دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان هشدار دادند مصرف یک عدد سوسیس در روز احتمال خطر ابتلا به سرطان پانکراس را تا یک پنجم افزایش می‌دهد.

سوسیس

به گزارش ایسنا،‌ متخصصان سوئدی در مقاله جدیدی تاکید کردند خوردن حتی مقادیر اندکی گوشت فرآوری شده به طور روزانه احتمال ابتلا به این بیماری کشنده را تشدید می‌کند. سرطان پانکراس نیز از جمله اختلالاتی است که «قاتل خاموش» نامیده می‌شود چون اغلب در مراحل ابتدایی بیماری هیچ علایمی از خود بروز نمی‌دهد.

به نوشته روزنامه دیلی‌ تلگراف، علایم این سرطان حتی اگر هم بروز کنند اغلب مبهم و گیج کننده هستند مانند کمردرد، بی‌اشتهایی و کاهش وزن که معمولا با سایر بیماری‌ها مشترک بوده و همین امر تشخیص صحیح بیماری را دشوار می‌سازد. به این ترتیب بیماری معمولا زمانی تشخیص داده می‌شود که دیگر خیلی دیر شده و به دلیل پیشرفت سرطان، شانس زنده ماندن بیماران تا پنج سال بعد از تشخیص سرطان، فقط سه درصد است.

پزشکان به جز عواملی چون سیگار، الکل و اضافه وزن تقریبا درباره سایر عوامل موثر در بروز این سرطان اطلاعات بسیار اندکی دارند اما در این بررسی جدید دریافته‌اند که خوردن فقط 50 گرم گوشت فرآوری شده مثل سویس یا کالباس در روز احتمال ابتلا به این سرطان را تا 20 درصد افزایش می‌دهد. همچنین خوردن 100 و 150 گرم از این نوع گوشت در روز به ترتیب 38 و 57 درصد احتمال ابتلا به سرطان پانکراس را تشدید می‌کند.

بنابراین گزارش، تاکنون علت شناخته شده‌ای برای این سرطان بیان نشده است اما مطالعات بیانگر این مطلب است که افراد سیگاری دو برابر افراد غیرسیگاری به سرطان غده پانکراس مبتلا می‌شوند. رژیم غذایی نیز ممکن است در ایجاد سرطان لوزالمعده دخالت داشته باشد به طوری که این سرطان در افرادی که کافئین مصرف می‌کنند و همچنین افرادی که غذاهای پرچرب به خصوص چربی‌های حیوانی مصرف می‌کنند، بیشتر مشاهده می‌شود. برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پانکراس توصیه می‌شود که رژیم‌های غذایی متنوع، کم ‌چرب و با فیبرهای غذایی فراوان مصرف کرده و از استعمال دخانیات نیز پرهیز نمایید.

کد خبر 157366
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز