همشهری آنلاین: رئیس امنیت ملی امریکا از ابزار جاسوسی الکترونیکی موسوم به «پریسم» با هدف جمع‌آوری اطلاعات از طریق شنود مکالمات تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان امریکایی دفاع کرده است.

آمریکا

به گزارش شبکه پرس تی وی، جیمز کلپر، رئیس امنیت ملی امریکا روز شنبه ( ۱۸ خرداد)، اقدام دولت امریکا را در استفاده از برنامه‌های مختلف جمع آوری اطلاعات قانونی دانست و از خودداری دولت امریکا در توضیح این برنامه‌ها دفاع کرد.

جیمز کلپر تصریح کرد، « به دلیل حفاظت از منابع و شیوه های اطلاعاتی از تشریح این فعالیت‌ها معذوریم .»

این مقام ارشد اطلاعاتی امریکا افزود،« افشای اطلاعات درباره شیوه‌های ویژه مورد استفاده دولت امریکا در جمع آوری اطلاعات از مکالمات تلفنی می‌تواند دستور العمل‌هایی را در اختیار دشمنانمان قرار دهد که زمینه رهگیری را مسدود کنند.»

کلپر همچنین اف زود، این برنامه‌های نظارتی سابقه دیرینه دارند و کنگره از آن‌ها مطلع است.

وی خاطر نشان کرد، گزارش مربوط به فعالیت‌های نظارتی که دادگاه نظارت اطلاعات خارجی آن را تایید می‌کند، دوبار در سال در اختیار کنگره قرار می‌گیرد.

گاردین در ۶ ژوئن (۱۶ خرداد) حکم محرمانه و برجسته یک دادگاه در امریکا را فاش کرد که به آژانس امنیت ملی این کشور اجازه می‌دهد اطلاعاتی درباره میلیون‌ها امریکایی که مشتری شرکت ارتباطی ««رایزون» هستند جمع آوری کند.

طبق این حکم، ورایزون باید اطلاعاتی را که شامل شماره تلفن ۲ طرف، محل، زمان و مدت تماس تمامی مکالمات تلفنی در سیستم‌های خود هم در داخل امریکا و هم بین امریکا و سایر کشورها می‌شود به صورت «روزانه» در اختیار آژانس امنیت ملی قرار دهد.

واشنگتن پست روز پنج‌شنبه (۱۷ خرداد) با اشاره به دسترسی مستقیم آژانس امنیت ملی امریکا به سرورهای شرکت‌های اینترنتی اعلام کرد منبع این روزنامه که مامور اطلاعاتی یکی از شرکت‌های حمل و نقل است از توانمندی‌های سیستم‌های مورد استفاده آژانس جاسوسی عالی‌رتبه امریکا در این زمینه وحشت‌ کرد.

این در حالی است که غول‌های اینترنتی نظیر اپل و فیس بوک ادعاها مبنی بر این‌که دروازه‌های خود را به روی آژانس‌های جاسوسی امریکا گشوده‌اند رد کردند.

این رسوایی جدید در حالی است که دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به دلیل شنود مخفیانه مکالمات تلفنی خبرنگاران آسوشیتدپرس و همچنین دسترسی به پست های الکترونیکی و مکالمات تلفنی خبرنگار فاکس نیوز با انتقادات گسترده ای روبروست.

کد خبر 218031
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز