شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: شش هزار و 400 مقاله ایرانی تنها در سال 85 در پایگاه استنادی علوم ایران و جهان اسلام (ISC) نمایه شد.

دکتر جعفر مهراد با اشاره به نمایه‌سازی شش هزار و 400 مقاله ایرانی در سال 85 در این پایگاه با اتکا بر 300، 400 نشریه علمی - پژوهشی معتبر وزارتین علوم و بهداشت مدعی شد در صورت الحاق این پایگاه به ISI آمار مقالات نمایه شده محققان ایرانی در ISI به حدود 17 هزار مقاله خواهد رسید که بسیار نزدیک به آمار 18 هزار مقاله‌یی کشور ترکیه، جدی‌ترین رقیب منطقه‌یی ایران در تولید علم، است.

به گزارش ایسنا، رییس پایگاه ISC که در سالگرد تاسیس این پایگاه سخن می‌گفت، اظهار کرد: برای اولین بار در تاریخ علم ایران، دانشگاه تهران در سال 65 موضوع تولید علم در سطح جهانی را مطرح کرد که در آن مقطع فعالیت خاصی صورت نگرفت و در سال 72 دوباره این طرح از سوی دانشگاه تهران برای فعالیت‌های علمی ایران و سوق دادن آن به سطح جهانی اعلام شد که اگر اساتید آن مقالات خود را در مجلات نمایه شده در ISI به چاپ رسانند، جوایزی دریافت می‌کنند که این اقدام جهشی در فعالیت‌های سابق دانشمندان ایرانی در ISC با قدم‌های کند داد.

رییس کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی شیراز افزود: در سال 79 وزارت علوم این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و تشویق مقالات منتشره در ISI را به تمامی دانشگاه‌ها اعلام کرد که تا امروز ادامه دارد و این تشویق به مقالات ISC هم گسترش داده شده و از آن زمان رشد تولید علم ایران و حضور دانشمندان ایرانی در عرصه تولید علم جهانی چشمگیر شد.

وی در ادامه گفت: در سال 83 وزارت علوم به عنوان چهارمین فاز همگانی کردن تولید علم ایران اقدام به راه اندازی ISC کرد تا بذر پاشیده شده تولید علم را که به نهالی تبدیل شده بود، بر اساس استانداردهای علم سنجی مورد تایید جهان به درخت تنومندی تبدیل کند و امروز ISC توانسته در چرخه و فرایند تولید علم کشور اثر گذارد.

رییس کتابخانه منطقه‌یی علوم و تکنولوژی شیراز خاطر نشان کرد: استناد‌های ISI به سه دسته نمایه استنادی علوم، نمایه استنادی علوم اجتماعی و نمایه استنادی هنر و علوم انسانی تقسیم می‌شود که کل تولیدات علمی ایران در بازه زمانی 2007 – 1990، 32 هزار و 600 مقاله بوده که شمار این مقالات در نمایه استنادی هنر و علوم انسانی حدود 300 تا 400 مقاله بوده است در حالی که ظرفیت علمی دانشمندان ایران در حوزه‌های علوم دینی، فلسفی و علوم انسانی بیش از این می‌باشد.

دکتر مهراد افزود: در ISC تنها در سال 85، شش هزار و 400 مقاله مستند و مبتنی بر خدمات تحلیل استنادی با اتکا بر 300، 400 نشریه معتبر وزارتین علوم و بهداشت شناسایی شده است.

وی تاکید کرد: این آمار نشان می‌دهد که تولید علم در ایران وجود دارد اما محدودیت‌های زبانی سبب شده پیام دانشمندان ایرانی در سطح جهان مطرح نشود.

به گزارش ایسنا، دکتر مهراد خاطر نشان کرد:‌ در این مرکز پایگاه Abstract ایجاد شده که در آن چکیده انگلیسی مقالات با رفرنس‌هایشان وجود داشته و به نمایه‌های استنادی علوم، علوم اجتماعی، هنر و علوم انسانی اضافه شده که در صورت الحاق ISC به ISI می‌توانیم ادعا ‌کنیم در کنار 18 هزار مقاله کشور ترکیه، 17 هزار مقاله از ایران در مجلات ISI نمایه شده است.

وی در بیان فرآورد‌ه‌های ISC به گزارش‌های استنادی نشریات فارسی، نمایه استنادی علوم که هدف عمده آن نشان دادن اندیشه های بکر دانشمندان و ایده ها، طلایه‌داران علم ایران، نظام آگاهی رسانی استنادی، نظام شاخص‌های عملکردی و تحلیل پایگاه داده‌های نشریات اشاره کرد.

رییس پایگاه ISC با اشاره به ورود ISC در آیین نامه ارتقای دانشگاه‌ها، اظهار کرد: در هفته پژوهش، دانشگاه ها، دانشمندان، مقالات و مجلات معتبر براساس شاخص‌های ISC معرفی خواهند شد.

به گزارش ایسنا، دکتر مهراد در پایان با اشاره به اینکه مطالعات استنادی، نشان کیفیت در پژوهش است، گفت: به روز در آوردن مجله، تایید آن توسط مرجعی در همان کشور (نظیر کمیسیون نشریات در ایران)، فعالیت دانشمندان خارجی علاوه بر هیات تحریریه بومی همان کشور در تدوین آن، تحلیل استنادی شامل ضریب تاثیر، شاخص فوری، نیم عمر استناد در مجله، نیم عمر استناد به مجله، شاخص مجلات استناده کنند، شاخص مجلات استفاده شونده، معیار H index برای تعیین مقالات داغ و غیره از معیارهای نمایه شدن در ISC است.

کد خبر 32115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز