سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

گروه شهری: کتیبه‌ سنگی هزارساله مسجد جامع وکیل پس از جداکردن از محل نصب، شبانه توسط افرادی ناشناس سرقت شد

اما این سرقت سرآغاز اعلام خبر اختلاف اداره میراث فرهنگی استان و اداره اوقاف برای حفاظت از این مسجد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس درباره‌ سرقت کتیبه‌ مسجد وکیل شیراز، گفت‌: نگهداری و حفاظت از مسجد وکیل بر عهده‌ سازمان اوقاف است، نه سازمان میراث فرهنگی. او با اشاره به اینکه سرقت این کتیبه چند روز پیش رخ داده است، تأکید کرد: نگهداری از این اثر در اختیار اوقاف بوده است و اکنون جریان از طریق بخش حقوقی پیگیری می‌شود.

همچنین دادستان شیراز نیز در ‌باره سرقت این کتیبه گفت: تا‌کنون گزارشی از سوی نیروی انتظامی و سازمان‌های متولی درباره‌ سرقت کتیبه‌ سنگی مسجد وکیل به مرجع قضایی اعلام نشده است.

جابر بانشی اظهار داشت: این سرقت 16اردیبهشت‌ماه امسال اتفاق افتاده است اما با پیگیری‌های انجام‌شده هنوز گزارشی از این سرقت از مرجع انتظامی به مرجع قضایی اعلام نشده است.

وی درباره‌ ورود دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم به این پرونده، گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده مشخص شد، پرونده این سرقت از طریق کلانتری به اداره‌ آگاهی شیراز فرستاده شده و با توجه به اینکه اداره‌ آگاهی دارای شعب متعدد است، پرونده به آگاهی مرکز فرستاده شده اما تا‌کنون گزارشی به ما داده نشده است تا دستور قضایی لازم برای پیگیری پرونده صادر شود.

دادستان شیراز درباره‌ سازمان‌های متولی مراقبت و نگهداری از این بنا، بیان کرد: این مسجد وقفی است اما سازمان میراث فرهنگی نیز طبق قانون موظف به مراقبت از آن است؛ زیرا این مسجد پیش از انقلاب به‌عنوان اثر تاریخی و باستانی به ثبت رسیده و در اینکه مسجد وکیل اثر تاریخی است، تردیدی وجود ندارد.

بانشی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی و اداره‌ اوقاف بر سر حفاظت و نگهداری از این بنا اختلاف دارند، افزود: ‌نگهبان رسمی از این بنا مراقبت نمی‌کرد و فردی بدون شرایط نگهبانی در برخی مواقع در این مسجد حضور داشت.

اما سخنگوی سازمان میراث‌فرهنگی نیز مسئولیت این مسجد را برعهده اداره اوقاف دانست و گفت: تولیت و مسئولیت مستقیم این مسجد تاریخی با سازمان اوقاف بوده و در حوزه اختیارات سازمان میراث فرهنگی نیست، با این حال آمادگی کامل خود را برای همکاری در پیگیری موضوع سرقت کتیبه تاریخی تا حصول نتیجه مورد نظر اعلام می‌کنیم.

بیانیه اداره اوقاف

اما بیانیه سخنگوی سازمان میراث فرهنگی کشور پایان این ماجرا نیست چراکه مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس پس از خبری شدن سرقت کتیبه مسجد وکیل به مهر گفت: مسجد وکیل به‌لحاظ مسجد بودن آن و به‌منظور بهره‌برداری این محل به‌عنوان مکانی برای برگزاری فرایض دینی در اختیار اوقاف بوده اما از جنبه تاریخی در حیطه عملکرد و حوزه فعالیت‌های قانونی میراث فرهنگی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس ظهر سه‌شنبه در نشستی با خبرنگاران پیرامون موضوع سرقت سنگ نوشته تاریخی این مسجد افزود: اوقاف در این قبیل اماکن تاریخی و به‌خصوص از حیث نگهداری و حفاظت از اموال و اشیای تاریخی آن هیچگونه حق دخل و تصرف نداشته و سازمان میراث فرهنگی علی‌القاعده مسئولیت حفظ و حراست از این قبیل اماکن و اشیای تاریخی در آن را خواهد داشت.

حجت‌الاسلام غلامرضا محمد‌زاده با اشاره به چگونگی سرقت سنگ نوشته مذکور نیز بیان کرد: در تاریخ پانزدهم همین ماه بعد از برگزاری نماز مغرب و عشا، سارقان در گوشه‌ای از مسجد مخفی شده و با گذشت ساعاتی از شب درصدد سرقت این قطعه سنگ برآمده‌اند که پس از درگیری با نگهبان مسجد، دست و پای وی را بسته و با تخریب قسمتی از دیوار مسجد اقدام به سرقت قطعه سنگ مذکور کرده‌اند و سپس با شکستن قفل‌های درب غربی از محل متواری شده‌اند.

این کتیبه‌ سنگی در ابعاد 40 در 90 سانتی‌متر است و حجاری آن به خط کوفی است که آیاتی از سوره‌ توحید روی آن نقش بسته است. این کتیبه پیش از این نیز در دوره‌ پهلوی از مسجد نو شیراز سرقت شد که برای حفاظت بیشتر در آن زمان به مسجد وکیل انتقال یافت و در دالان ورودی این مسجد نصب شد.

کد خبر 107225

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز