مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: آمار تولید علم ایران تا روز گذشته پنج مرداد ماه 1388 مصادف با 25 ژوئیه 2009 میلادی در ISI برابر 10 هزار و 9 مورد است

تعداد مقالات مستند ایران در ISC در سال 1380

جعفر مهراد به مقالات مستند نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اشاره کرد و گفت: در سال 1380 کل تعداد مقالات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام چهار هزار و 205 مقاله بود که از آن تعداد حدود یک هزار و 925 مورد در نشریات دارای ضریب تاثیر و دو هزار و 280 مقاله در نشریات فاقد ضریب تاثیر منتشر شده اند.[سیاست‌ها و ضوابط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ابلاغ شد]

تعداد مقالات مستند ایران در ISC در سال 1381

وی اضافه کرد: به تدریج که بر تعداد نشریات علمی معتبر افزوده می شد مقالات مستند نیز به همان ترتیب افزایش یافته است به طوری که در سال 1381 تعداد کل مقالات به چهار هزار و 512 مورد بالغ شد که از آن تعداد حدود سه هزار و 881 مقاله در نشریات دارای ضریب تاثیر به چاپ رسیده و 631 مقاله نیز در نشریات فاقد ضریب تاثیر منتشر شده است.

تعداد مقالات مستند ایران در ISC در سال 1382

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در خصوص تعداد مقالات مستند سال 1382 افزود: در این سال تعداد کل مقالات پنج هزار و 696 مورد است که در این میان تعداد مقالات نشریات دارای ضریب تاثیر به چهار هزار و 787 مورد رسید. در حالی که تعداد مقالات نشریات فاقد ضریب تاثیر 909 مورد بود.[آشنایی با مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST)]

تعداد مقالات مستند ایران در ISC در سال 1383

مهراد اضافه کرد: بر اساس آمار سال 1383، کل مقالات مستند در ISC به هفت هزار و 192 مورد افزایش یافت که از این تعداد پنج هزار و 954 مقاله در مجلات معتبر علمی دارای ضریب تاثیر و یک هزار و 238 مورد در نشریات معتبر فاقد ضریب تاثیر چاپ شده است.

تعداد مقالات مستند ایران در ISC در سال 1384

وی گفت: در سال 1384 تعداد کل مقالات افزایش چشمگیری داشته و این افزایش در واقع نشان دهنده تاثیرات مطلوب در بین سردبیران و نویسندگان مقالات است که کوشیده اند از روشهای علم سنجی حاکم بر ISC استفاده کنند. در این سال تعداد کل مقالات هشت هزار و 824 مورد بود به طوری که تعداد مقالات نشریات دارای ضریب تاثیر هفت هزار و 392 و تعداد مقالات نشریات فاقد ضریب تاثیر یک هزار و 432 مقاله است.

تعداد مقالات مستند ایران در ISC در سال 1385

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به نتایج آمارگیری از ISC در سال 1385 به مهر گفت: در این سال تعداد کل مقالات به 10 هزار و 431 مورد افزایش یافت که تعداد مقالات نشریات دارای ضریب تاثیر برابر با هشت هزار و 518مقاله بود. این آمار حاکی از رشد چشمگیر مقالات است.[نمایه‌سازی 6 هزار و 400 مقاله ایرانی در ISC]

وی نشر به موقع مجلات معتبر علمی را از دلایل افزایش تعداد مقالات نشریات دارای ضریب تاثیر در (ISC) اعلام کرد و گفت: وقتی مجلات به موقع منتشر می شوند و به آسانی در دسترس جامعه علمی قرار می گیرند، ارجاع دهی از یک فرم طبیعی برخوردار می شود بدین گونه که دانشمندان و نویسندگان در آثار خود به پیشینه تحقیقات استناد می کنند و استناد به سوابق و مطالعات پیشین با افزایش ضریب تاثیر مجلات رابطه مستقیم دارد.

تعداد مقالات مستند ایران در ISC در سال 1386

مهراد ادامه داد: تعداد کل مقالات سال 1386 نیز در حدود 10 هزار و 608 مورد بوده است که تعداد مقالات نشریات دارای ضریب تاثیر هشت هزار و 772 مورد و تعداد مقالات نشریات فاقد ضریب تاثیر یک هزار و 836 مقاله است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با تأکید بر اینکه توجه به توسعه علمی در راس برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد گفت: ارائه تسهیلات از قبیل استفاده از فرصتهای مطالعاتی، اعزام اعضای هیئت علمی به سمینارها و کنگره ها و افزودن بر تعداد مجلات معتبر علمی توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم و نیز سرمایه گذاری در بخش پژوهش دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی عموما منجر به افزایش تولیدات علمی کشور شده است. نرخ رشد این افزایش به گونه ای است که ایران در حال حاضر در جایگاه دوم تولید علم در منطقه قرار دارد.

وی یادآور شد: اگرچه (ISC) رسما با ابلاغ سیاست ها و ضوابط کلان (ISC) توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در 10 اردیبهشت 1387 رسمیت یافت اما زمینه های تاسیس آن به چند سال قبل بر می گردد.

مهراد گفت: با حمایت جدی وزارت علوم در سالهای اخیر (ISC) برنامه ها و خدمات خود را در سطح ملی و بین المللی به طور عملیاتی آغاز کرد.[تأسیس اولین نهاد بین‌المللی اطلاعات علمی در ایران]

تعداد مقالات مستند ایران تا روز پنج مرداد 1388

وی با اشاره به آمار تولیدات علمی ایران در پایگاه استنادی علوم جهان (ISI) ادامه داد: آمار تولید علم ایران تا روز گذشته پنج مرداد ماه 1388 برابر با 25 ژوئیه 2009 میلادی در ISI برابر 10 هزار و 9 مورد است که می توان این آمارها را نشانه های بارزی از شکوفایی علم در دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و فناوری به شمار آورد.

به گفته سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تامین هر چه بیشتر نیازهای تحقیقاتی موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور موجب آن خواهد شد که محققان و استادان به همراه دانشجویان تحصیلات تکمیلی به عنوان موتور محرکه تولید علم در چاپ و نشر مقالات علمی تحقیقاتی فعالیتهای در خور توجهی از خود نشان دهند و آنچه تاکنون انجام پذیرفته مبین مجاهدتهای علمی ایثارگران دانشگاهی و تحقیقاتی محسوب می شود.

کد خبر 86563

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز