سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

مدیر اداره‌ میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ابهر در استان زنجان از کشف 30 شیء بسیار نفیس متعلق به هزاره‌ اول پیش از میلاد از خانه‌ یک مردکشاورز خبر داد

داوود آبیان، با بیان این خبر به ایسنا گفت: چند روز پیش مأموران نیروی انتظامی شهرستان ابهر هنگام انجام مأموریت در خانه‌ فردی، 30 قطعه شیء تاریخی با ارزش را شناسایی کردند. پس از بررسی کارشناسی این اشیا، مشخص شد که آنها یک گنجینه‌ کاملا سالم و متعلق به دوره‌ای هستند که در استان زنجان از آن اطلاعات زیادی نداشتیم.

این باستان‌شناس درباره‌ اشیای کشف‌شده افزود: این اشیا شامل ظرف‌های متنوع سفالی در اندازه‌های متفاوتند که هیچ‌کدام شبیه یکدیگر نیستند و نقوش ریز مینیاتوری در بخش‌های متفاوت آنها وجود دارد. وی ادامه داد: اشیای کشف‌شده به دوره‌ عصر آهن و دوره‌ فراهخامنشی تعلق دارند.

مدیر اداره میراث فرهنگی و گردشگری ابهر با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد این آثار در گورستانی متعلق به هزاره‌ اول قبل از میلاد بوده‌اند، توضیح داد: براساس گفته‌های فردی که اشیا در خانه‌‌اش کشف شده است، وی هنگام کشاورزی به سنگی برخورد کرده و پس از جابه‌جا کردن آن سنگ، ظرف‌های سالمی را از داخل 2 گور پیدا کرده است.

کد خبر 108242

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز