مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

گروه شهری: رئیس کمیسیون اصل 90 قانون اساسی در مجلس، از ابلاغ قانون اختصاص 2 میلیارد دلار برای کمک به مترو توسط رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد

metro

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، محمد ابراهیم نکونام، در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: در پی ابلاغ نکردن از سوی رئیس‌جمهور این قانون توسط رئیس مجلس ابلاغ شد.

وی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت با اشاره به این موضوع که من خود از مخالفان این موضوع بودم اما حالا که به‌عنوان قانون به تصویب رسیده است به آن معتقد هستم و به آن احترام می‌گذارم، افزود: قانونی که تصویب شده است قانون است و کسی حق عدم‌اجرای آن را ندارد.

رئیس‌جمهور مکلف به ابلاغ و اجرای قانون است و چون در مورد کمک به مترو رئیس‌جمهور قانون مذکور را ابلاغ نکرد رئیس مجلس آن را برای درج در روزنامه رسمی ابلاغ کرده که روال اجرایی آن در حال طی شدن است.

شایان ذکر است، مجمع تشخیص مصلحت نظام، اسفند ماه سال گذشته، برداشت
2 میلیارد دلار تسهیلات از حساب ذخیره ارزی یا صندوق‌های دیگر را در سال 89 برای حمل‌ونقل عمومی تصویب کرد. براساس این مصوبه، شهرداری تهران تا پایان سال 89 می‌تواند یک میلیارد دلار برای توسعه مترو از اعتبارات حساب ارزی و یا صندوق‌های جایگزین (مانند صندوق توسعه ملی) استفاده کند.

بر این اساس همچنین 700میلیون دلار به متروی سایر کلانشهرها و 300 میلیون دلار هم برای توسعه حمل‌ونقل در دیگر شهرهای کشور اختصاص خواهد یافت. طرح استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل‌ونقل ریلی و عمومی شهرها پیش‌تر، پس از تصویب در مجلس با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد و پس از تاکید دوباره نمایندگان مجلس بر آن، طبق قانون به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته بود.

نمایندگان مردم در مجلس ابراز امیدواری کردند که با تصویب طرح برداشت مترو از حساب ذخیره ارزی، روند توسعه مترو در تهران و سایر شهرها سرعت بگیرد و برخی از مشکلات موجود رفع شود.

این در حالی است که با گذشت بیش از 4 ماه از تصویب این قانون، هنوز هیچ اقدامی از سوی دولت برای اختصاص این اعتبارات ارزی به حمل‌ونقل عمومی تهران و کلانشهرها صورت نگرفته است و به همین دلیل نمایندگان بارها از دولت خواسته‌اند اعتبارات مصوب متروی تهران را پرداخت کند.

ارسال گزارش تخصیص نیافتن 2 میلیارد دلار مترو به رئیس مجلس

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اجرا نشدن قانون تخصیص 2 میلیارد دلار از حساب صندوق ذخیره ارزی به متروی کشور گفت: تاخیر دولت درخصوص ابلاغ این قانون مجلس را ناچار به استفاده از حربه‌های نظارتی همچون سؤال، تذکر و استیضاح کرد.

محسن نریمان با اشاره به تصمیم جدید نمایندگان مجلس درخصوص تاخیر دولت در اجرای قوانین به تهران سما گفت: زمان زیادی از تصویب قانون اختصاص 2 میلیارد دلار به متروی تهران و شهرهای دیگر کشور می‌گذرد اما دولت همچنان اقدامی برای اجرای این قانون صورت نداده است. به همین خاطر نمایندگان نیز تصمیم گرفتند که موضوع را طی گزارشی به اطلاع ریاست قوه مقننه برسانند.

کد خبر 112061

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز