سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

گروه شهری: تپه آسیه‌آباد که بخشی از شهر هرمز اردشیر در مرکزی‌ترین نقطه شهر فعلی اهواز محسوب می‌شود به‌دلیل نصب دکل‌های مخابراتی شرکت نفت مورد تهدید قرار گرفته است.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با اعلام این مطلب گفت: سال گذشته وقتی از مسئولان میراث فرهنگی خوزستان درخواست می‌کردیم تا از تعرض و تخریب این تپه جلوگیری کنند می‌گفتند باید برای آن پرونده ثبتی تشکیل دهند؛

حال که مدیرکل جدیدی بر سر کار آمده است بدون توجه به تخریب‌ها، تعرض‌ها و
ساخت و سازهایی که در کنار و روی آن صورت می‌گیرد می‌گویند این تپه ادامه شهر ثبت شده هرمز اردشیر است و صرفا باید از آن مراقبت صورت بگیرد.

مجتبی گهستونی افزود: تاکنون بر اثر ساخت و سازهایی مثل ایجاد دکل‌های مخابراتی، احداث خانه‌های سازمانی، ساخت جاده،  ساخت بازارچه و... آسیب‌های جدی به این تپه که فاصله چندانی با گور دخمه‌ها، رودخانه کارون،  گورهای تاریخی خرمکوشک، بافت قدیمی اهواز و دیگر تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی ندارد وارد آمده است.

وی بیان کرد: همچنین بولدوزرهای یک شرکت احداث مسکن از روز شنبه دوم آبان سال گذشته اقدام به تسطیح کردن عرصه باستانی و تپه کردند.دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان اظهار داشت: تپه وسیع باستانی آسیه آباد که مردم محلی به آن بی‌سیم می‌گویند از سال‌ها پیش به‌دلیل عبور 2جاده فرعی،  نصب دکل‌های مخابراتی، ساخت خانه و ساخت بازارچه در حال تخریب مدام است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان اظهار داشت: خوشبختانه در بازدید اولیه کارشناسان در سال گذشته پس از مشاهده آجر، سفال، سنگ فرش و شیشه، باستانی بودن آن تایید شد. این تپه در حال حاضر بیش از 10 هکتار وسعت دارد و بخش اعظمی از آن تخریب شده است. در حال حاضر تاسیسات مخابراتی ملی حفاری، منازل مسکونی، انبار برق منطقه‌ای و تعدادی مغازه این تپه را احاطه کرده‌اند.

کد خبر 107228

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز