سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۹ - ۲۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: قاچاقچیان عتیقه در تحرکی گسترده و جدید، اثار ملی عراق را تاراج می‌کنند

 به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، آثار باستانی و عتیقه در عراق همواره با دشمنی دیرینه مواجه بوده‌اند. آثار باستانی بین النهرین در عراق، گنجینه ارزشمندی به شمار می‌آیند.

آثار باستانی عراق قدمتی بیش از چهار هزار سال دارند.

به گفته مسوولان عراقی، این مراکز تاریخی کاملا به حال خودشان رها شده‌اند و قاچاقچیان عتیقه به صورت سازماندهی شده به قاچاق این آثار تاریخی از عراق مبادرت می‌کنند.

موج جدیدی از غارت آثار باستانی در موزه ها و مراکز باستانی عراق شکل گرفته است. این درحالی است که جامعه جهانی برای محافظت از تاریخ عراق تلاش می‌کند.

بین النهرین مهد تمدن جهان به شمار می رود که زمانی سومری ها در این منطقه زندگی می‌کردند. سومری ها چرخ را اختراع کردند.

آثار باقیمانده از سومری ها در عراق بخاطر غارتگری‌ها به انبوهی از خرابی ها تبدیل شده است.

به مقبره های باستانی عراق حمله شده و با بولدوزرها به صورت غیرقانونی حفاری شده است.

درواقع، تمدن بشری درعراق در حال نابودی است.

مردم عراق، آمریکایی ها را مقصر می‌دانند که عراق را در اشغال خودشان داشته‌اند. درعین حال، عراقی ها دولتمردان خودشان را مقصر می‌دانند که برای محافظت از مراکز باستانی عراق اقدامات کافی صورت نمی دهند.

عراقی ها می گویند دولتمردان و سیاستمداران کشورشان فقط زمانی که به خارج سفر  می‌کنند از تمدن عظیم عراق سخن می‌گویند حال آنکه عملا به تمدن کشورشان بی توجهی نشان می دهند و برای محافظت از آن کاری صورت نمی‌دهند.

 محافظان مراکز باستانی عراق نیز به تعداد کافی نیستند و از انجا که غارتگران میراث عراق شبها فعالیت می‌کنند و به صورت گروهی و با نقاب حمله می‌کنند، محافظان با تعداد کم و امکانات اندک نمی توانند با قاچاقچیان مقابله کنند.

رئیس سازمان محافظت از مراکز باستانی عراق می‌گوید نمی توان با سخن گفتن از این مراکز محافظت کرد بلکه باید برای انجام دادن این کار، امکانات واقعی وجود داشته باشد. موج جدید غارت اثار باستانی در عراق نشان می دهد که لازم است برای محافظت از این اثار اقدامات بسیار بیشتری صورت پذیرد و به این کار اولویت داده شود.

کد خبر 111142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز