دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس اداره ژنتیک وزارت بهداشت از اجرای آزمایشی طرح «سندرم داون» تا پایان تابستان امسال خبر داد و گفت: این طرح در زنان باردار بالای 35 سال و در منطقه شمال شرق تهران اجرای آزمایشی می‌شود.

amniocentesis

به گزارش ایسنا دکتر اشرف سماوات گفت سندرم داون را یک بیماری کروموزومی (سه تایی بودن جفت کروموزم 21) است که عمدتا با افزایش سن بارداری و بویژه در بارداری‌های بالای 35 سال، نسبت بروز این بیماری در نوزدان به شدت افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: با توجه به بسیار بالا بودن خطرات بارداری‌های بیش از 35 سال برای تولد نوزاد مبتلا به سندرم داون، برنامه‌ای در نظر گرفته شده که اجرای آزمایشی آن درشمال شرق تهران و در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دست انجام است.

دکتر سماوات در این باره ادامه داد: به دنبال این برنامه زنان 35 سال به بالا با تکنولوژی و فناوری مناسب تحت بررسی بیوشیمیایی و سونوگرافی قرار می‌گیرند و با نرم افزاری مناسب خطر ابتلای جنین به سندرم داون محاسبه می‌شود. در صورتی که جنین به میزان بحرانی در معرض خطر باشد پیشنهاد روش‌های بررسی خود جنین داده می‌شود. به این ترتیب بررسی جنین با گرفتن نمونه از جفت یا مایع دور جنین انجام می‌شود و در صورتی که جنین مبتلا باشد بر اساس درخواست والدین، جنین سقط می‌شود.

رییس اداره ژنتیک وزارت بهداشت گفت: با اجرای آزمایشی این برنامه و حصول نتایج آن، تکنولوژی آن قابل توسعه است و امکان استفاده مردم برای این موضوع فراهم می‌شود. در مجموع طرح سندرم داون تا پایان تابستان امسال به صورت کامل در منطقه مورد نظر اجرای آزمایشی می‌شود. همچنین در مدیریت برنامه مکانیزم‌هایی طراحی شده که بطور همزمان و با ارزشیابی مستمر، امکان توسعه این طرح به سایر مراکز استان‌های بزرگ فراهم شود.

[تمام زنان باردار مراقب سندروم داون باشند]

کد خبر 112364

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز