یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری ونزوئلا می‌گوید که کاپیتالیسم در حال نابود کردن جهان است و از این‌رو تمایل دارد محرک جدیدی را در انقلاب سوسیالیستی و ضد‌امپریالیستی خود ایجاد کند.

رهبرکوبا - ونزوئلا

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مصاحبه‌ با برنامه هاردتاک بی‌بی‌سی در کاخ ریاست‌جمهوری میرافلورز در کاراکاس، سیاست‌های اقتصادی غیرمسئولانه ایالت‌متحده را مسبب رکود اقتصادی رو به افزایش ونزوئلا دانست.او همچنین از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دلیل ارسال علامت‌های بسیار منفی به آمریکای لاتین اظهار ناامیدی کرد.

چاوز گفت: آمریکایی‌ها در کلمبیا در حال ساخت 7پایگاه نظامی هستند، این یکی از همان علامت‌های بسیار منفی ا‌ست که اوباما پس از انتخابش ارسال کرد. جورج‌بوش تصمیم داشت که ناوگان چهارم ایالات متحده را در آمریکای لاتین مجددا فعال کند، در مقابل، اوباما به جای تعلیق یا لغو ماموریت ناوگان چهارم، 7پایگاه نظامی در خاک کلمبیا احداث می‌کند. برای چه؟ آیا می‌خواهد برای حکمرانی بر آمریکای جنوبی وارد جنگ شود؟

رئیس‌جمهوری ۵۵ساله ونزوئلا به‌ندرت به رسانه‌های غربی مجال مصاحبه‌های طولانی را داده است. این مصاحبه نیز به بهانه مراسم نخستین اکران فیلم مستند جدید اولیور استون با نام جنوب مرز، کارگردان برنده جایزه اسکار در کاراکاس ترتیب داده شد.

فیلم جنوب مرز تمایل به تصویر کشیدن آمریکای لاتینی دارد که به‌وسیله رادیکالیسم چپ‌گرا در حال دگرگونی است. رهبران برزیل، آرژانتین، بولیوی و اکوادور در این فیلم نقش‌هایی کوتاه و گذرا دارند، اما اولیور استون نقش اول را به چاوز داده است.این روزها برای چاوز و ونزوئلا روزهای حساسی است. 3ماه مانده به انتخابات سراسری در این کشور، شرایط اقتصادی چندان خوب نیست.

چاوز سلطه کاپیتالیسم و سیاست‌های آمریکا را عامل این مشکلات می‌داند. او می‌گوید: اروپا هم این روزها دچار مشکلات اقتصادی است. اما آنچه دولت‌های غربی را نگران می‌کند، اقدامات هوگو چاوز در کشور نیست، بلکه تصمیم او برای ایجاد محور اتحاد با کشورهایی است که در کنار او در جبهه مقابل امپریالیسم غربی و آمریکایی قرار دارند. او از رهبران چین، روسیه، سوریه و بلاروس و نیز ایران به‌عنوان دوستانی خوب یاد می‌کند.

ناامیدی او از باراک اوباما به شخصی‌ترین شکل در این مصاحبه بیان شد.

او گفت: من دست اوباما را فشردم و گفتم که می‌خواهم دوست تو باشم. دست من هنوز برای دوستی به سوی تو دراز است. من با اوباما دشمنی ندارم اما دیدن سلطه امپریالیسم در واشنگتن کار سختی نیست. تنها کسانی آن را نمی‌بینند که مانند کبک سر در برف فرو کرده و نمی‌خواهند ببینند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا مکالمه‌ای با رئیس‌جمهوری پیشین دمکرات در کاخ‌سفید داشته است، خاطره آن مکالمه ظاهرا ناامیدی او از اوباما را شدت بخشیده است.

هوگو چاوز از بیان اینکه آیا میل دارد برای یک دوره دیگر ریاست‌جمهوری در انتخابات سال۲۰۱۲ شرکت کند، طفره رفت. اگر چه اقدام او برای لغو محدودیت دوره‌ای شرکت در انتخابات در رفراندومی سخت، تقریبا شکی در اینکه او دوباره در انتخابات شرکت خواهد کرد، باقی نمی‌گذارد.چاوز می‌گوید: فیدل کاسترو تمام عمرش را پای انقلابش گذاشت، من هر چه از عمرم باقی باشد را وقف انقلاب مسالمت‌آمیز دمکراتیک ونزوئلا خواهم کرد.

کد خبر 112783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز