یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فن‌آوری گفت: از ابتدای سال 2009 تاکنون 10هزار و 991 مقاله علمی از دانشمندان ایرانی در مجلات معتبر بین‌المللی چاپ شده‌ است.

به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری، جعفر مهراد با اشاره به افزایش تولیدات علمی ایران در موسسه اطلاعات علمی (ISI) افزود: تولیدات علمی ایران در دو سال قبل را 9 هزار و 61 مقاله در سال 2007 و13 هزار و 569 مقاله در سال 2008 میلادی عنوان کرد.

رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فن‌آوری، رشد علمی فزاینده دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و فن‌آوری را علت اصلی افزایش تولیدات علمی در مجلات بین‌المللی دانست و گفت: اکنون تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها افزایش یافته و به دنبال آن فعالیت‌های پژوهشی رشد چشمگیری پیدا کرده است.

به گفته مهراد، چنانچه مسوولان آموزش عالی کشور امکانات آزمایشگاهی را به گونه‌ای که شایسته انجام تحقیقات علمی است، تامین و در دسترس اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار دهند، کشور در زمان‌های کوتاه شاهد شکوفایی هرچه بیشتر علم و تحقیقات علمی خواهد بود.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: آماری که از تولید علم ایران ثبت شده در«ISI» و مجلات معتبر بین‌المللی ارائه شده، مربوط به مقالات انگلیسی است. اکنون بسیاری از دانشمندان ایرانی مقالات خود را به زبان فارسی و در مجلات معتبر علمی ـ پژوهشی و علمی- ترویجی منتشر می‌کنند. البته «ISC» تنها مجلات معتبر را در زیرسیستم‌های خود پردازش می‌کند و بر این اساس از تاسیس این پایگاه تاکنون 73 هزار و 172مقاله مستند در «ISC» به نام دانشمندان ایرانی به ثبت رسیده است.

مهراد با بیان این که کل مقالات دانشمندان ایرانی ثبت شده در «ISI» تا 28 مرداد ماه جاری بالغ بر 64هزار و300 مورد است، تصریح کرد: نگاه اجمالی به این دو آمار نکته مهمی را آشکار می‌کند که «ISI» بیش از 60 سال سابقه فعالیت استنادی دارد، در حالی که فعالیت استنادی «ISC» تنها 10 سال است که در چند سال اخیر با پشتیبانی‌های آیین نامه‌یی، مالی و تشکیلاتی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری اعمال شد «ISC» توانمندتر از گذشته پا به عرصه فعالیت‌های علمی استنادی گذاشته است.

مهراد افزود: «ISC» متعلق به کشورهای اسلامی وجهان اسلام است. از این روعلاوه بر آن که «ISC» تحلیل‌های استنادی را در مورد دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فن‌آوری ایران ارائه می‌دهد، عملکرد پژوهشی سایر کشورهای اسلامی را نیز اندازه‌گیری می کند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اضافه کرد: اکنون کل مقالات انگلیسی که در مجلات معتبر کشورهای اسلامی چاپ شده است در «ISC» به 106هزار و650 مورد بالغ شده است و این توانمندی «ISC» را در پرداختن به مسوولیت‌های خود و توجه به مسائل علمی کشورهای اسلامی نشان می‌دهد.

مهراد تصریح کرد: آنچه در حوزه زبان فارسی و انگلیسی مربوط به کشورهای اسلامی بیان شد، تنها در «ISC» پردازش می‌شود. سایر نظام‌های استنادی مانند «Scopus» و «ISI» در این موارد فعالیت نمی‌کنند و تفاوت عمده «ISC» با دو نظام دیگر در این واقعیت مهم نهفته است.

به گفته سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ارزش دیگر این پایگاه آن است که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و فن‌آوری به سهولت می‌توانند به متن مقالات مورد نظر دسترسی داشته باشند که این ویژگی مهم در دو نظام «اسکوپوس» و «آی اس آی» وجود ندارد. 

کد خبر 88457

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز