‌عهده خواهد داشت که بیش از 90 هزار نظامی در آن فعالیت می‌کنند. ماموریت ویژه بخش عملیات سایبری وزارت دفاع آمریکا سال گذشته زمانی مشخص شد که روزنامه واشنگتن پست در گزارشی جزئیات یکی از درگیری‌‌های مجازی را فاش کرد. یک سایت که به‌صورت طعمه و تله توسط نیروهای امنیتی سیا و عربستان سعودی طراحی شده بود عامل اصلی این عملیات بود. وزارت دفاع آمریکا به این نتیجه رسیده بود که شبه نظامیان از این سایت برای هماهنگی عملیات خود در عراق استفاده می‌کنند و با وجود مخالفت شدید سیا در این عملیات که ژنرال الکساندر هم نقش مهمی در آن داشت 300 سرور در عربستان سعودی، آلمان و تگزاس هدف حمله بخش سایبری پنتاگون قرار گرفت.

این در حالی بود که این عملیات با انتقاد جدی در آمریکا مواجه شد و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که عدم‌هماهنگی برای انجام این حملات باعث از بین رفتن یکی از مهم‌ترین منابع اطلاعاتی آنها در مبارزه با شبه نظامیان شده است. این مسائل باعث شده است که مقام‌های واشنگتن به‌دنبال ایجاد واحدی مجتمع برای عملیات و جنگ‌های سایبری باشند. تنها در سال گذشته شبکه‌های دولتی بسیاری از کشورهای جهان هدف حمله قرار گرفتند.

حتی گفته می‌شود در یکی از این موارد، اطلاعات حساس یکی از جنگنده‌های جدید آمریکا از سرور وزارت دفاع آمریکا به سرقت رفته است. مایکل هایدن، رئیس سابق سیا هم مارس سال گذشته درباره جنگ‌های سایبری هشدار داده بود. وی اعلام کرد که بر خلاف عملیات نظامی در دنیای واقعی در فضای مجازی روش‌ها و تکنیک‌ها آنقدر سریع تغییر و پیشرفت می‌کنند که کسی نمی‌تواند منتظر سیاستگذاری‌های دولتی برای مقابله با این تهدیدات باقی‌بماند.

کد خبر 113238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز