سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

محمد منتظری: جولیان آسانج، بنیانگذار سایت ویکی لیکس، که اخبار پشت پرده از دنیای سیاست و نظامیان آمریکا را برملا می‌کند، از ترس دستگیر شدن از سوی دولت آمریکا مخفی شده است.

آسانج مسائل مربوط به سیاست‌های آمریکا و وزارت خارجه این کشور را دنبال می‌کرده است و اکنون دولت آمریکا سعی می‌کند او را دستگیر کند. این فرد اکنون محبوبیتی فراتر از آمریکا یافته و کل دنیا او را می‌شناسند.

بریجیتا جونسدوتر از اعضای پارلمان ایسلند و از حامیان سایت ویکی لیکس است. او جریانی را در حمایت از آسانج راه انداخته‌است. مقامات آمریکا پس از آنکه اخباری درخصوص ارائه شدن برخی از گزارش‌های محرمانه از سوی برادلی مننیگ یکی از تحلیل‌گران اطلاعاتی ارتش آمریکا به ویکی لیکس منتشر شد، منینگ را تحت نظر گرفته و آسانج را نیز تحت تعقیب قرار دادند.

وب‌سایت ویکی لیکس همواره به دلیل به اشتراک گذاشتن لینک‌های افشاگرانه در اینترنت شهرت داشت اما چند ماه قبل، بعد از آنکه یک فیلم فوق‌سری از درون ارتش آمریکا به دست 5دست‌اندرکار رسمی این سایت رسید، نام ویکی لیکس یکباره در صدر تمامی اخبار قرار گرفت. فیلم صحنه حمله وحشیانه 2خلبان ارتش آمریکا به مردم بی‌پناه و 2خبرنگار رویترز در بغداد را نشان می داد که به‌نوعی وجهه ارتش آمریکا در عراق را به کلی تخریب کرد. همان زمان مقامات کاخ سفید در پی تکذیب و اظهار بی‌اطلاعی از ماجرا برآمدند اما پوشش رسانه‌ای این فیلم که یکی از پربیننده‌ترین لینک‌های اینترنت لقب گرفت به اندازه‌ای بود که جایی برای تکذیب باقی نمی‌گذاشت.

یکباره عملیات اطلاعاتی و ضداطلاعاتی گسترده برای یافتن سرور اصلی ویکی لیکس، گردانندگان آن و افرادی که با این سایت همکاری می‌کنند آغاز شد اما جست‌وجو و تهدیدها نتیجه چندانی در پی نداشت. اکنون بعد از گذشت کمتر از 3ماه ، پنتاگون برای جلوگیری از انتشار آنلاین اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندی‌شده دولتی در وب‌سایت ویکی لیکس تلاش گسترده‌ای را به‌منظور یافتن بنیانگذار این وب‌سایت آغاز کرده است.

ویکی لیکس چیست؟

ویکی لیکس پایگاهی اینترنتی است که به شیوه سایت ویکی‌پدیا به انتشار اسناد و گزارش‌های محرمانه می پردازد. البته این دو سایت به هیچ عنوان با هم مرتبط نیستند.

اطلاعاتی که ویکی لیکس به دست می‌آورد از سوی اشخاص است و اطلاعاتی است که آنها ارسال می‌کنند. در واقع گردانندگان این پایگاه اینترنتی منابعی برای خود دارند که از ذکر نام آنها خودداری می‌کنند. اطلاعاتی که ویکی لیکس به‌دست می‌آورد در سطح گسترده‌ای برای استفاده افراد عادی، سازمان‌ها و نهادهای قضایی منتشر می‌شود. در واقع این پایگاه اینترنتی دایره‌المعارفی از اطلاعات ناب و محرمانه است.

مقر اصلی ویکی لیکس در سوئد است. مقامات ویکی لیکس خود اعلام کرده‌اند که این سایت از سوی ناراضیان دولت چین، روزنامه‌نگاران و برخی از دانشمندان تأسیس شده است. شروع این سایت با استفاده از مقالاتی که در روزنامه‌های آمریکایی، تایوانی، اروپایی و استرالیایی منتشر می‌شد، بوده است. آنها همچنین از گزارش‌های جنجالی نشریه نیویورکر آمریکا نیز استفاده کرده‌اند.

ویکی لیکس در سال2007 برای نخستین‌بار افتتاح شد. در سال2009 میلادی این سایت اعلام کرد که هزار و دویست عضو دارد.

ویکی لیکس اعلام کرده است که هدفش تحت فشار قرار دادن رژیم های سرکوبگر در آسیا، اتحاد جماهیر شوروی سابق، کشورهای آفریقایی و خاورمیانه است. این سایت همچنین اعلام کرده است که تلاش خواهد کرد تا به مردمی که در نقاط مختلف جهان از رفتارهای غیراخلاقی و بی عدالتی رنج می‌برند کمک کند و دولت‌ها را مجبور کند تا به خواسته‌های آنها احترام بگذارند.

پس از آن این سایت شروع به انتشار گزارش‌هایی از سراسر جهان کرد که به‌زودی تبدیل به تیتر یک روزنامه‌های بسیاری در سراسر جهان شد. گزارش‌هایی نظیر رسوایی‌های نیروهای خارجی در جنگ افغانستان و فساد مالی و اخلاقی در دولت کنیا.

جالب این است که این سایت جایزه‌های بسیاری را در حوزه رسانه از آن خود کرده است. جایزه سال2008 مجله اکونومیست، جایزه سال2009 سازمان عفو بین‌الملل برای انتشار حقایقی درخصوص فساد اخلاقی و مالی در کنیا. در سال 2010 نیز این سایت به عنوان سایتی که می‌تواند اخبار را در سراسر جهان تغییر دهد شناخته شد.

برخی از گزارش‌های جنجالی ویکی لیکس

ویکی لیکس نخستین گزارش خود را در ماه دسامبر سال2006 منتشر کرد. این گزارش که درباره صدور دستور قتل مقامات دولتی سومالی از سوی شیخ حسن دهیر بود توسط روزنامه نیویورکر منتشر شد. پس از این گزارش در سال2007 روزنامه انگلیسی گاردین صفحه نخست خود را به گزارشی درخصوص فساد اخلاقی و مالی خانواده رهبر سابق کنیا به نام دانیل آراپ موی اختصاص داد. این روزنامه انگلیسی اعلام کرد که اطلاعات خود را از ویکی لیکس گرفته است.

در همان سال ویکی لیکس گزارش دیگری را منتشر کرد که این بار نیز در روزنامه گاردین به چاپ رسید. این گزارش درخصوص محدودیت‌های غیرقانونی بود که دولت آمریکا بر زندانیان گوانتانامو اعمال می‌کرد. این گزارش بعدها از سوی سازمان بین‌المللی صلیب سرخ مورد استناد قرار گرفت. گزارش‌هایی که ویکی لیکس منتشر کرده بود شامل اتهاماتی بود که دولت آمریکا همواره در گذشته آنها را رد کرده بود.

اما در سال 2008 این وب‌سایت گزارش جالبی را منتشر کرد. این سایت اقدام به انتشار محتویات پست الکترونیک سارا بیلین، معاون جان مک کین در انتخابات ریاست جمهوری گذشته آمریکا کرد. این اطلاعات از سوی برخی از هکرها که ای‌میل بیلین را هک کرده بودند به دست ویکی لیکس رسیده بود. محتویات ای‌میل بیلین نشان داد که او از این ای‌میل برای ارسال ای‌میل‌هایی کاری با هدف گریز از قانون استفاده کرده است.

دشمن پنتاگون

جولیان آسانج ،یک روزنامه‌نگار استرالیایی و یک فعال مدنی است که از اینترنت برای مبارزه استفاده می‌کند. آسانج که به عنوان مدیر سایت ویکی‌لیکس فعالیت می‌کند می‌گوید که در خلال گذشت یک سال از تأسیس این سایت، بیش از یک میلیون و 200هزار سند از منابع مختلف به این سایت ارسال شد . اسناد و گزارش‌هایی که ویکی لیکس در خلال یک سال گذشته منتشر کرده است موجب شده است که مدیران این سایت تعداد زیادی از جوایز را در حوزه رسانه به‌خود اختصاص دهند. او اکنون دشمن شماره یک پنتاگون است و تحت تعقیب قرار دارد.

کد خبر 111482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز