گروه دانش و سلامت: سرپرست گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه نیترات و نیتریت موجود در آب بر اثر ترکیب با آمین موجود در بدن به عامل سرطان زای نیتروزآمین تبدیل می‌شود،

گفت: اگرچه در آب تهران نیترات و نیتریت شناسایی شده به حد سرطان‌زایی نیست اما همراهی این ترکیبات موجود در آب آشامیدنی با سایر موارد و مواد سرطان‌زا نظیر سوسیس‌ و کالباس‌ مصرفی، میزان نیترات و نیتریت دریافتی روزانه را افزایش می‌دهد و عاملی برای افزایش شیوع سرطان به شمار می‌آید.

مهندس حمید محمودی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: وجود نیتریت و نیترات در آب شرب شاخص خوبی برای  آلوده بودن آب به فاضلاب است. وی منابع تامین آب شهر تهران و ویژگی‌های آنها را هم متفاوت برشمرد و افزود: به‌عنوان مثال آب شهر تهران از منابع متعددی چون سد کرج و سد لتیان تامین می‌شود و یا شاید حتی آب چاه منزلی به‌علت نشت فاضلاب کارخانه‌ای آلوده شده باشد بنابراین نتایج نمونه گیری‌ها و چک‌های دوره‌ای بر حسب محل نمونه‌گیری شده متفاوت است.

چندی پیش مدیر نظارت بر بهداشت شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تأکید بر اینکه آب تهران دارای نیترات در حد مجاز است، گفت: تولید آب تهران در فصل تابستان 37 متر مکعب در ثانیه است که 25 متر مکعب آن را آب‌های سطحی تأمین می‌کنند که دارای کیفیت خوبی است.

احمد مشیری ادامه داد: حد مجاز نیترات موجود در آب 50 میلی‌گرم بر لیتر است که آب شرب تهران که در حال حاضر به دست مشترکان و مصرف‌کنندگان می‌رسد در حد مجاز و استاندارد است.

وی درباره کیفیت آب تهران و میزان نیترات موجود در آن افزود: آب‌های سطحی که با فرایند تصفیه به دست شهروندان می‌رسد، هیچ مشکلی ندارد، تنها مشکل ما تامین آب از چاه‌ها در جنوب تهران است که برای رفع آن هم راهکارهای مناسبی درنظر گرفته‌ایم. به گفته وی، چنانچه در 22 ماه دیگر آب سد ماملو به جنوب تهران برسد چاه‌های آب دارای نیترات نیز بسته خواهد شد.

این در حالی است که ماه گذشته رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از مشخص‌شدن نتایج بررسی‌های این وزارتخانه روی آب تهران خبر داد و گفت: این نتایج به وزارت نیرو ارسال شده است.

دکتر ندافی، به بررسی‌های صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت روی آب مصرفی مناطق مختلف تهران اشاره کرد و گفت: گزارشی از نتایج بررسی‌های انجام شده تهیه و به وزارت نیرو ارسال شده است. رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد نیترات آب مناطقی از تهران که از چاه تامین می‌شوند (چاه‌های منفرد و مجزا) واقعا بالاست. البته تعداد این مناطق محدود است.

وی تاکید کرد: چاه‌های منفرد که برای تامین آب مصرفی برخی مناطق تهران به کار گرفته می‌شوند در آینده نزدیک یا باید از رده خارج شوند و یا سیستمی برای تصفیه به کار گرفته شود که غلظت نیترات آن را به زیر حد مجاز برساند. دکتر ندافی افزود: مقرر شده مسائل آب برخی مناطق مشکل‌دار طی چند مرحله حل شود.

گفتنی است چندی پیش وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال ایسنا درباره نتایج بررسی‌های این وزارتخانه روی آب تهران گفت: وزیر نیرو به‌زودی گزارش خوبی در این زمینه ارائه خواهد داد.
هنوز این گزارش خوب از سوی وزیر نیرو ارائه نشده است.

کد خبر 110977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز