همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت محدودیت‌های سخت‌تری در مورد میزان ماده شیمیایی ملامین در مواد غذایی و نیز اصول راهنمایی را برای سبزی‌های بسته‌بندی‌شده را برای جلوگیری از مسمومیت غذایی که حدود یک سوم مردم جهان را مبتلا می‌کند، اعلام کرد.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان یورگن شلانت، رئیس بخش ایمنی غذایی سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه 6 ژوئیه گفت سالادها و سبزی‌های بسته‌بندی‌شده ممکن است از طریق آب مورد استفاده برای آبیاری آنها آلوده شوند.

او افزود: "در رابطه با سبزیلادها، مشکل اغلب آب آلوده‌ای که به مزارع فرستاده می‌شود. این آب با هر چیزی از مدفوع انسان تا فضولات حیوانات آاوده می‌شود."

 این اصولا راهنما شامل جزئیاتی در مورد کیفیت آب مورد استفاده در مزارع و شیوه‌های برداشت سبزی‌‌ها بیان می‌کند.

در مورد شمار افرادی که در نتیجه سبزی‌ها و سالادهای بسته‌بندی‌شده در هر سال بیمار می‌شوند، اطلاعاتی در دست نسیت، اما شلانت گفت که مواردی از بیماری هم در کشورهای توسعه‌یافته و هم د رکشورهای در حال توسعه گزارش شده است.

او در مجموع بر مشکل آلودگی غذایی تایید کرد و گفت:د "دست کم یک سوم جمعیت جهان هر سال به علت غذای آلوده بیمار می‌شوند."

شلانت همچنین گفت سازمان جهانی بهداشت، سازمان غذا و کشاورزی و سازمان استانداردهای غذایی سازمان ملل- کمیسیون کودکس آلیمنتاریوس- نیز حدودی برای میزان طبیعی ملامین در مواد غذایی تعیین کرده‌اند.

حد مجاز بین‌المللی ملامین در شیر خشک نوزادان یک میلی‌گرم در هر کیلوگرم شیر خشک، و برای سایر غذاها 2 میلی‌گرم است.

[تعیین میزان بی‌خطر ملامین در مواد غذایی]

سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد محتوای ملامین در مواد غذایی باید به صورت غیرعامدانه وارد آن شده باشد و  هر نوع اضافه کردن عامدانه ملامین به مواد غذایی ممنوع است.

 این کاهش حد مجاز ملامین در مواد غذایی به دنبال رسوایی سال 2008 در چین انجام می‌گیرد که در آن مشخص شد ملامین به طیفی از محصولات غذایی از جمله شیر خشک اضافه شده است. این ماجرا به مرگ شش نوزاد و بیمار شدن حدود 300000 نوزاد انجامید.

کد خبر 111144

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز