دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: یک قلاده پلنگ نادر در کوه‌های شهرستان الیگودرز توسط شکارچیان از پای درآمد.

در حالیکه هنوز خاطره تلخ پیدا شدن یک قلاده پلنگ بر روی ریل‌های راه آهن ایستگاه دورود دوستداران طبیعت را آزار می دهد بازهم یک قلاده پلنگ نادر دیگر در کوه‌های شهرستان الیگودرز توسط شکارچیان از پای درآمد.

به گزارش مهر، مدیر کل محیط زیست استان لرستان در این رابطه گفت: این پلنگ طی هفته گذشته در نزدیکی منطقه قالیکوه شهرستان الیگودرز که یکی از مناطق صعب العبور و سخت استان محسوب می‌شود توسط شکارچیان کشته شده است.

علی حسین بازگیر با اشاره به زندگی عشایر و روستاییان در این منطقه، عنوان کرد: اهالی این منطقه اقدام به شکار این پلنگ منحصر به فرد کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه عامل شکار این پلنگ دستگیر و زندانی شده است، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این منطقه به دلیل صعب العبور بودن قابل کنترل مستمر نیست این اتفاق رخ داده است.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با تاکید بر اینکه در این منطقه چندین قلاده پلنگ به وفور مشاهده شده است، یادآور شد: در حال حاضر به منظور سرشماری و شناسایی زیستگاه‌های پلنگ از روزهای گذشته کار نصب دوربین‌های تله‌ای در مناطق مختلف و زیستگاه‌های این گونه نادر آغاز شده است. [یک گونه جدید پلنگ کشف شد]

بازگیر با بیان اینکه لاشه پلنگ یاد شده نیز در جریان نصب دوربین های تله‌ای در منطقه توسط محیط بانان این اداره کل کشف شده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر عمده دوربین‌های تله‌ای در مناطقی مانند الیگودرز، سپید دشت، گرین و ...نصب شده است.

بازگیر با بیان اینکه مرگ این قلاده پلنگ دومین مورد طی سالجاری است، یادآور شد: این در حالی است که در سال گذشته حدود هفت قلاده پلنگ در لرستان کشته شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه پلنگ کشته شده در منطقه قالیکوه الیگودرز یک پلنگ دو ساله بوده است، افزود: متاسفانه پس از کشتن این پلنگ، شکارچی اقدام به کندن پوست و نگهداری آن کرده است که این امر جای تاسف دارد.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با تاکید بر اینکه این تلفات در استان نشان می‌دهد که همچنان جامعه پلنگ در لرستان پویا است، افزود: خوشبختانه چیزی که جای خرسندی دارد این است که این جامعه در حال تکثیر است.

بازگیر همچنین در مورد کشف لاشه یک قلاده پلنگ روی ریل‌های قطار در سالجاری نیز عنوان کرد: بررسی‌های به عمل آمده نشان می دهد که علت اصلی مرگ این پلنگ ضربه به سر بوده ولی در عین حال آزمایش‌های دامپزشکی نیز مسمومیت غذایی را تایید کرده است.

وی با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای حفظ و حراست از پلنگ، یادآور شد: در این راستا طرحی به منظور مطالعه پلنگ در لرستان به سازمان محیط زیست کشور ارائه شده است.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان خاطر نشان کرد: همچنین پیگیری های لازم به منظور معرفی لرستان به عنوان کانون پلنگ ایران در دستور کار قرار دارد.

بازگیر همچنین از پیگیری‌ها برای معرفی منطقه قالیکوه به منطقه حفاظت شده خبر داد و یادآور شد: مطالعات این امر انجام شده و موافقت های اولیه نیز اخذ شده است.

وی از طرح این موضوع در سفر دور سوم هیئت دولت خبر داد و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه یکی از زیستگاههای اصلی پلنگ در لرستان منطقه قالیکوه است می تواند این امر نقش مهمی در حراست و حفاظت از زیستگاه این گونه نادر داشته باشد.

پلنگ جانوری مهره دار از رده پستانداران، راسته گوشتخواران و خانواده گربه سانان است. پلنگ با وجود طیف گسترده خانواده گربه سانان در ایران لقب بزرگترین گربه را به خود اختصاص داده است.

متاسفانه در حال حاضر به دلیل از بین رفتن زیستگاهها، تخریب مناطق و تصادفات جاده ای، کاهش میزان طعمه ها و از همه مهم تر شکار این حیوان کمیاب و نادر به وسیله سموم و اسلحه این گونه در معرض انقراش و لیست قرمز سازمان جهانی محیط زیست قرار گرفته است.

کد خبر 111057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز