مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

گروه دانش- حمید ضیایی پرور: تبدیل علم به فناوری چالشی اساسی است که کشور در حوزه علمی با آن مواجه است.

از ابتدای سال میلادی 2009 تاکنون کل تولیدات علمی دانشمندان ایران که موفق به چاپ مقالات خود در مجلات معتبر بین‌المللی شده‌اند، 10 هزار و 991 مقاله است. این آمار 9 هزار و 61 مقاله در سال 2007 و13 هزار و 569 مقاله در سال 2008 میلادی بوده است.

کل مقالات دانشمندان ایرانی ثبت شده در  ISI تا 28 مرداد ماه سال‌جاری بالغ بر 64 هزار و300 مورد است. با این حال به‌نظر می‌رسد تولید صرف مقالات علمی نشان‌دهنده رشد و توسعه فناوری در کشور نیست؛ چرا که نتایج تحقیقات علمی باید در جامعه به‌صورت محصول و دستاورد فنی مورد استفاده قرار گیرد.

این موضوعی بود که در گزارش اخیر همشهری نیز بر آن تاکید شد. این گزارش بازتاب وسیعی در میان اهل علم و دانشگاهیان داشت. از جمله دکتر هاشم داداش‌پور مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم،  تحقیقات و فناوری در واکنش به گزارش منتشره در روز دوشنبه هفته جاری در روزنامه همشهری با عنوان «میان توسعه علم و تولید فناوری در ایران تعادل وجود ندارد» بیان داشت: در طول برنامه چهارم توسعه توجه به تجاری‌سازی‌ علم از سوی دولت نهم بسیار قوی بوده به‌گونه‌ای که حاصل آن نهاد‌سازی‌ برای تبدیل دانش به فناوری در کشور بوده است.

وی به همشهری گفت: تاسیس 24 پارک علم و فناوری در سال 1387 و راه‌اندازی ده‌ها مرکز رشد فناوری در ایران نشانه ورود کشور به مرحله نوینی است که دستاورد آن تبدیل دانش به فناوری است.

داداش‌پور اضافه کرد: در سال 1387 همچنین 1400 هسته فناور و تا اواخر خرداد سال‌جاری 1600 هسته فناور با حضور اعضای هیات‌های علمی دانشگاه‌ها تشکیل شده است و حدود 12 تا 13 هزار دانشجوی رشته‌های مختلف جذب این هسته‌ها شده‌اند.

به گفته وی ایران در حال حرکت به سمت پر کردن خلأ موجود در این زمینه است؛ چرا که فناوری پشت سر علم حرکت می‌کند و تولید انبوه مقالات علمی باید در نهایت به تولید فناوری و تجاری‌سازی‌ علم منجر شود.

مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم تاکید کرد: با این حال در شرایط حاضر چالش اصلی کشور در حوزه علمی،  تبدیل علم به فناوری است و حتی بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز این مشکل را دارند؛ به‌گونه‌ای که مثلا در آمریکا نسبت تولید علم به فناوری،  6 به یک است. البته در ایران چنین آماری وجود ندارد ولی این روند درازمدت خواهد بود.

وی افزود: اما اگر شاخص ثبت اختراعات را درنظر بگیریم متوجه می‌شویم که این روند نیز رو به رشد است به‌گونه‌ای که در سال گذشته 7400 اختراع در ایران ثبت شده است درحالی‌که این رقم برای سال 1386 معادل 4800 اختراع بوده است. البته ثبت علمی یک اختراع با ثبت اظهاری آن متفاوت است و باید مکانیسم‌های ثبت علمی اختراع در کشور تقویت شود.

کد خبر 90565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز