همشهری آنلاین: رئیس جمهور در همایش اعضای ستادهای هماهنگی و پشتیبانی بسیج دانش‌آموزی گفت که کشور باید هر سال یک میلیون بسیحی واقعی به جامعه تحویل دهد.

به گزارش ایسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد در ششمین همایش دوسالانه اعضای ستادهای هماهنگی و پشتیبانی بسیج دانش‌آموزی استان‌ها با بیان این مطلب افزود: در دنیا قیل و قال و دعوا و درگیری فراوان است و از اول تاریخ بشریت تا امروز این را می‌بینیم، اما درگیری اصلی و حوادث اصلی عالم حول دو موضوع است؛ یکی انسان و دیگری مدیریت بر جهان و جوامع انسانی. هرچه دعوا در طول تاریخ هست بر سر این دو است و طبیعی است که انسان مهم‌ترین مساله‌ درگیری‌ها باشد.

وی ادامه داد: دعواها بر سر نوع نگاه به انسان و تلقی از آن است. در نگاه اول همه انسان‌ها در برابر هم صف کشیده‌اند و همه‌ موجودیت انسان به همین دوره زندگی مادی محدود می‌شود. جنس و خاستگاه و قوس کمال انسان در این نگاه به همین زندگی مادی محدود است. اما در نگاه دوم، انسان یک موجود جاودانه است و گرچه جسم مادی دارد اما سر به آسمان کشیده است.

وی خاطرنشان کرد: در نگاه اول به انسان؛ طبیعی است که باید تلاش کند که بیشترین لذت‌ها را ببرد؛ چراکه همه چیز در همین حیات مادی خلاصه می‌شود. اگر امروز به دنیا نگاه کنید می‌بینید که مصرف کردن بیشتر و بهره بردن هرچه بیشتر از دنیا مفهوم کرامت و سعادتمندی تلقی می‌شود و هرکس بیشتر لذت ببرد و بیشتر برخوردار باشد و مصرف کند بیشتر مورد احترام است. در فیلم‌های آمریکایی و غربی می‌بینیم که هرکه ثروتمندتر باشد، اصیل‌تر است. اما در نگاه دوم، انسان الهی و جاوید است و سعادت خود را در خدمت به دیگران می‌بیند و به دنبال عشق به دیگران و سعادت جامعه‌ بشری است.

رئیس‌جمهور گفت: در نگاه دوم که همان نگاه الهی به انسان است، انسان هم در این دنیا به کمال و حیات طیبه و هم به حیات ابدی می‌رسد. این‌ها همه در یک راستاست. در این نگاه، انسان کمال‌یافته کسی است که در راه ارزش‌های الهی فداکارتر است و هرکسی که بیشتر خدمتگزار باشد، سعادتمندتر است. در نگاه دوم، کمال انسان از مسیر خدمت به دیگران و تلاش برای تعالی و کمال دیگران می‌گذرد اما امروز می‌بینید که بر پایه نگاه اول به نوع انسان، تمام معادن غنی آفریقا که گران‌ترین معادن دنیاست به ثمن بخث در اختیار سرمایه‌داران قرار می‌گیرد و آن‌ها هم در مقابل با تبلیغات وسیع یک مدرسه و درمانگاه می‌سازند تا بتوانند به غارت منابع آفریقایی‌ها ادامه دهند و کارهای‌شان لو نرود. در آفریقا 30 سال است که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها دقیق‌ترین اطلاعات معادن این قاره را در اختیار دارند و این اطلاعات را حتی در اختیار کشورهای این قاره هم قرار نمی‌دهند.

وی افزود: در نگاه دوم اعتقاد این است که خدا همه‌ این جهان را برای انسان خلق کرده و انسان را هم برای خود خلق کرده است و از انسان خواسته که تجلی اسماء الهی در زمین باشد و اسماء الهی را در خود پرورش و بروز دهد و این را در خصلت همه‌ انسان‌ها قرار داده است. انسان در نگاه دوم باید در خدمت تلاش برای اصلاح جامعه باشد. این دو اندیشه در طول تاریخ با هم مبارزه کرده‌اند. امروز هم این مبارزه ادامه دارد و به فضل الهی جمهوری اسلامی برپا شد تا اندیشه دوم را در جهان زنده کند. در دنیا نگاه اول کار را به جایی کشانده است که موجودی به نام بوش یک میلیون آدم را بکشد و یا به جایی رسیده است که در آزمایشگاه‌ها میکروب تولید کنند تا مردم مجبور شوند داروهای گران‌قیمت مقابله با آن میکروب‌ها را تهیه کنند و همان آزمایشگاه‌ها با فروش این داروها به درآمدهای هنگفت برسند. نگاه اول است که اخلاق و دین را در جامعه‌ بشری به کناری می‌کشد و می‌گوید که این‌ها نباید در سیاست دخالت کند. نگاه اول تمام تجلیات خدایی در انسان را نابود کرده است. در حالی که شعار آزادی می‌دهد، سنگین‌ترین ضربات را بر حیثیت انسان در 200 سال اخیر وارد کرده است؛ ضرباتی که انسان در طول تاریخ با این شدت نخورده بود. زن که کانون محبت و انسان‌سازی است آن‌قدر پایین آورده است که تبدیل به خرج فروش کالا شده است. بر سر مرد هم چنین بلاهایی آورده است. مشکل آن‌ها با ما مسائل هسته‌یی و اتم نیست بلکه در نوع نگاه به انسان است.

وی با بیان این‌که " موضوع دیگر ما با غرب بر سر مدیریت جهانی است" ادامه داد: یک حاکم عادل می‌تواند همه‌ فرصت‌ها را برای شکوفایی انسان فراهم کند و یک مدیر فاسد می‌تواند تمام مردم را از هستی ساقط کند. امروز پیچیده‌ترین دیکتاتوری‌ها را به نام آزادی و دموکراسی به دنیا قالب کرده‌اند. در طول تاریخ هیچ یک از دوره‌های تاریخ، مدیرانی نبوده‌اند که به این اندازه به انسان و جوامع انسانی لطمه بزنند. در هیچ دوره‌ای از دوران تاریخ به اندازه‌ این دوره غارت و چپاول وجود نداشته است. 30 هزار میلیارد دلار پول کاغذی و تقلبی در دنیا منتشر کرده‌اند و به جای آن ثروت و معادن مردم را برده‌اند؛ یعنی به اندازه هر نفر 5 هزار دلار پول به جیب زده‌اند و چندصد میلیون انسان را به بردگی کشیده‌اند. الان هم در هر کجای دنیا هر چیزی که تولید می‌شود مقداری پول به جیب آن‌ها می‌رود.

احمدی‌نژاد با اشاره به تولید نفت اوپک نیز گفت: در اوپک هم‌اکنون 22 میلیون بشکه نفت تولید می‌شود که هر بشکه آن 75 دلار به فروش می‌رود اما همین نفت وقتی به کشورهای اروپایی می‌رود 100 دلار تعرفه برای آن گذاشته‌اند. به‌علاوه این‌که آن را تبدیل به کالا می‌کنند و چندین برابر قیمت به خود ما می‌فروشند. ریسک سرمایه‌گذاری خود را صفر اعلام می‌کنند و برای دیگر کشورها ریسک سرمایه‌گذاری می‌گذارند. بزرگ‌ترین کشتارهای تاریخ را در دنیا مرتکب شده‌اند. در همین قرن گذشته 100 میلیون کشته به جوامع بشری تحمیل کرده‌اند.

وی اظهار کرد: مدیریت عادل و صالح و پیشگام، راه را برای تعالی انسان باز می‌کند؛ در حالی که قدرت‌های بزرگ می‌خواهند انسانیت انسان را از او بگیرند و در همین راستا تلاش می‌کنند مراکز اصلی مدیریت جهان را در اختیار بگیرند.

وی در ادامه درباره وظایف آموزش و پرورش گفت: مهم‌ترین ماموریت آموزش و پرورش شناساندن انسان به خود اوست. دانش‌آموزان باید بدانند که چه می‌خواهند بشوند و موانع شناساندن دانش‌آموزان به خود را باید آموزش و پرورش بردارد. از سوی دیگر ماموریت بسیج هم انتشار این مفاهیم در دل و جان انسان‌هاست. بسیج باید خود را برای خدمت به انسان و مدیریت انسان صالح بر جوامع بشری آماده کند و در این راه تلاش نماید. بسیجی باید عاشق مفاهیم متعالی انسانی باشد. البته واسطه‌ این مفاهیم در انسان با خدا همان واسطه‌ فیض و امام است. بسیجی باید عشق به تمام مردم داشته باشد. ما از سقوط هر انسانی ناراحت می‌شویم و این‌که چرا او سقوط کرد؛ در حالی که او می‌توانست الهی شود. بسیج باید دل‌های مردم را با مفاهیم الهی آشنا کند و این بزرگ‌ترین خدمت به انسان است. این همان وظیفه انبیاست.

وی ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی یک فرصت تاریخی برای کل جامعه بشری است؛ فرصتی که انسان به خود برگردد و مدیریت‌های صالح بر جهان حاکم شود و آن‌چه به ماموریت ما جان می‌دهد و حرف ما اثر می‌کند یک شرط است و آن این است که بتوانیم عاشق انسان‌ها شویم. ارزش‌های الهی با تحکم و زور منتقل نمی‌شود. جنس پیامبر ما رحمت و عشق است. او با استدلال انسان‌ها را متحول نمی‌کرد، بلکه نگاه می‌کرد و لبخند می‌زند و انسان‌ها متحول می‌شدند. با آن فردی که در بیابان فاقد ظواهر اخلاقی بود محبت‌آمیز رفتار می‌کرد؛ چراکه عاشق او بود. پیامبر از سقوط انسان‌ها ناراحت می‌شد. عشق به مردم، تجلی عشق به خداست و همه‌ رحمت‌ها و برکات الهی از واسطه فیض به ما می‌رسد و بدون واسطه چیزی به هیچ‌کس نخواهد رسید. به عبارتی بدون شناخت امام و واسطه‌ فیض، شناخت خدا محال است و ماموریت انبیا نیز شناساندن مفهوم و گذاشتن دست مردم در دست امام بوده است.

رییس‌جمهور در بیان خاطره‌ای گفت: چندی پیش نزد یک فرد بزرگی راجع به فرد دیگری صحبت بود و این‌که او یک فرد عارف و با کمال است. من هم در جواب گفتم ممکن است فردی در ظاهر چنین کمال‌هایی را داشته باشد اما همه‌ این‌ها برای آن است که فرد بتواند در مواقع بحرانی تصمیم درست بگیرد. اگر فردی همه این کمالات را داشت اما در شرایط بحرانی در کنار آمریکا و انگلیس ایستاد این به مفهوم این است که آن فرد تقوا ندارد. در عین حال باید بگویم که اگر روزی دایره‌ای که به دور خود کشیدیم آن‌قدر تنگ بود که اکثریت بیرون ماندند، معلوم می‌شود که این دایره درست نیست.

وی درباره اردوهای بسیج دانش‌آموزی و هم‌چنین اردوهای راهیان نور نیز یادآور شد: هر سال تقریبا یک میلیون دانش‌آموز به تعداد دانش‌آموزان ما اضافه می‌شوند و یک میلیون از افرادی که در مدارس درس می‌خوانند، فارغ‌التصحیل می‌شوند. این به مفهوم این است که ما باید بتوانیم هر سال یک میلیون بسیجی واقعی به جامعه تحویل دهیم. تمام این اردوها برای رسیدن به این هدف است. حضرت امام(ره) که انقلاب کرد عشق را در دل مردم زنده کرد. با همین عشق بود که آن بسیجی روی مین می‌رفت. بر همین اساس معتقدم کار شما بسیار مهم است. شاید بتوان گفت مهم‌تر از ماموریت بسیج و آموزش و پرورش ماموریتی وجود نداشته باشد. باید ارزش‌ها را متعالی کنیم و آن را در جامعه منتشر کنیم و البته خودمان هم باید در رسیدن به این ارزش‌ها تلاش کنیم؛ چراکه این ارزش‌ها با بخشنامه پیش نمی‌رود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خیلی بد است که افرادی می‌گویند انقلاب در سی و یکمین سال خود شکست خورده است. ما کجا شکست خورده‌ایم؟ صدای انقلاب ما هم‌اکنون به گوش هرکسی که برسد آن فرد پاسخ مثبت می‌دهد. اما اگر من خواستم برای 100 نفر کار کنم و 90 نفر آن‌ها پس زدند به مفهوم آن است که باید کار خود را اصلاح کنم.

احمدی‌نژاد گفت: ماموریت ما حاکمیت جهانی عدالت به دست انسان کامل در تمام گیتی است. ماموریت ما نجات کل بشر است و ما در ابتدای راه هستیم. شما هم باید کارتان را با عشق و امید ادامه دهید و کارهای‌تان سرشار از انگیزه و نشاط باشد. همه‌ فعالیت‌های‌تان باید دل‌ها و جان‌ها را به سمت ولایت و امامت ببرد والا کارتان ابتر است و نتیجه‌ای نخواهد داشت.

در این مراسم با حضور رئیس‌جمهور به تعدادی از برگزیدگان لوح تقدیر اهدا شد.

کد خبر 111448

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز