همشهری‌آنلاین: بنیانگذاران پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در مراسمی با اهدا لوح سپاس و تندیس تقدیر شدند

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این مراسم از جعفر مهراد، علی گزنی، محمدرضا قانع، حمید علیزاده، فروغ رحیمی، مژگان بینش و رویا مقصودی تقدیر شد.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یک نظام اطلاع رسانی علمی است که در صدد تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی براساس معیارهای علم سنجی معتبر است. ایران بعد از آمریکا و هلند سومین نظام استنادی جهان را بنیانگذاری کرده است و هم اکنون این تحلیل علمی توسط موسسه اطلاعات علمی در دنیای انتشارات انجام می‌شود.

بنابراین گزارش اهداف پایگاه استنادی علوم جهان اسلام؛ بنیانگذاری پایگاه استنادی مستقل و خواست دانشمندان جهان اسلام و مراکز اسلامی، ایجاد فرصت و تقویت روح نوآوری در علوم انسانی با توجه به اولویت‌های بومی و ارزش‌های اسلامی و فراهم‌سازی بستری مناسب برای گسترش علم و توسعه علم سنجی در کشورهای اسلامی اعلام شده است.

همچنین توجه به روابط اخلاقی و حقوق اسلامی در تولید و نشر علم، ایجاد زمینه‌های مناسب برای تعاملات بهینه میان دانشمندان مسلمان و مراکز اسلامی و ارائه ابزارهای مناسب برای ارتقاء و پاسخگویی علمی به نیازهای کشورهای اسلامی از دیگر اهداف پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است.

بنابراین گزارش وظایف این پایگاه؛ راهبری مناسب و نظارت بر وضع انتشارات علمی، تشویق و جهت دهی به پژوهش های علوم انسانی و برنامه‌ریزی برای ارزیابی استنادی انتشارات علمی، نمایه‌سازی، ارزش‌گذاری کمی و کیفی و رتبه بندی مجلات و تولیدات علمی اعلام شده است.

اطلاعات این پایگاه هم اکنون از طریق پایگاه اطلاع رسانی به نشانی www.isc.gov.ir قابل دسترسی است. این پایگاه بیش از 63 هزار و 500 رکورد از مقاله‌های علمی، نشریات فارسی، عربی و انگلیسی را شامل می‌شود.

سیاست‌ها و روابط پایگاه استنادی جهان اسلام براساس مصوبه اردیبهشت سال 88 شورای عالی انقلاب فرهنگی به موسسات ذی نفع ابلاغ شده است.

جعفر مهراد رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در این مراسم گفت:‌ از ابتدای مهر کد کاربری برای دسترسی به مقالات و اطلاعات این پایگاه حذف می‌شود.

وی افزود: با توجه به تولیدات علمی کشور در سال 2009 می‌توانیم بگوییم که هم اکنون به اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور در بخش تولید مقالات علمی دست یافته ایم. مهراد با اشاره به اینکه هر ساله حدود 30 هزار نفر در کشور در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری فارغ التحصیل می‌شوند گفت: این تعداد فارغ التحصیل توان علمی و ظرفیت بالایی را برای افزایش تولید مقالات علمی در اختیار کشور قرار می‌دهد.

کد خبر 111624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز