یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

گروه شهری: آغاز دوباره ساخت طبقه فوقانی کتابخانه مرکزی یزد پس از 13 سال موجب واکنش‌های مختلفی از سوی نهادهای علاقه‌مند به میراث فرهنگی شده است.

در ادامه این واکنش‌ها 46 انجمن، کانون و مؤسسه از استان‌های یزد، ایلام، خوزستان، همدان، مازندران، کرمان و تهران در بیانیه‌ای که روز گذشته منتشر شد، نسبت به آغاز دوباره ساخت این کتابخانه هشدار دادند.

در این نامه آمده است: چرا باید یک کار زیبا، مفید، آبادگرانه و مردم‌پسند حتماً به‌گونه‌ای به انجام برسد که آسیب‌هایی غیرضروری، آبروبر  و  زشت را در پی داشته باشد و درنهایت، بحرانی را رقم بزند؟ سال‌ها پیش طرح ساخت کتابخانه مرکزی یزد در دستور کار مسئولان قرار گرفت؛

کتابخانه‌ای بسیار مورد نیاز با طرحی به ظاهر زیبا اما با عیب و ایرادی که در گام‌های نخست مورد توجه قرار نگرفت: ارتفاعی زیاد که در تضاد با منظر بافت تاریخی شهر بود.  می‌شد کتابخانه به‌گونه‌ای ساخته شود که به پیامدهای تلخی، مانند به عقب افتادن ثبت جهانی بافت تاریخی شهر کهن یزد، ختم نشود.

در ادامه این نامه آمده است: با وجود این، ما انجمن‌های مردم‌نهاد ، از شما مسئولان گرامی کشوری می‌خواهیم هر چه سریع‌تر دست به اقدامی خردمندانه بزنید تا هم شهر یزد به کتابخانه‌ای درخور دست یابد و هم یادگارهای نیاکان ما از گزند رخدادها در امان بمانند و به سلامت به دست نسل آینده برسند.

کد خبر 110095

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز