سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناس محیط زیست استان یزد از خطر انقراض 10 گونه حیات وحش استان یزد در اثر خشکسالی شامل پنج گونه پستاندار و پنج گونه پرنده خبر داد.

محمد اکبری در گفتگو با مهر در یزد اظهار داشت: پنج گونه در معرض خطر شامل یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی، گربه پالاس، گربه شنی و شاه روباه است.

وی همچنین گونه‌های در معرض خطر پرندگان را نیز شامل بحری، بالابان، عقاب طلایی، شاهین و هوبره اعلام کرد و افزود: یزد یکی از معدود زیستگاه‌های این پرندگان به شمار می‌رود.

اکبری با اشاره به این که استان یزد به علت تنوع زیستگاهی، آب و هوایی و گستردگی مناطق مختلف حیات‌ وحش از تنوع فراوانی برخوردار است بیان داشت: در استان یزد در مجموع 800 گونه گیاهی و بیش از 130 گونه پرنده، بیش از 50 گونه پستاندار و بیش از 40 گونه خزنده شناسایی شده است که این تنوع به نسبت شرایط اقلیمی موجود در استان یزد، شاخص و ارزشمند است.

کارشناس محیط زیست استان یزد خاطرنشان کرد: در استان یزد گونه‌هایی از جانوران و گیاهان یافت می‌‌شود که در سطح کشور و حتی دنیا کم ‌نظیر است و به همین دلیل حفاظت از این گونه‌‌های کمیاب که متاسفانه بسیاری از آنها در معرض خطر نابودی قرار دارند، بسیار حائز اهمیت است.

خسارت 80 میلیارد ریالی به مناطق حیات‌ وحش استان یزد

کارشناس محیط زیست استان یزد گفت: امسال میزان خسارت خشکسالی به مناطق حیات‌ وحش استان یزد بیش از 80 میلیارد ریال برآورد شده است که برای جبران و پیشگیری از تبعات بیشتر این میزان خسارت، به 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی افزود: روند خشکسالی طی چند سال‌ اخیر سبب شده تا بسیاری از گونه‌های گیاهی مناطق حیات‌ وحش استان یزد به طور کامل خشک شوند و این امر خطر انقراض برخی گونه‌های گیاهی را افزایش داده است.

اکبری خاطرنشان کرد: علاوه بر گونه‌های گیاهی، زندگی بسیاری از جانوران و وحوش ساکن در طبیعت استان یزد نیز در معرض خطر است زیرا خشکسالی در بلندمدت روند زادآوری آنها را کاهش می‌دهد.

کندی روند زادآوری حیات وحش استان یزد 

وی عنوان کرد: خشکیدن بسیاری از چشمه‌ها و خشکیدن و کاهش شدید پوشش گیاهی به لحاظ تنوع و تراکم، منابع تغذیه‌ای جانوران را به شدت کاهش داده است و این امر روند زادآوری آنها را کند کرده است.

اکبری تاکید کرد: در مجموع صدمات و خسارات وارد شده به زیستگاه‌های محیط زیست در سال جاری قابل توجه و تا حد زیادی جبران‌ناپذیر بوده است.

اکبری تاکید کرد: به جرات می‌توان گفت که استان یزد از نظر تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری جزو استان‌های شاخص است و می‌تواند زمینه بسیار مناسبی را برای گردشگری اکوتوریست فراهم کند.

حیات وحش استان یزد، مکانی مناسب برای گردشگری اکوتوریست

وی ادامه داد: استان یزد با دارا بودن بیش از هزار گونه گیاهی و جانوری به لحاظ شرایط اقلیمی، منطقه‌ای مناسب برای گردشگری طبیعی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: غارهای متعدد، چشم‌اندازهای زیبا، چشمه‌های زیبا، تپه ماهورهای پیچیده، کوه‌های شگفت‌انگیز همراه با تنوع حیات ‌وحش و پوشش گیاهی می‌تواند زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی را در این استان فراهم کند.

اکبری یادآور شد: در استان یزد 14 منطقه به وسعت 2 میلیون و 700 هزار هکتار در مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 20 درصد از خاک استان تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان یزد است که میانگین کشوری آن هشت درصد است و استان یزد در این زمینه رتبه نخست کشور را دارد.

کد خبر 109750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز